Čj. UKMFF/588999/2023
Na základě zákona č. 262/2006 Sb., zákoník práce, ve znění
pozdějších předpisů, a zákona č. 309/2006 Sb., kterým se upravují
další požadavky bezpečnosti a ochrany zdraví při práci v pracovněprávních vztazích a o zajištění bezpečnosti a ochrany
zdraví při činnosti nebo poskytování služeb mimo pracovněprávní vztahy
(zákon o zajištění dalších podmínek bezpečnosti a ochrany zdraví při
práci), ve znění pozdějších předpisů, je vydáno toto opatření ke
stanovení organizace zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví
zaměstnanců při práci v objektech a na pracovištích
Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „MFF UK“).
Opatření se vztahuje na všechny zaměstnance a všechny fyzické osoby,
které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích.
Čl. 1
Základní pojmy a zkratky
Akademičtí pracovníci: profesoři,
docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci, kteří jsou zaměstnanci MFF UK a vykonávají v pracovním poměru podle sjednaného druhu práce jak
pedagogickou, tak tvůrčí činnost;
BOZP: bezpečnost a ochrana zdraví při práci;
Certifikát: vygenerované
osvědčení ze školení BOZP, PO a školení řidičů v systému
Moodle;
DPČ: dohoda o pracovní
činnosti;
DPP: dohoda o provedení
práce;
Oddělení děkanátu: dílčí organizační
útvar specifikovaný v Opatření děkana č. 1/2021, Organizační
uspořádání děkanátu MFF UK;
OOPP: osobní
ochranné pracovní pomůcky;
PO: požární
ochrana;
Požární a bezpečnostní technik: osoba
odborně způsobilá v prevenci rizik a požární ochraně dle Opatření
děkana č. 1/2021, Organizační uspořádání děkanátu
MFF UK;
Pracoviště: samostatná organizační jednotka
fakulty, definovaná v Příloze č. 1 Statutu MFF UK, Organizační řád,
ze dne 14. června 2017;
Student: osoba, která se
zapsala ke studiu na MFF UK do bakalářského, magisterského nebo doktorského
studijního programu;
Účastník CŽV: účastník
celoživotního vzdělávání na Univerzitě Karlově dle Řádu
celoživotního vzdělávání a Opatření rektora č. 19/2019, Změna
opatření rektora č. 39/2017 – Podmínky přijímání zájemců, pravidla
uskutečňování a organizace programu celoživotního vzdělávání
Univerzita třetího věku;
Vedoucí zaměstnanci:
zaměstnanci MFF UK, kteří jsou na jednotlivých stupních řízení MFF UK
oprávněni stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly,
organizovat, řídit a kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu
závazné pokyny;
Zaměstnanec: fyzická osoba, která
má pracovněprávní vztah k MFF UK na základě pracovní
smlouvy;
Zaměstnavatel: MFF UK.
Čl. 2
Základní školení BOZP a PO studentů a účastníků CŽV
- Základní školení BOZP a PO
všech studentů a účastníků CŽV budou prováděna při zápisu do studia a pak vždy při každém zápisu po přerušení studia, a to zpravidla
písemnou formou (Příloha č. 1 tohoto opatření).
Záznam bude uložen do osobního spisu studenta či účastníka CŽV na
studijním oddělení fakulty, příp. v informačním systému, je-li
to možné.
Čl. 3
Školení BOZP a PO
studentů a účastníků CŽV na pracovišti
- Před
započetím prací v praktikách a laboratořích musejí být studenti a účastníci CŽV proškoleni na příslušném pracovišti. Toto školení
BOZP a PO bude prováděno osobou pověřenou vedoucím zaměstnancem
pracoviště, a to nejméně jednou za dva roky. Znalosti se ověří ústními
dotazy.
- O školení BOZP a PO vyhotoví pověřená osoba uvedená v čl. 3 odst. 1 tohoto opatření Záznam o instruktáži na
pracovišti pro studenty a účastníky CŽV (dále jen „Záznam“),
podle Přílohy č. 2 tohoto opatření. Záznam
podepíše každý student a účastník CŽV, který se školení zúčastnil.
Záznam předá pověřená osoba uvedená v čl. 2 odst. 1 tohoto
opatření vedoucímu zaměstnanci pracoviště k archivaci a kopii předá
požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Školení BOZP a PO
studentů a účastníků CŽV, dle čl. 3 tohoto opatření, proběhne vždy
před zahájením činnosti související se studiem a dále při každé
změně podmínek studia na pracovišti, pokud se tím mění obsah
skutečností, se kterými mají být studenti a účastníci CŽV seznámeni.
Rovněž je třeba provést školení BOZP a PO těch studentů a účastníků CŽV, kteří se vrátili po delší nepřítomnosti (např.
zápis po přerušení studia) nebo kteří porušili předpisy BOZP a PO.
- Požární a bezpečnostní technik spolupracuje s vedoucími
zaměstnanci pracovišť na tvorbě a organizaci školení BOZP a PO.
Čl. 4
Školení BOZP
zaměstnanců
- Školení BOZP se účastní všichni
zaměstnanci, kterým vzniká pracovní poměr na MFF UK.
- Zaměstnanci
vykonávající práci pro MFF UK na základě DPP nebo DPČ jsou seznámeni s předpisy BOZP při podpisu DPP nebo DPČ. Seznámení s předpisy BOZP
probíhá formou samostudia, a to přečtením materiálů BOZP, které jsou
umístěny na intranetu. Podpisem DPP nebo DPČ zaměstnanec stvrzuje, že byl
informován, seznámen a proškolen.
- Zaměstnanci, kteří mají
uzavřenou pracovní smlouvu s MFF UK, se školí e-learningovou formou v systému Moodle. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se
zaměstnanec školení zúčastnil, a dále vede evidenci o školení.
Vygenerované certifikáty proškolených zaměstnanců archivuje v elektronické podobě po dobu dvou let.
- Platnost školení
zaměstnance BOZP trvá dva roky. Zaměstnanci v dostatečném předstihu
obdrží e-mailem upozornění na povinnost provést opakované
školení.
- Školení BOZP v systému Moodle se použije i pro vstupní
školení zaměstnanců. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se
zaměstnanec školení BOZP zúčastnil, a dále vede evidenci zaměstnanců o školení. Vygenerované certifikáty proškolených zaměstnanců archivuje v elektronické podobě po dobu dvou let.
- Speciální ustanovení pro
školení zaměstnanců bez přístupu k počítači jsou uvedena v čl. 7
tohoto opatření.
Čl. 5
Tematická
školení zaměstnanců na pracovišti
- Seznámení s organizací a řízením BOZP na pracovišti, se systémem prevence rizik a zásadami bezpečné práce formou instruktáže zajišťuje vedoucí
zaměstnanec pracoviště, vyžaduje-li to povaha práce. Školený zaměstnanec
stvrdí svým podpisem na formuláři Přílohy č. 3
tohoto opatření, že absolvoval vstupní instruktáž na
pracovišti.
- Instruktáž je určena pro nové zaměstnance, pro
zaměstnance převedené na jinou práci (a to v den nástupu zaměstnance) a při každé změně podmínek práce na pracovišti (nový stroj, technologie
apod.).
- Originál dokumentace o tematickém proškolení si ponechá
vedoucí pracoviště a kopii o provedeném školení předá požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
Čl. 6
Školení BOZP vedoucích
zaměstnanců
- Školení BOZP se účastní vedoucí
zaměstnanci při nástupu do vedoucí pozice.
- Školení pro vedoucí
zaměstnance probíhá formou e-learningového školení v systému
Moodle.
- Platnost školení pro vedoucí zaměstnance BOZP trvá tři
roky. Zaměstnanci v dostatečném předstihu obdrží e-mailem upozornění na
povinnost provést opakované školení.
- Požární a bezpečnostní
technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení BOZP zúčastnil;
vygenerovaný certifikát archivuje v elektronické podobě po dobu
tří let.
Čl. 7
Školení
zaměstnanců bez přístupu k počítači
- Školení
zaměstnanců bez přístupu k počítači zabezpečují jejich vedoucí
zaměstnanci ve spolupráci s požárním a bezpečnostním technikem.
Školení na pracovišti se provádí pro nového zaměstnance při nástupu,
pro stávající zaměstnance v periodě 1× za dva roky.
- Okamžité
školení na pracovišti nebo na oddělení děkanátu musí proběhnout pro
všechny zaměstnance vždy, když na pracovišti dojde ke změně technického
zařízení, bezpečnostních postupů a pokynů, interních pracovních
postupů a pokynů nebo jiných požadavků na zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
- O školení se vede písemný záznam ve
formě prezenčního listu. Originál školicí dokumentace je uložen u vedoucího zaměstnance příslušného pracoviště nebo oddělení
děkanátu; kopii zašle vedoucí zaměstnanec pracoviště požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Školicí dokumentace tvoří Přílohu č. 4 tohoto opatření.
Čl. 8
Odborná způsobilost řidičů soukromých
vozidel nebo služebních vozidel MFF UK na
služební cestě
- Zaměstnanci, kteří využívají
soukromá vozidla ke služebním účelům nebo služební vozidla MFF UK,
musejí pro výkon této činnosti absolvovat školení, které probíhá formou
e-learningového školení v systému Moodle.
- Zaměstnanec absolvuje
školení se závěrečným testem. Vygenerovaný certifikát o úspěšném
složení zkoušky je archivován v elektronické podobě přímo v systému
Moodle.
- Bez platného školení odborné způsobilosti řidičů nesmí
zaměstnanec při pracovní cestě použít soukromé ani služební vozidlo
jako řidič.
- Školení o odborné způsobilosti řidičů soukromých
vozidel na služební cesty je platné po dobu dvou let.
Čl. 9
Odborné školení k obsluze stroje,
zařízení, spotřebičů
- Práce na strojích, práce s elektrickým zařízením a používání elektrických spotřebičů smějí
konat jen zaměstnanci, kteří jsou pro příslušný druh práce odborně a prokazatelně proškoleni.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo
oddělení děkanátu odpovídá za školení zaměstnanců pracujících na
strojích uvedených v čl. 9 odst. 1 tohoto opatření. Součástí
školící dokumentace musí být návody k obsluze a bezpečnostní pokyny.
Školení je platné po dobu 3 let.
- Vstupní odborné školení na
pracovišti zajistí vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení
děkanátu. O školení se provede písemný záznam, který bude založen u vedoucího zaměstnance pracoviště. Další školení provádí vedoucí
zaměstnanec při každé důležité změně (např. při instalaci nového
zařízení, stroje apod.), nejpozději však za 3 roky od vstupního školení
(stejně jako v čl. 9 odst. 2 tohoto opatření).
- Školicí
dokumentace (písemný záznam a prezenční listina) tvoří Přílohu č. 5 tohoto opatření.
Čl. 10
Školení o pravidlech k používání
tlakových lahví pro technické účely
- Základní zásady
pro provoz s tlakovými lahvemi určuje samostatný předpis
fakulty.
- Zaměstnanci, kteří pracují s tlakovými lahvemi, musí
být před pověřením touto činností pravidelně jednou za 3 roky
prokazatelně proškoleni o obsluze a bezpečnostních zásadách práce s nimi.
- Školení zajišťuje vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo
oddělení děkanátu. O školení se vede písemný záznam a prezenční
listina, který je uložen u vedoucího zaměstnance příslušného
pracoviště; kopii zašle vedoucí zaměstnanec požárnímu a bezpečnostnímu
technikovi.
- Školicí dokumentace (písemný záznam a prezenční
listina) tvoří Přílohu č. 6 tohoto
opatření.
Čl. 11
Školení o zacházení s nebezpečnými chemickými látkami a chemickými směsmi
- Zaměstnanci, kteří pracují s chemickými látkami a směsmi podle zákona č. 350/2011 Sb., chemický
zákon ve znění pozdějších předpisů, a s chemickými látkami a směsmi
mající přiřazenou třídu nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo
2 podle nařízení (ES) č. 1272/2008, musejí být prokazatelně proškoleni
osobou odborně způsobilou.
- O školení musí být pořízen písemný
záznam a prezenční listina. Oba dokumenty jsou uloženy u vedoucího
zaměstnance příslušného pracoviště nebo oddělení děkanátu a kopie u požárního a bezpečnostního technika.
- Školení je platné po
dobu 2 let.
- Školicí dokumentace (písemný záznam a prezenční
listina) tvoří Přílohu č. 7 tohoto
opatření.
Čl. 12
Odborná
kvalifikace k výkonu činnosti na elektrických
zařízeních
- Dle nařízení vlády č. 194/2022 Sb.,
nařízení vlády o požadavcích na odbornou způsobilost k výkonu
činnosti na elektrických zařízeních a na odbornou způsobilost v elektrotechnice, MFF UK zajistí, aby činnosti a řízení činností na
elektrických zařízeních a v jejich blízkosti ve stanovených případech
vykonávaly jen osoby s odbornou kvalifikací.
- Za činnost na
elektrickém zařízení vyžadující odbornou kvalifikaci se nepovažuje
obsluha elektrického zařízení malého a nízkého napětí.
- Platná
legislativa rozlišuje následující odbornosti osob:
- osoba seznámená
- osoba
poučená
- osoba znalá (elektrotechnik, vedoucí elektrotechnik,
revizní technik).
- Povinnost školení pro osoby seznámené
platí pro všechny zaměstnance. Školení se provádí na pracovištích, v systému Moodle, v rámci školení BOZP zaměstnanců a vedoucích
zaměstnanců (vstupní i periodické.) Perioda školení je shodná s periodou školení uvedených v čl. 4 a čl. 6.
- Povinnost
školení pro osoby poučené platí pro osoby bez přístupu k počítači
(např. obsluhu elektrické požární signalizace). Školení je platné po
dobu tří let. Vzor dokumentace tvoří Přílohu
č. 17 k tomuto opatření. Originál podepsané dokumentace o školení
je uložena u vedoucího zaměstnance pracoviště nebo oddělení děkanátu,
kopii zašle vedoucí zaměstnanec požárnímu a bezpečnostnímu
technikovi.
- Pro studenty a zaměstnance pracující v laboratořích
platí povinnosti školení pro osoby poučené. Školení se provádí na
pracovištích v systému Moodle. Platnost školení je stanovena na tři roky.
Dokumentace o školení je uložena v elektronické podobě u požárního a bezpečnostního technika.
- Pro kvalifikované školení zaměstnanců
(bývalý § 11 vyhlášky č. 50/1978 Sb.), kteří školí studenty a zaměstnance v laboratořích pro obsluhu výzkumného zařízení, pro
praktika, platí povinnost školení pro osoby znalé (vedoucí elektrotechnik).
Ke školení je ustanovena tříčlenná komise. Obsahem školení je
seznámení s předpisy, upozornění na možné ohrožení, zásady první
pomoci a další informace, podle osnovy uvedené v Příloze č. 19. Součástí školení je i ověření
znalostí. Platnost školení je stanovena na tři roky. Po ukončení školení
je proškolený zaměstnanec povinen dokumentaci o školení zaslat
požárnímu a bezpečnostnímu technikovi.
- Pro pracovní pozici
elektrikář platí povinnost školení pro osoby znalé (elektrotechnik).
Školení je shodné s odst. č 7 tohoto článku. Ke školení je ustanovena
tříčlenná komise. Obsahem školení je seznámení s předpisy,
upozornění na možné ohrožení, zásady první pomoci a další informace,
podle osnovy uvedené v Příloze č. 19. Součástí
školení je i ověření znalostí. Za odborné kvalifikované školení
pracovní pozice elektrikář a vedení dokumentace o školení odpovídá
vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu. Originál
školicí dokumentace a ověření znalosti musí být uloženo u vedoucího
zaměstnance pracoviště nebo oddělení děkanátu; kopii zašle vedoucí
zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu požárnímu a bezpečnostnímu technikovi. Platnost školení je stanovena na
tři roky.
Čl. 13
Hlášení a evidence pracovních úrazů
- Vedoucí zaměstnanec
pracoviště nebo oddělení děkanátu je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku pracovního úrazu za účasti zaměstnance (pokud to
zdravotní stav zaměstnance dovoluje), svědků a za účasti odborové
organizace a/nebo za účasti požárního a bezpečnostního technika. Bez
vážných důvodů nesmí být měněn stav na místě úrazu do doby
objasnění příčin.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo
oddělení děkanátu sepíše úraz do knihy úrazů a neprodleně informuje o skutečnosti požárního a bezpečnostního technika. Vzor Záznamu o úrazu tvoří Přílohu č. 13 tohoto
opatření.
- Požární a bezpečnostní technik vede dokumentaci o všech pracovních úrazech, jejichž následkem došlo:
- ke zranění zaměstnance s pracovní
neschopností delší než tři kalendářní dny, nebo
- k úmrtí
zaměstnance.
- V případě smrtelného pracovního úrazu
zaměstnance předá zaměstnavatel jedno vyhotovení o úrazu jeho rodinným
příslušníkům.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení
děkanátu vede v knize úrazů evidenci o všech pracovních úrazech, když
jimi nebyla způsobena pracovní neschopnost nebo byla způsobena pracovní
neschopnost nepřesahující tři kalendářní dny.
- Vyžaduje-li
poškození zdraví hospitalizaci z důvodu pracovního úrazu zaměstnance
delší než 5 dnů, ohlásí požární a bezpečnostní technik pracovní
úraz bez zbytečného odkladu:
- státnímu zástupci nebo územně
příslušnému útvaru Policie České republiky, nasvědčují-li zjištěné
skutečnosti tomu, že v souvislosti s pracovním úrazem byl spáchán
trestný čin,
- příslušnému odborovému orgánu nebo zástupci
zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci,
- zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho
vyslal,
- organizační jednotce pojišťovny Kooperativa pojišťovna, a.
s., u které je MFF UK pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu
při pracovním úrazu,
- Inspektorátu práce pro hlavní město Prahu,
došlo-li k úrazu na pracovišti, stavbách a při činnostech, které
podléhají jeho dozoru.
- Požární a bezpečnostní technik
zašle záznamy o pracovních úrazech, u nichž vznikla pracovní neschopnost
delší jak tři kalendářní dny za uplynulý kalendářní měsíc,
nejpozději do pátého dne následujícího měsíce:
- Inspektorátu práce pro hlavní město
Prahu se sídlem v Praze,
- příslušné zdravotní pojišťovně
zraněného,
- rektorátu Univerzity Karlovy,
- postiženému
zaměstnanci.
- Pro účely hlášení úrazu je podle tohoto
opatření smrtelným pracovním úrazem takové poškození zdraví, které
způsobilo smrt po úrazu nebo na jehož následky zaměstnanec zemřel
nejpozději do 1 roku. Smrtelný pracovní úraz se ohlásí bez zbytečného
odkladu:
- územně příslušnému
útvaru Policie České republiky,
- příslušnému odborovému orgánu
nebo zástupci zaměstnanců pro oblast bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci,
- zaměstnavateli, který zaměstnance k práci u něho
vyslal,
- Inspektorátu práce pro hlavní město Prahu, došlo-li k úrazu na pracovišti, stavbách a při činnostech, které podléhají jeho
dozoru,
- příslušné zdravotní pojišťovně
postiženého,
- organizační jednotce Kooperativa pojišťovna, a. s., u které je MFF UK pojištěna pro případ své odpovědnosti za škodu při
pracovním úrazu,
- rektorátu Univerzity Karlovy,
- rodině
postiženého.
- Tiskopisy k pracovním úrazům zaměstnanců
tvoří Přílohy č. 8 a) až b) tohoto
opatření.
Čl. 14
Hlášení a evidence úrazů studentů
- Vedoucí zaměstnanec a/nebo
vyučující je povinen objasnit příčiny a okolnosti vzniku úrazu studenta
za účasti postiženého studenta, pokud to zdravotní stav studenta dovoluje,
za přítomnosti svědků. Bez vážných důvodů nebude měnit stav na místě
úrazu do doby objasnění příčin.
- Vedoucí zaměstnanec pracoviště
nebo oddělení děkanátu a/nebo vyučující akademický pracovník sepíše
úraz do knihy úrazů studentů, a to nejpozději do 24 hodin od okamžiku,
kdy se úraz stal. O skutečnosti školního úrazu neprodleně informuje
požárního a bezpečnostního technika.
- Vedoucí zaměstnanec a/nebo
vyučující dále doručí řádně vyplněný formulář „Záznam o úrazu
studenta vysoké školy“ požárnímu a bezpečnostnímu
technikovi.
- Formuláře „Záznam o úrazu studenta vysoké školy“ a „Lékařský posudek a bodové hodnocení úrazu“ tvoří Přílohu č. 9 a) až b) tohoto
opatření.
- Požární a bezpečnostní technik zašle pojišťovně
Kooperativa pojišťovna, a. s., jednu kopii formuláře „Záznam o úrazu
studenta vysoké školy,“ včetně kontaktní adresy (e-mailové) na
postiženého studenta.
- Druhou kopii „Záznamu o úrazu studenta
vysoké školy“ spolu s informacemi o způsobu vyrovnání zašle požární a bezpečnostní technik na adresu postiženého studenta.
- Student
zašle požárnímu a bezpečnostnímu technikovi po ukončení léčení
vyplněné formuláře uvedené čl. 14 odst. 4 tohoto opatření a další
doklady:
- lékařský posudek a bodové hodnocení úrazu (bolestné) – vyplní lékař,
- lékařské
zprávy o léčení školního úrazu –
vystavuje lékař,
- příjmový doklad za lékařský administrativní
výkon – vystavuje lékař,
- jízdné k ošetřujícímu lékaři,
za přepravu k lékaři s udáním počtu ujetých kilometrů, s uvedením
adresy odkud/kam, přiložit kopii technického průkazu a účel cesty musí
potvrdit ošetřující lékař,
- potvrzení o doplatku v lékárně a připojená kopie receptu lékaře.
- Odškodnění za úraz
studenta vyplatí Kooperativa pojišťovna, a. s., po dodání všech
požadovaných formulářů a informací. Odškodnění úrazu je jednorázové a nesmí se zaměňovat se zdravotním pojištěním nebo se soukromým
úrazovým pojištěním.
Čl. 15
Hodnocení
rizik
- Prevencí rizik se rozumí všechna opatření
vyplývajících z právních a ostatních předpisů k zajištění
bezpečnosti práce a zdraví při práci a opatření MFF UK pro předcházení a odstraňování rizik.
- Hodnocení rizik se provádí vždy při
vzniku nového pracoviště, v případě nové technologie a/nebo při její
změně a/nebo při nákupu a instalaci nových zařízení nebo
strojů.
- Rizika vyhodnocuje požární a bezpečnostní technik v prevenci rizik ve spolupráci s vedoucími zaměstnanci jednotlivých
pracovišť nebo oddělení děkanátu. Tam, kde není možné rizika odstranit,
musejí být přijata opatření k omezení jejich působení tak, aby
ohrožení bezpečnosti a zdraví zaměstnanců bylo
minimalizováno.
Čl. 16
Školení
externích účastníků na akcích pořádaných v objektech MFF UK a školení zaměstnanců dodavatelských firem
- V souladu s ustanovením § 101, odst. 3), zákona 262/2006 Sb., zákoník práce, ve
znění pozdějších předpisů, je povinností MFF UK seznámit osoby, které
se s vědomím zaměstnanců pohybují v objektech MFF UK (např. účastníci
akcí, zaměstnanci dodavatelských firem apod.) s možnými riziky při pohybu a pobytu v prostorech MFF UK.
- Seznámení s riziky zajistí
odpovědná osoba (zpravidla zaměstnanec MFF UK či osoba s řádně
uzavřenou DPP/DPČ na MFF UK), která za akci či jiný typ události
odpovídá, a to na formuláři „Záznam o poskytnutí informací k zajištění BOZP a PO“, který tvoří Přílohu
č. 10 tohoto opatření.
- Dokumentaci o průkazném provedeném
seznámení s riziky doručí osoba odpovědná za uskutečněnou akci
požárnímu a bezpečnostnímu technikovi, a to nejpozději tři pracovní dny
po konání akce.
- MFF UK nepořádá zotavovací akce ve smyslu zákona
č. 258/2000 Sb., zákon o ochraně veřejného zdraví a o změně
některých souvisejících zákonů, § 8. V případě pořádání akcí
pro nezletilé osoby je nutné vést příslušnou dokumentaci, zejm. knihu
úrazů. Je odpovědností hlavního vedoucího nebo zdravotníka akce předat
po uskutečněné akci knihu úrazů požárnímu a bezpečnostnímu technikovi a v případě vzniku úrazu jej o události informovat.
Čl. 17
Osobní ochranné pracovní prostředky,
mycí, čisticí a dezinfekční prostředky
(dále OOPP)
- Osobní ochranné pracovní prostředky,
mycí, čisticí a dezinfekční prostředky poskytuje pracoviště
zaměstnanci bezplatně na základě vyhodnocení rizik a konkrétních
podmínek práce. Poskytování OOPP nesmí zaměstnavatel nahrazovat
finančním plněním.
- OOPP musejí být po dobu používání účinné
proti vyskytujícím se rizikům a jejich používání. Nesmí představovat
další riziko. V případě opotřebení musejí být nahrazeny novými. Musí
odpovídat podmínkám na pracovišti, být přizpůsobeny fyzickým
předpokladům jednotlivých zaměstnanců a respektovat ergonomické požadavky a zdravotní stav zaměstnanců.
- Tam, kde přítomnost více než
jednoho rizika vyžaduje, aby zaměstnanci používali současně více
ochranných prostředků, musejí být tyto ochranné prostředky vzájemně
slučitelné.
- Zaměstnanci musejí být s používáním ochranných
prostředků písemně seznámeni zápisem do osobní karty pro evidenci OOPP,
která tvoří Přílohu č. 11 tohoto
opatření.
- Používání ochranných prostředků více zaměstnanci je
možné pouze v případě, že byla učiněna opatření, která zamezí
ohrožení přenosnými chorobami.
- K předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění poskytne zaměstnavatel dezinfekční
prostředky. Za dezinfekční prostředky se považují též ochranné masti s dezinfekčním účinkem. Zaměstnancům, kteří přicházejí do styku s látkami, jež mohou způsobit podráždění pokožky nebo znečištění
zaměstnance, poskytne zaměstnavatel podle druhu látky mycí, čisticí
prostředky a masti.
- Náklady na poskytování OOPP jsou hrazeny z rozpočtu pracoviště. Evidenci OOPP vede pracoviště na osobní kartě na
svěřené prostředky.
Čl. 18
Rizikové faktory pracovních podmínek a sledovaná a kontrolovaná pásma
- Riziková pracoviště na
MFF UK jsou:
- pracoviště se zdroji
ionizujícího záření kontrolovaného pásma, podléhající dohledu
Státního úřadu pro jadernou bezpečnost;
- pracoviště se zdroji
ionizujícího záření sledovaného pásma, podléhající dohledu Státního
úřadu pro jadernou bezpečnost;
- pracoviště zařazená do
kategorie 3 práce s lasery tř. III b) a IV. třídy pro neionizující
záření.
- V případě vzniku nového rizikového
pracoviště (dle odst. 18. čl. 1) jsou povinni vedoucí zaměstnanci
příslušného pracoviště neprodleně nahlásit tuto skutečnost požárnímu a bezpečnostnímu technikovi, aby bylo možné zajistit potřebné kroky dle
požadavků platné legislativy (např. hygienické předpisy, úprava
kategorizace práce apod.).
- Vedoucí zaměstnanci rizikových
pracovišť jsou povinni vést evidenci o odpracovaných hodinách v riziku a dále vést evidenci o kontrolovaných pásmech a zaměstnancích, kteří
vstupují do kontrolovaných pásem nebo zde
vykonávají práci.
- Evidence obsahuje:
- jméno, příjmení a rodné číslo
zaměstnance
- název kontrolovaného pásma, den jeho zřízení a zrušení (pro účely archivace),
- charakter vykonávané
práce
- účel vstupu a dobu pobytu v kontrolovaném
pásmu
- počet odpracovaných směn
- druhy provedených
lékařských prohlídek
- údaje o výsledcích sledované zátěže
organismu způsobené rizikovými faktory
- záznamy o mimořádných
situacích a změnách údajů v evidenci s datem jeho
provedení.
- Vedoucí zaměstnanci rizikových pracovišť jsou
povinni dohlížet na to, aby se v kontrolovaných pásmech nejedlo, nepilo a nekouřilo. Dále se v kontrolovaných pásmech nesmějí pohybovat a pracovat
mladiství, těhotné a kojící ženy.
- Riziková pracoviště musejí
být řádně označena bezpečnostními pokyny a tabulkami. Zaměstnanci
pracující v riziku ionizující a neionizující zátěže musejí používat
přidělené OOPP.
- Zaměstnanci pracující v riziku ionizující a neionizující zátěže jsou povinni likvidovat nebezpečný odpad z pracovišť. Vedoucí zaměstnanec rizikového pracoviště odpovídá za
vedení průkazné evidence o nakládání s nebezpečnými odpady. Při
tvorbě radioaktivního odpadu je nutné postupovat dle schválených plánů
Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.
- Aktuální seznam
rizikových pracovišť tvoří Přílohu č. 18 tohoto
opatření.
Čl. 19
Noční
práce
- Povolení k mimořádné práci zaměstnance v noci
vydá příslušný vedoucí zaměstnanec. S ohledem na rizika možného
ohrožení zdraví, která se týkají práce v noci, vedoucí zaměstnanec
rozhodne o počtu zaměstnanců přítomných na pracovišti. Pokud by na
pracovišti při mimořádné práci setrvávali studenti, musí být zajištěn
pedagogický dozor. O počtu zaměstnanců pracujících v noci musí být pro
případ evakuace osob z budovy informováni vrátní nebo osoby
vykonávající službu na ohlašovně požáru.
- Zaměstnanci nebo
studenti přítomni v objektu se řídí příslušným opatřením, kterým se
vydává provozní řád objektů MFF UK.
Čl. 20
Práce ve dnech pracovního
klidu
- Povolení k mimořádné práci zaměstnance
ve dnech pracovního klidu vydá vedoucí zaměstnanec. S ohledem na rizika
možného ohrožení zdraví, která se týkají práce ve dnech pracovního
klidu, vedoucí zaměstnanec rozhodne o počtu zaměstnanců přítomných na
pracovišti. Pokud by na pracovišti při mimořádné práci setrvávali
studenti, musí být zajištěn pedagogický dozor. O počtu zaměstnanců
pracujících ve dnech pracovního klidu musí být pro případ evakuace osob z budovy informováni vrátní nebo osoby vykonávající službu na
ohlašovně požáru.
- Zaměstnanci nebo studenti přítomní v objektu
se řídí příslušným opatřením, kterým se vydává provozní řád
objektů MFF UK.
Čl. 21
Bezpečnostní
prověrky
- Součástí prevence rizik jsou pravidelné
kontroly 1× za půl roku zaměřené na dodržování bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci na pracovištích s rizikem práce.
- O výše uvedených kontrolách vyhotoví
požární a bezpečnostní technik písemný záznam obsahující zjištěné
závady, návrh nápravných opatření, stanovení odpovědnosti za jejich
realizaci a termín odstranění nedostatků. Vedoucí zaměstnanci jsou
odpovědni za odstraňování zjištěných závad a nedostatků.
- V souladu s ustanovením § 108 zákona č. 262/2006
Sb., zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, jsou vedoucí
zaměstnanci pracovišť nebo oddělení děkanátu ve spolupráci s požárním a bezpečnostních technikem povinni organizovat nejméně 1× za
rok fyzickou kontrolu pracoviště.
- O kontrolách vyhotoví vedoucí
zaměstnanec písemný zápis, který tvoří Přílohu
č. 12 tohoto opatření. Originál vyplněného formuláře si ponechá
vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu, kopii zašle
požárnímu a bezpečnostnímu technikovi vždy do 30. 11.
příslušného roku.
Čl. 22
Kontrola
regálů
- Do systému kontrol na pracovištích dle čl. 21
tohoto opatřené musejí vedoucí zaměstnanci pracovišť nebo oddělení
děkanátu zajistit 1× za rok vizuální kontroly regálů u fyzické či
právnické osoby pověřené provedením kontroly a vystavením protokolu o revizi regálů a žebříků. Aktuální kontakty na osobu pověřenou jsou
uvedeny v Protokole o kontrole regálů.
- Každá provedená vizuální
kontrola regálu musí být zaevidována formou protokolu – kontrolního
listu, který musí obsahovat jednoznačný závěr kontroly, případně
závady, návrh na odstranění závady, termín odstranění závady a kým
byla závada odstraněna. Protokol o kontrole regálu tvoří Přílohu č. 14 tohoto opatření.
- Všechny
kontrolní protokoly budou archivovány na pracovišti nebo oddělení
děkanátu, kde bude i založena veškerá technická dokumentace k regálům
pro případné externí kontroly. Všechny kontrolní protokoly budou
archivovány po celou dobu životnosti kontrolovaného regálu.
Čl. 23
Kontrola žebříků
- Do
systému kontrol na pracovištích dle čl. 21 tohoto opatření musí vedoucí
zaměstnanci pracovišť nebo oddělení děkanátu zajistit 1× za rok
vizuální kontroly žebříků u fyzické či právnické osoby pověřené
provedením kontroly a vystavením protokolu o revizi regálů a žebříků.
Aktuální kontakty na osobu pověřenou jsou uvedeny v Protokole o kontrole
žebříků.
- Každá provedená vizuální kontrola musí být
zaevidována formou protokolu – kontrolního listu, který musí obsahovat
jednoznačný závěr kontroly, případně závady, návrh na odstranění
závady, termín odstranění závady a kým byla závada odstraněna. Protokol o kontrole žebříků tvoří Přílohu č. 15 tohoto
opatření.
- Všechny kontrolní protokoly budou archivovány na
pracovišti, kde bude i založena veškerá technická dokumentace k žebříkům (návody od výrobce) pro případné externí kontroly.
Všechny kontrolní protokoly budou archivovány po celou dobu životnosti
kontrolovaného žebříku.
Čl. 24
Závěrečné
ustanovení
- Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho
schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné
části internetových stránek fakulty, nejdříve však dne
1. 1. 2024.
- Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušují
Opatření děkana č. 14/2022, Směrnice děkana č. 7/2017 a Pokyn
tajemníka č. 1/2008.
Navrhovatelé:
Ing. Blanka Svobodová,
tajemnice MFF UK
Ilona Pawlasová, požární a bezpečnostní
technik
Pavel Michálek, vedoucí Správy budov
Opatření bylo
projednáno vedením fakulty dne 22. 11. 2023.
Schválil dne
7. 12. 2023:
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK