Možnosti pro distanční výuku
Zde je přehled nástrojů, které preferujeme pro distanční výuku. Můžete používat i jiné, ale uvažte prosím, že na začátku semestru se studenti v poměrně krátkém čase potřebují zorientovat ve všech předmětech.
Moodle
Moodle je systém pro tvorbu elektronických kurzů na internetu. Umí například:
- vytvářet a publikovat studijní texty
- přimímat řešení úkolů, které pak učitel hodnotí
- strukturovanou diskusi
- dotazníky a testy
UK provozuje instanci Moodle na https://moodleoffice.cuni.cz/.
Informace o založení kurzu v Moodle jsou k dispozici na stránkách univerzity.
V celém Moodlu je možné používat matematickou notaci podobnou LaTeXu. Zapisuje se jako $$formule$$
nebo \[formule\]
. Jen je nutné v nastaveních kurzu v sekci Filtry vypnout TeXový filtr a zapnout MathJax.
Zoom
Zoom je nástroj pro pořádání video konferencí a online schůzek. Podporuje konference až 300 účastníků, sdílení obrazovky a pořizování záznamů. Funguje na většině běžně používaných systémů (Linux, Windows, MacOS, Android, iOS) a také ho lze používat z webového prohlížeče (v Chromu spolehlivě, ve Firefoxu použitelně). Některé funkce jsou nicméně dostupné jen v nativních aplikacích.
Zoom používáme pro online přednášky a cvičení. Lze ho využít i pro natáčení přednášek bez posluchačů (byť na to může být praktičtější OBS Studio).
Zaměstnanci fakulty si mohou pořídit univerzitní účet na cuni-cz.zoom.us přes fakultního koordinátora. Starší účty na cesnet.zoom.us zůstávají stále v provozu (zatím do 2023-05-10).
Pro cvičení vedená studenty používáme sdílené sekční účty. Zachazení s nimi popisuje návod informatické sekce.
Poznámky:
- Přístup ke schůzkám vždy chraňte heslem. Jinak stačí, aby někdo uhodl ID vaší schůzky a může v ní dělat neplechu. Pokud všichni vaši posluchači mají univerzitní účet, můžete přístup ke schůzce omezit na tyto účty. Také můžete pro cizí uživatele zapnout čekárnu a explicitně je z čekárny vpouštět do schůzky.
- Rozvrhování opakovaných schůzek (například cvičení) je pohodlnější z webového rozhraní než z aplikace.
- Jakkoliv to vypadá, že se začátky schůzek nastavují s krokem 30 minut, není to pravda. Nicméně webové rozhraní vyžaduje trochu přesvědčování, aby vás nechalo zadat nezaokrouhlené časy. Naproti tomu délky schůzek mají vždy 15minutový krok.
- Schůzky lze nahrávat buďto v Zoom cloudu (a poté stáhnout) nebo lokálně na vašem počítači.
- Účastníci schůzek mohou posílat signály "ano/ne/hlásím se", které jsou pak vidět v seznamu účastníků.
- Také je možné využívat textový chat, což se může hodit pro dotazy během přednášek. Pokud přednášku nahráváte, zaznamená se i obsah chatu. K dispozici je nástroj pro integraci záznamu chatu do videa.
- Při zakládání schůzky můžete účastníkům dovolit, aby se do schůzky připojovali před hostitelem. Také můžete hostitelství předávat, případně nastavit heslo, které mohou vaši kolegové použít, aby se také stali hostiteli.
Microsoft Teams
Microsoft Teams je plaforma pro online týmovou spolupráci, která je součástí Office 365. Lze ji také využít pro distanční výuku. Umožňuje zakládat skupiny (týmy), sdílet v rámci nich dokumenty, diskutovat a také uskutečňovat videokonference. Klient existuje pro většinu běžně používaných systémů (Windows, Linux, Android, iOS) a lze používat i bez klienta z prohlížeče.
OBS studio
OBS studio je open-source program, který umožňuje:
- samostatné kvalitní nahrávání přednášky (v lepší kvalitě než při použití videokonferencí Zoom nebo MS Teams a bez nutnosti jejich spuštění), 90 minut nahrávky zabere přibližně 2,5 GB místa na disku
- nahrávání přednášky za současného použití videokonference Zoom nebo MS Teams
- kvalitní streamování přednášky na web (lze kombinovat i s videokonferencí Zoom nebo MS Teams a nahráváním).
Všechny tyto možnosti jsou vyzkoušené v posluchárnách na Karlově a v Troji.
Poštovní sova
Poštovní sova je jednoduchá webová aplikace pro odevzdávání domácích úkolů a diskusi nad nimi. V zadáních i řešeních podporuje Markdown s KaTeXovou matematickou notací, též je možno přikládat přílohy ve formátu PDF.
Sovu spravuje Martin Mareš.
Adobe Connect
Adobe Connect platforma je pro pořádání video konferencí, online setkání a spolupráce. Je funkční na většině běžně používaných systémů (Windows, Mac, Android, na Linuxu pouze částečně – nefunguje sdílení obrazovky).
Adobe Connect je podporován univerzitou. Informace o založení kurzu a online vedení přednášky pomocí Adobe Connect jsou k dispozici na stránkách univerzity.
Na MFF preferujeme Zoom a MS Teams.