Metodický pokyn MFF UK k habilitačnímu řízení


1) Základní informace

Habilitační řízení je upraveno Zákonem 111/1998 Sb., o vysokých školách; Řádem habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem Univerzity KarlovyPravidla pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy; OR č. 55/2023;  OR č. 6/2025OD č. 20/2025.


2) Akreditované obory pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na Matematicko-fyzikální fakultě


3) Profil docenta na MFF UK – viz podrobněji Čl. 2 OD č. 20/2025.


4) Doporučená hlediska hodnocení pro habilitační řízení na Univerzitě Karlově

Pro udělení titulu docenta v určitém oboru bude fakulta doporučovat uchazeče splňující Doporučená hlediska hodnocení daná Čl. 5, Čl. 6 a Čl. 7 OR 6/2025 a Čl. 3 OD č. 20/2025.


5) Seznam požadovaných dokumentů pro zahájení habilitačního řízení

Doporučujeme odevzdávat dokumenty v anglické podobě vzhledem k požadované účasti zahraničních členů v komisi. Všechny odevzdávané dokumenty musí být v tištěné podobě uchazečem vlastnoručně podepsané s aktuálním datem (kromě diplomů a habilitační práce).

  1. Návrh na zahájení řízení: Přihláška k habilitačnímu řízení na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy. Do přihlášky se uvádí akreditovaný obor pro habilitačním řízením v plném znění. Seznam akreditovaných oborů na MFF UK naleznete zde.
  2. Souhlas se zpracováním osobních údajů
  3. Habilitační práce; může být předložena v několika formách (písemná práce nabízející nové vědecké poznatky; soubor již publikovaných vědeckých prací doplněný komentářem; nebo vydaná monografie přinášející nové vědecké poznatky). V závislosti na formě by měl žadatel předložit: vždy jeden svázaný výtisk a k tomu:
    • za předpokladu, že habilitační práce je písemná práce či monografie, odevzdává se taktéž jedna elektronická verze
    • za předpokladu, že habilitační práce je soubor uveřejněných vědeckých prací doplněných komentářem, odevzdávají se dvě elektronické verze:
      • 1× elektronicky plná verze habilitační práce, včetně zahrnutých uveřejněných vědeckých prací a jejich seznamu s plnými bibliografickými údaji včetně DOI
      • 1× elektronicky zkrácená verze habilitační práce bez zahrnutých uveřejněných vědeckých prací, ale včetně jejich seznamu s plnými bibliografickými údaji včetně DOI
  4. Kopie diplomů nebo obdobných dokumentů o absolvování magisterského a doktorského vzdělání na vysoké škole (typicky Mgr., titul z rigorózního řízení a Ph.D.), a to ideálně ve formátu A4.
    U uchazečů, kteří jsou zaměstnanci UK:
    • u titulů, které získali na UK, jsou dostačující prosté kopie diplomů nebo obdobných dokumentů
    • u titulů, které získali mimo UK, v ČR, jsou rovněž dostačující prosté kopie diplomů nebo obdobných dokumentů
    • u titulů, které získali v zahraničí, se dokládají úředně ověřené kopie diplomů nebo obdobných dokumentů s vyjasněním zkratek titulů a pořadí jejich uvádění
    U uchazečů, kteří nejsou zaměstnanci UK:
    • u titulů, které získali na UK, jsou dostačující prosté kopie diplomů nebo obdobných dokumentů
    • u titulů, které získali mimo UK, v ČR, se dokládají ověřené kopie diplomů nebo obdobných dokumentů
    • u titulů, které získali v zahraničí, se dokládají úředně ověřené kopie diplomů nebo obdobných dokumentů s vyjasněním zkratek titulů a pořadí jejich uvádění
  5. Strukturovaný profesní životopis:
    • uvádí se průběh studia, včetně názvu diplomové, rigorózní a disertační práce s uvedením jmen vedoucích práce, resp. školitelů a jejich afiliace
    • uvádí se průběh dosavadního zaměstnání včetně relevantních odborných praxí, zahraničních pobytů apod. a dosavadní akademické působení v pedagogické a vědecké (tvůrčí) oblasti 
      • uvádí se včetně shrnutí výuky a počtu vedených a obhájených studentů
      • uvádí se včetně popisu rolí v grantech (řešitel, spoluřešitel, člen řešitelského týmu)
      • uvádí se včetně účasti na zvaných přednáškách, plenárních přednáškách apod.
      • uvádí se včetně čísla ORCID
    • uvádí se další údaje, které uchazeč/ uchazečka považuje za důležité pro naplnění stanovených doporučených kritérií pro habilitační řízení na UK a MFF.
  6. Úplný výkaz pedagogické činnosti uchazeče/uchazečky alespoň za poslední tři roky, a to včetně vedených, konzultovaných a oponovaných bakalářských, diplomových, rigorózních či disertačních prací.
    Uvádějí se skutečně odučené hodiny. Je možné uvést i předchozí pedagogickou zkušenost, a to pro celkový kontext dosavadního pedagogického působení uchazeče/uchazečky.
    Uchazeči/ uchazečky, kteří absolvovali mateřskou či rodičovskou dovolenou či dlouhodobou zahraniční stáž či jsou zaměstnáni na částečný úvazek, mohou uvést výkaz pedagogické činnosti za delší období, tak aby posuzované období pedagogické činnosti bylo obdobné jako výše uvedené souvislé tříleté pedagogické působení.
    Výkaz je potvrzen institucí, kde pedagogická činnost proběhla. V případě zaměstnanců MFF UK může být potvrzení instituce nahrazeno výpisem ze SIS (Moje předměty) doplněným o další požadované informace dle tohoto bodu. V případě výuky na zahraničních vysokých školách se pedagogická činnost eventuálně prokáže i jiným věrohodným způsobem.
  7. Okomentovaný přehled dosavadní pedagogické činnosti uchazeče/uchazečky
    Zaměří se zejména na reflexi kvality své výuky a uvede též, čím v dosavadní pedagogické činnosti přispěl/la k rozvoji oboru, jaké pedagogické metody používá a zda zavedl/la nějaké inovativní prvky do výuky, případně nové přednášky, předměty či kurzy.
  8. Představa uchazeče/uchazečky o dalším pedagogickém působení v oboru
    U uchazečů, kteří jsou zaměstnanci Univerzity Karlovy v zásadě vychází z plánu předkládaného podle kariérního řádu.
  9. Úplná, strukturovaná a souhrnně okomentovaná bibliografie uchazeče/uchazečky, s uvedením IF a AIS u periodik, kde existuje, a osobního čísla ORCID. 
    MFF UK v rámci OD č. 20/2025 stanovuje celkový počet publikací, jejich započítávaní i specifické požadavky pro jednotlivé obory – podrobněji viz OD č. 20/2025, Čl. 2 odst. 1 písm. a) a odst. 2 písm. a). Uchazeč/uchazečka jsou jimi vždy vázáni.
    A – kategorie   J – recenzovaný odborný článek ve třech subkategoriích (Jimp, Jsco, Jost),   
    B – odborná kniha,   
    C – kapitola v odborné knize  
    Do seznamu publikací pro hodnocení lze v oborech, kde je to standardem, zahrnout i stať ve sborníku – D v kategoriích Dwos a Dscopus, příspěvky na výběrových konferencích s rankingem CORE, komentované překlady, kterými se se rozumí překlady jak uměleckých, tak odborných textů, doprovozené odborným komentářem a interpretací, vědecké edice s úvodní studií a příslušným edičním aparátem.
    V seznamu publikací je možno uvést i ostatní publikace, které nebudou předmětem podrobného hodnocení komisí, avšak jsou důležité pro celkový profil vědecké a pedagogické osobnosti uchazeče/uchazečky.
    U publikací s více autory uchazeč/uchazečka v bibliografii též může uvést (např. v procentuálním vyjádření), popřípadě stručně okomentovat svůj podíl na uváděné publikaci. Toto lze uvést i hromadně pro více podobných publikací.
  10. Citace prací uchazeče/uchazečky dle metodiky Web of Science (WoS), příp. SCOPUS, Google Scholar aj.
    MFF UK v rámci OD č. 20/2025, Čl. 2 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. b) stanovuje specifické požadavky na citace. Podrobněji viz OD č. 20/2025, Čl. 2 odst. 1 písm. b) a odst. 2 písm. b). Uchazeč/uchazečka jsou jimi vždy vázáni.
    Citace dle WoS je nutné uvést vždy. Uchazeč/uchazečka může doplnit údaje o citacích dle WoS hodnotami z dalších databází obvyklých v daném oboru (např. Scopus, Google Scholar, ResearchGate aj.)
    Výpis počtu citací z databáze WOS se vytvoří na webových stránkách Web of Science přes Create Citation Report.
    Uchazeč výpis dodá v kompletní verzi se spojnicovým grafem. V případě problémů s jeho vytvořením se lze obrátit na odbor vědy rektorátu (https://cuni.cz/UK-12956.html, Ing. Pospíšilová a Ing. Vavřík).
  11. Podrobněji okomentovaný výběr pěti nejdůležitějších (nejvýznamnějších) prací s uvedením přínosu každé z těchto publikací pro obor
    U publikace s více autory uchazeč/uchazečka uvede procentuální podíl a slovně jej okomentuje. V oborech, kde je to standardem lze podíl na publikaci vyjádřit také pomocí metodiky CREDIT (https://credit.niso.org/).  
  12. Potvrzení o zaměstnavateli uchazeče/uchazečky a dále potvrzení a doklady o vykonané odborné praxi či odborných pobytech
    U zaměstnanců MFF UK zajistí potvrzení o zaměstnavateli OVZS v součinnosti se Zaměstnaneckým oddělením.
  13. Další podklady k hodnocení zahraničních zkušeností uchazeče/uchazečky
    Například zahraniční pobyty s uvedením jejích délky a výsledků, stáže, účast na mezinárodních konferencích (zejména zvané přednášky).  
  14. Další podklady k hodnocení výsledků tvůrčí činnosti uchazeče/uchazečky včetně přehledu řešení externě financovaných vědeckých projektů a grantů s uvedením role uchazeče/uchazečky (hlavní řešitel, spoluřešitel = hlavní řešitel týmu spoluřešitelské organizace, účast na řešení) v nich a jejich zhodnocení a výsledků
  15. Členství ve vědeckých radách, orgánech vědeckých společností, získaná ocenění   
  16. Další podklady k hodnocení zapojení uchazeče/uchazečky a výstupů popularizace tvůrčí činnosti, tzv. třetí role (například působení v médiích, popularizační přednášky, publikace, tvorba studijních materiálu pro nižší stupně škol apod.) 
  17. Podklady o spolupráci s aplikační praxí (například různé formy spolupráce s podnikatelskou sférou, státní správou, neziskovými organizacemi apod.), je-li to relevantní pro obor habilitace
  18. Závěrečné shrnutí podkladů, které se zaměří na komplexní přehled hlavních vědeckých, pedagogických a dalších relevantních úspěchůz pohledu uchazeče/uchazečky (1–2 strany A4). 
    Shrnutí zejména zasadí kvantitativní údaje o pedagogické a tvůrčí činnosti do kontextu zásadních přínosů uchazeče k rozvoji oboru, dopadu jeho práce na společnost a úspěchů jeho absolventů.  
  19. Potvrzení o zaplacení poplatku za úkony spojené s habilitačním řízením – 2.000, -Kč.
    Dodání potvrzení zajistí OVZS v součinnosti s Hospodářským oddělením. Uchazeč/uchazečka je povinen/povinna uhradit poplatek do 30 dnů od schválení habilitační komise Vědeckou radou MFF UK. Podrobněji viz Směrnice děkana č. 1/2017.

Úplnost podkladů prověří pověřený proděkan spolu s posouzením splnění stanovených kritérií.


6) Postup při habilitačním řízení

Habilitační řízení na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy vedeno výhradně s podporou aplikace CHRES.

  1. Uchazeč/uchazečka doručí na OVZS požadované dokumenty, které je povinen předložit v předepsané podobě (ad 5) Seznam požadovaných dokumentů pro zahájení habilitačního řízení) nejprve elektronicky (k předběžné kontrole referentkou a proděkanem pro vědeckou činnost a zahraniční styky. Po odsouhlasení podkladů je následně doručí na OVZS i v listinné podobě.
  2. Poté je řízení oficiálně zahájeno a uchazeč/uchazečka obdrží e-mailem informace potřebné pro přístup do aplikace CHRES. V případě, že je zaměstnancem UK, použije své přístupové údaje z Centrální autentizační služby UK (CAS), v opačném případě obdrží přístupové údaje e-mailem; s využitím těchto údajů uloží požadované dokumenty do systému CHRES a písemně potvrdí, že konečná elektronická a tištěná verze jsou identické; od tohoto okamžiku již nebude mít přístup do aplikace pro změny vložených údajů.
  3. Dle Opatření rektora č. 15/2019 všechny habilitační práce projdou kontrolou originality. Kontrolu originality habilitační práce provádí OVZS ve spolupráci s Knihovnou MFF UK v systému Turnitin. Je-li k dispozici zkrácená verze habilitační práce, provádí se kontrola na této verzi, v opačném případě se kontrola provádí na plné verzi habilitační práce. Výsledkem kontroly je protokol ze systému Turnitin ve formátu PDF. Výsledek OVZS uloží do systému CHRES, kde je zpřístupněn členům habilitační komise a oponentům habilitační práce.
  4. Po zahájení řízení osloví OVZS vedoucího pracoviště uchazeče/uchazečky s žádostí o návrh komise pro dané řízení (v případě uchazečů mimo fakultu zvolí oborově nejbližší pracoviště MFF UK, případně proděkana sekce MFF UK). Její složení je předloženo ke schválení na nejbližším zasedání Vědecké rady MFF UK.
  5. Po schválení komise vědeckou radou je uchazeč/uchazečka vyzván/a k uhrazení poplatku za habilitační řízení, což musí učinit do 30 dnů od schválení komise – podrobněji Směrnice děkana č. 1/2017.
  6. Členové komise mají od doby ustanovení právo nahlížet do materiálů pro toto habilitační řízení v aplikaci CHRES až do ukončení řízení.
  7. Komise navrhne tři odborníky, které poté proděkan pro vědeckou činnost a zahraniční styky jmenuje oponenty. Ti vypracují oponentské posudky na habilitační práci uchazeče/uchazečky a vyjádří se ke kontrole originality. Oponenti zašlou posudky buď předsedovi komise, který je neprodleně předá na OVZS, nebo přímo na OVZS, a to nejpozději do 2 měsíců od oslovení oponentů se žádostí o vypracování posudku.
  8. Poté, co komise obdrží všechny oponentské posudky, do jednoho měsíce vytvoří a odhlasuje Stanovisko komise (v anglickém a českém jazyce). Může přitom jednat i hybridně nebo distančně. Elektronickou verzi stanoviska komise vkládá předseda komise do formuláře v aplikaci CHRES, tištěnou verzi stanoviska zasílá předseda komise na OVZS, a to 2krát s podpisem předsedy komise, hlasování ostatních členů komise je doloženo výpisem z aplikace CHRES. OVZS stanovisko naskenuje a vloží do aplikace CHRES.
  9. V okamžiku oznámení o konání zasedání Vědecké rady MFF UK, na které bude habilitační řízení projednáváno, získají všichni členové vědecké rady přístup ke čtení všech podkladů pro habilitační řízení na úložišti Vědecké rady MFF UK.
  10. Uchazeč/uchazečka přednese přednášku na zasedání Vědecké rady MFF UK, o které bude informován/a s dostatečným předstihem. Pravidla pro konání přednášky jsou detailně popsána v Čl. 4 OD č. 20/2025. Materiály uchazeče/uchazečky včetně posudků, Stanoviska komise a habilitační práce mají členové vědecké rady k dispozici na úložišti Vědecké rady MFF UK. Habilitační práce během přednášky koluje.
  11. Při kladném výsledku hlasování se veškeré materiály uchazeče/uchazečky postoupí na RUK UK k dalšímu řízení. Materiály se na RUK UK odesílají až po schválení Zápisu ze zasedání Vědecké rady MFF UK.
  12. Habilitační práce bude zveřejněna v Digitálním repozitáři UK, viz Opatření rektora č. 72/2017 – Univerzita Karlova.
  13. Po kladném projednání v kolegiu rektora jmenuje rektor UK uchazeče/uchazečku docentem/docentkou.


7) Doporučení k habilitačním a profesorským přednáškám

Podrobněji upravuje OD č. 20/2025, Čl. 4


8) Poplatky za habilitační řízení a za řízení ke jmenování profesorem

Podrobněji upravuje Směrnice děkana č. 1/2017


CHRES

  
Za obsah této stránky zodpovídá: Oddělení pro vědu a zahraniční styky.