Bakalářské státní zkoušky studijního programu Informatika


Aktuality

2024–02–09Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:45.
2024–01–05Detailní požadavky současné akreditace pro budoucí termíny byly aktualizovány, detaily jsou popsány na konci dokumentu v historii změn.
2023–09–14Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:00.
2023–08–15V požadavcích současné akreditace pro budoucí termíny byly drobně zpřesněny formulace, k dokumentu byla přidána historie změn.
2023–07–12Informace o formátu zkoušky byly zjednodušeny.
2023–07–12Podzimní termíny státních zkoušek dobíhající akreditace budou 12. září 2023 (matematika) a 14. září 2023 (informatika).
2023–07–01Podzimní termíny státních zkoušek současné akreditace budou 14. září 2023 pro všechny specializace. Obhajoby bakalářských prací budou 7. září 2023.
2023–06–27Výsledky dnešního termínu byly rozeslány ve 20:15.
2023–06–14Letní termíny státních zkoušek současné akreditace budou 27. června 2023 pro všechny specializace. Letní termíny státních zkoušek dobíhající akreditace budou 20. června 2023 (matematika) a 27. června 2023 (informatika) a budou probíhat formou odborné rozpravy. Obhajoby bakalářských prací budou 29. června 2023.
2023–03–07Kvůli úpravě harmonogramu školního roku jsou letní termíny nově předběžně plánovány na 20. června 2023 a 27. června 2023, obhajoby bakalářských prací na 29. června 2023. V závislosti na počtu přihlášených studentů se tato data mohou ještě změnit.
2023–02–09Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:50.
2023–02–02Letní termíny státních zkoušek jsou předběžně plánovány na 13. června 2023 a 20. června 2023, obhajoby bakalářských prací na 15. června 2023. V závislosti na počtu přihlášených studentů se tato data mohou ještě změnit.
2023–02–02Výsledky dnešního termínu byly rozeslány v 19:30.
  

Odborná zkouška

Odborná část státní zkoušky má přehledový charakter – hodnocení se soustředí na pochopení základních principů tématu, u kterých se vyžaduje odpovídající schopnost vyjadřování (formálně přesné definice a tvrzení, technicky správná terminologie, používání obvyklých notací) a vnímání souvislostí včetně aplikací. Naopak není vyžadována znalost technických detailů či složitých důkazů, odpovědi však nesmí skutečným detailům odporovat. Jako hrubé vodítko jsou níže k dispozici kompletní seznamy otázek z dřívejších zkušebních termínů.

Ke zkoušce jsou nutné psací potřeby a průkaz identity. Nejsou dovoleny žádné pomůcky, které by mohly poskytovat výhodu při vypracování odpovědí (knihy, skripta, poznámky, kalkulátory, telefony, tablety a podobná elektronika). Zkouška nemá formální dress code, vzhledem k délce zkoušky se doporučuje počítat s potřebou občerstvení.

Současná akreditace

Pro studenty současné akreditace (zahájení studia od roku 2019) zkouška probíhá písemnou formou. Na začátku odborné části zkoušky jsou všem studentům hromadně zadány zkušební otázky podle požadavků jejich studijních oborů. Detailní rozpis požadavků je k dispozici zde. Typicky je zadáno osm samostatných otázek (dvě ze společného okruhu „matematika“, dvě ze společného okruhu „informatika“, čtyři z okruhů specializace), které mohou být dále členěny. Otázky mohou testovat znalost libovolného tématu z požadavků studijního oboru a mohou se týkat definic, aplikací i důkazů – záměrem sledovaným při sestavování testu je pokrýt zásadní tematické okruhy, použít přitom otázky různého charakteru a nastavit celkovou průměrnou časovou náročnost na zhruba dvě až tři hodiny.

Po zadání otázek má student vyhrazen čas k písemné odpovědi. Rozvrh zkoušky je zvolen tak, aby v průměrném případě poskytoval značnou časovou rezervu, rychlost řešení otázek tak není zásadní faktor zkoušky. Písemné odpovědi odevzdá student nejpozději při vypršení časového limitu zkušební komisi, která je samostatně (bez další účasti studenta) zhodnotí. Hodnocení používá bodový systém, který sčítá body za správné odpovědi – za každou z odpovědí jsou přiděleny 0–3 body, úspěšné složení zkoušky vyžaduje zisk nejméně 5 bodů ze společných okruhů a nejméně 7 bodů z okruhů specializace, výsledná známka je určena podle součtu všech bodů, pro součet od 12 bodů je výsledná známka „dobře“, od 16 bodů „velmi dobře“, od 20 bodů „výborně“.

Výsledky zkoušky jsou studentovi oznámeny mailem na adresu uvedenou ve studijním informačním systému, součástí výsledků jsou odpovědi s vyznačeným hodnocením komise. Student může nejpozději do uplynutí následujícího pracovního dne od odeslání hodnocení požádat komisi o revizi hodnocení spolu s uvedením důvodů k revizi, komise v takovém případě shromáždí podklady a vyřídí žádost podle individuálního harmonogramu.

Dobíhající akreditace

Pro studenty dobíhající akreditace (zahájení studia do roku 2018) má zkouška dvě části (jednu z matematiky, jednu z informatiky), které jsou organizovány a hodnoceny samostatně. Každá část má formu odborné rozpravy, při které klade komise studentovi ústně otázky stejného typu a stejné hloubky jako při písemném formátu zkoušky, postup studenta však hodnotí průběžně a interaktivně. Detailní rozpis požadavků je k dispozici zde.

Příklady otázek

Jaro 2024
Jaro 2023 M I SLéto 2023Podzim 2023
 Léto 2022 M I S1 S2Podzim 2022 M I S
 Léto 2021 M IPodzim 2021 M I
Jaro 2020 M ILéto 2020 M IPodzim 2020 M I
Jaro 2019Léto 2019Podzim 2019 M I
Jaro 2018Léto 2018Podzim 2018
Jaro 2017Léto 2017Podzim 2017
Jaro 2016Léto 2016Podzim 2016
Jaro 2015Léto 2015Podzim 2015
Jaro 2014Léto 2014Podzim 2014
Jaro 2013Léto 2013Podzim 2013
Jaro 2012Léto 2012Podzim 2012
   

Obhajoba bakalářské práce

Obhajoba bakalářské práce ve studijním programu Informatika probíhá v jednom ze dvou formátů – obhajoba s posterem nebo obhajoba s projekcí. Práce zadané pracovišti KDSS, KSI, KSVI, KTIML, SISAL a ÚFAL jsou zpravidla obhajovány s posterem. Práce zadané pracovišti KAM a IÚUK jsou zpravidla obhajovány s projekcí. Formát obhajoby volí komise a je studentům sdělen spolu s pozvánkou na obhajoby.

V obou formátech je součástí obhajoby prostor k reakci na posudky vedoucího a oponenta a prostor k veřejné diskuzi. Komise doporučuje studentovi seznámit se s posudky vedoucího a oponenta ještě před obhajobou, posudky jsou k dispozici mimo jiné ve studijním informačním systému.

Práce je nutné odevzdat a přihlásit k obhajobě v termínech stanovených harmonogramem akademického roku. Součástí elektronického odevzdání je technická kontrola formátu odevzdávaných souborů podle směrnice děkana, tuto kontrolu je vhodné absolvovat s předstihem na zkušební verzi práce.

Obhajoba s posterem

Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví poster, který před začátkem obhajoby umístí na určené místo v prostorách obhajob. Komise vede se studentem veřejnou rozpravu o obhajované bakalářské práci před takto připraveným posterem.


Příklady posterů
Jan BabušíkKateřina ČervinkováPatrik DokoupilDrahomír Hanák 
Josef KumstýřMatyáš LamprechtKarel MaděraOndřej Roztočil 
Martin SafkoMartin StudnaPatrícia SchmidtováRoman Sobkuliak 
Tomáš Smolka    
     

Na posteru je nutné uvést název práce, jméno autora práce a vedoucího práce, vhodný je také link na repozitář práce, další detaily posteru jsou na uvážení studenta – diskuze je například zde. Postery budou umístěny v rámech o šířce 842 mm a výšce 1185 mm, viditelná plocha posteru má šířku 820 mm a výšku 1163 mm, tyto rozměry je nutné dodržet (rámy je možné si prohlédnout v prostorách školy). Postery jsou po obhajobě podle uvážení komise dále vystaveny, elektronické verze posterů jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze posteru ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.

Obhajoba s projekcí

Pro tento formát si student k bakalářské práci připraví slides, které v průběhu obhajoby promítne. Projekce slides je součástí veřejné rozpravy komise se studentem o obhajované bakalářské práci.

Detaily projekce slides jsou na uvážení studenta. Obhajoba vyhrazuje na projekci čas zhruba 10 až 15 minut. Slides by měly být v některém běžném elektronickém formátu (například PDF soubor) na běžném médiu (například USB stick). Elektronické verze slides jsou umístěny do repozitáře spolu se samotnou prací. Elektronická verze slides ve formátu PDF se odevzdává mailem sekretářce komise paní Kateřině Hegrové.