Bakalářské státní zkoušky studijního programu Informatika
Aktuality
2022-12-20 | Detailní znění požadavků současné akreditace pro budoucí termíny bylo upraveno. |
2022-10-10 | Doplněno upozornění na možnost alternativního formátu zkoušky pro studenty dobíhající akreditace. |
2022-10-10 | Zimní termíny státních zkoušek jsou předběžně plánovány na 2. února 2023 a 9. února 2023, obhajoby bakalářských prací na 7. února 2023. V závislosti na počtu přihlášených studentů se tato data mohou ještě změnit. |
2022-09-14 | Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:30. |
2022-09-06 | Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 17:30. |
2022-08-03 | Podzimní termíny státních zkoušek současné akreditace budou 14. září 2022 pro všechny specializace. Podzimní termíny státních zkoušek dobíhající akreditace budou 6. září 2022 (matematika) a 14. září 2022 (informatika). Obhajoby bakalářských prací budou 12. září 2022. |
2022-07-15 | Detailní znění požadavků současné akreditace bylo upraveno v kapitolách 1 a 2 společné informatiky. |
Odborná zkouška
Na začátku odborné části zkoušky jsou všem studentům hromadně zadány zkušební otázky podle požadavků jejich studijních oborů. Otázky mohou testovat znalost libovolného tématu z požadavků studijního oboru a mohou se týkat definic, aplikací i důkazů – záměrem sledovaným při sestavování testu je pokrýt všechny zásadní tematické okruhy, použít přitom otázky různého charakteru a nastavit celkovou průměrnou časovou náročnost na zhruba dvě až tři hodiny. Počet ani forma otázek nejsou předem pevně stanoveny a mohou se mezi termíny lišit podle uvážení komise, jako hrubé vodítko jsou níže k dispozici typické počty otázek a kompletní seznamy otázek z dřívejších zkušebních termínů.
- Pro studenty současné akreditace, kteří nastoupili studium od roku 2019, je detailní rozpis témat k dispozici zde. Odborná část zkoušky je jedna a zahrnuje témata ze společného okruhu matematika, společného okruhu informatika a specializace. Typicky je zadáno 8 samostatných otázek, které mohou být dále členěny.
- Pro studenty dobíhající akreditace, kteří nastoupili studium do roku 2018. je detailní rozpis témat k dispozici zde. Odborné části zkoušky jsou dvě, jedna z matematiky, jedna z informatiky, každá část je organizována a hodnocena samostatně. Typicky je v každé části zadáno 9 samostatných otázek, které mohou být dále členěny.
Po zadání otázek má student vyhrazen čas k písemné odpovědi. Rozvrh zkoušky je zvolen tak, aby v průměrném případě poskytoval značnou časovou rezervu, rychlost řešení otázek tak není zásadní faktor zkoušky. Písemné odpovědi odevzdá student nejpozději při vypršení časového limitu zkušební komisi, která je samostatně (bez další účasti studenta) zhodnotí. Hodnocení používá bodový systém, který sčítá body za správně odpovědi – přesné limity jsou určeny v zadání, jako hrubé vodítko úspěšné složení zkoušky vyžaduje zisk nejméně poloviny všech bodů a případně zisk určitého minima bodů, zpravidla také blízkého polovině bodů, z jednotlivých tematických skupin otázek.
Zkouška má přehledový charakter – hodnocení se soustředí na pochopení základních principů tématu, u kterých se vyžaduje odpovídající schopnost vyjadřování (formálně přesné definice a tvrzení, technicky správná terminologie, používání obvyklých notací) a vnímání souvislostí včetně aplikací. Naopak není vyžadována znalost technických detailů či složitých důkazů, odpovědi však nesmí skutečným detailům odporovat.
Výsledky zkoušky jsou studentovi oznámeny mailem na adresu uvedenou ve studijním informačním systému, součástí výsledků jsou odpovědi s vyznačeným hodnocením komise. Student může nejpozději do uplynutí následujícího pracovního dne od odeslání hodnocení požádat komisi o revizi hodnocení spolu s uvedením důvodů k revizi, komise v takovém případě shromáždí podklady a vyřídí žádost podle individuálního harmonogramu.
Ke zkoušce jsou nutné psací potřeby a průkaz identity. Nejsou dovoleny žádné pomůcky, které by mohly poskytovat výhodu při vypracování odpovědí (knihy, skripta, poznámky, kalkulátory, telefony, tablety a podobná elektronika). Zkouška nemá formální dress code, vzhledem k délce zkoušky se doporučuje počítat s potřebou občerstvení.
U studentů dobíhající akreditace může komise při malém počtu přihlášených studentů zvolit alternativní formát zkoušky v podobě odborné rozpravy. Při odborné rozpravě klade komise studentovi otázky stejného typu a stejné hloubky jako při standardním formátu zkoušky, postup studenta však hodnotí průběžně a interaktivně. Zvolený formát zkoušky je studentům oznámen spolu s pozvánkou na konkrétní datum a čas zkoušky.
Příklady otázek | ||
---|---|---|
Léto 2022 M I S1 S2 | ||
Léto 2021 M I | Podzim 2021 M I | |
Jaro 2020 M I | Léto 2020 M I | Podzim 2020 M I |
Jaro 2019 | Léto 2019 | Podzim 2019 M I |
Jaro 2018 | Léto 2018 | Podzim 2018 |
Jaro 2017 | Léto 2017 | Podzim 2017 |
Jaro 2016 | Léto 2016 | Podzim 2016 |
Jaro 2015 | Léto 2015 | Podzim 2015 |
Jaro 2014 | Léto 2014 | Podzim 2014 |
Jaro 2013 | Léto 2013 | Podzim 2013 |
Jaro 2012 | Léto 2012 | Podzim 2012 |
Obhajoba bakalářské práce
Obhajoba bakalářské práce ve studijním programu Informatika probíhá v jednom ze dvou formátů – obhajoba s posterem nebo obhajoba s projekcí. Práce zadané pracovišti KDSS, KSI, KSVI, KTIML, SISAL a ÚFAL jsou zpravidla obhajovány s posterem. Práce zadané pracovišti KAM a IÚUK jsou zpravidla obhajovány s projekcí. Formát obhajoby volí komise a je studentům sdělen spolu s pozvánkou na obhajoby.
V obou formátech je součástí obhajoby prostor k reakci na posudky vedoucího a oponenta a prostor k veřejné diskuzi. Komise doporučuje studentovi seznámit se s posudky vedoucího a oponenta ještě před obhajobou, posudky jsou k dispozici mimo jiné ve studijním informačním systému.
Práce je nutné odevzdat a přihlásit k obhajobě v termínech stanovených harmonogramem akademického roku. Součástí elektronického odevzdání je technická kontrola formátu odevzdávaných souborů podle směrnice děkana, tuto kontrolu je vhodné absolvovat s předstihem na zkušební verzi práce.
Obhajoba s posterem
Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví poster, který před začátkem obhajoby umístí na určené místo v prostorách obhajob. Komise vede se studentem veřejnou rozpravu o obhajované bakalářské práci před takto připraveným posterem.
Na posteru je nutné uvést název práce, jméno autora práce a vedoucího práce, vhodný je také link na repozitář práce, další detaily posteru jsou na uvážení studenta - diskuze je například zde. Postery budou umístěny v rámech o šířce 842 mm a výšce 1185 mm, viditelná plocha posteru má šířku 820 mm a výšku 1163 mm, tyto rozměry je nutné dodržet (rámy je možné si prohlédnout v prostorách školy). Postery jsou po obhajobě podle uvážení komise dále vystaveny, elektronické verze posterů jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze posteru ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.
Obhajoba s projekcí
Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví slides, které v průběhu obhajoby promítne. Projekce slides je součástí veřejné rozpravy komise se studentem o obhajované bakalářské práci.
Detaily projekce slides jsou na uvážení studenta. Obhajoba vyhrazuje na projekci čas zhruba 10 až 15 minut. Slides by měly být v některém běžném elektronickém formátu (například PDF soubor) na běžném médiu (například USB stick). Elektronické verze slides jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze slides ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.