Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).
Studijní plány 2024/2025 najdete zde.
Jsou k nahlédnutí v SIS na adrese http://mff.cuni.cz/phd/temata/p4m8.
kód | Předmět | ZS | LS | |
NMUM603 | Matematika ve starověku I | 2/0 Zk | — | |
NMUM604 | Matematika ve starověku II | — | 2/0 Zk | |
NMUM602 | Didaktika matematiky pro doktorandy | — | 2/2 Z+Zk | |
NUMV084 | ICT ve výuce matematiky I | 0/2 Z | — | |
NUMV085 | ICT ve výuce matematiky II | — | 0/2 Z | |
NMIN203 | Mathematica pro začátečníky | 0/2 Z | — | |
NMIN264 | Mathematica pro pokročilé | — | 0/2 Z | |
NMUM461 | Aplikace matematiky pro učitele | — | 0/2 Kv | |
NUMV058 | Řecké matematické texty I | 0/2 Z | — | |
NUMV059 | Řecké matematické texty II | — | 0/2 Z | |
NUMV101 | Vybrané kapitoly z teorie pravděpodobnosti | — | 2/0 Zk | |
NAIL102 | Filosofické problémy Informatiky | 0/1 Z | 0/1 Z | |
NPOZ007 | Filozofické problémy fyziky | 0/1 Z | — | |
NPGR020 | Geometrie pro počítačovou grafiku | — | 2/0 Zk | |
NPGR021 | Geometrické modelování | 2/2 Z+Zk | — | |
NMUM365 | Seminář z kombinatoriky a teorie grafů | — | 0/2 Z |
Studijní program Obecné otázky matematiky a informatiky má tři zaměření:
Zaměření Elementární matematika nabízí řadu možností pro zvyšování celkové matematické kultury středoškolských učitelů, kteří tak budou lépe kvalifikováni pro své učitelské působení všeobecně a zvláště pro práci s talentovanými žáky. Elementární matematikou rozumíme klasické partie matematiky, které nějakým způsobem navazují jak na středoškolskou látku, tak na náplň studia učitelství matematiky a tyto oblasti vhodně rozšiřují. Jedním z cílů práce v elementární matematice by mělo být udržení určité historické kontinuity matematiky a posílení respektu k tradičním matematickým hodnotám. Disertační práce z elementární matematiky by měly být zpravidla metodicko-didaktickou koncovkou celého doktorského studia.
V zaměření Dějiny matematiky a informatiky by měla být pozornost věnována hlavně problematice 19. a 20. století, české matematice a informatice; neměly by být opomíjeny ani biografické a bibliografické aspekty. Historie matematiky úzce souvisí s otázkami výuky matematiky, neboť vývoj je podmiňován i předáváním poznatků prostřednictvím učitelů a učebnic. V zahraničí je často didaktika s historií matematiky spojována do jednoho oboru; podobně tomu bylo dříve i u nás.
Studium v zaměření Výuka matematiky a informatiky by mělo být zahajováno až po několikaleté učitelské praxi uchazeče a to zejména kombinovanou formou (současné prověřování poznatků v učitelské praxi). Jednou částí disertační práce by mohlo být např. sepsání učebního textu, sbírky úloh apod., včetně metodického komentáře, rozboru obtížných partií; to vše by mělo být podloženo vyhodnocením vlastního působení na škole.
Program je určen zejména pro absolventy učitelského studia kombinací s matematikou nebo informatikou s aprobací pro 3. stupeň (resp. absolventy vysokých škol, kteří mají doplněnou učitelskou kvalifikaci) a pro pedagogy vysokých škol vyučujících matematiku, informatiku a didaktiky těchto předmětů.
Pro přijetí studentů do tohoto programu je požadována bezpečná znalost hlubších základů celé středoškolské matematiky a základních univerzitních matematických kursů.
Koncepce doktorské zkoušky vychází z toho, že cílem studia v daném programu je vychovat matematika/informatika s širokým všeobecným rozhledem, který sice není připravován cíleně k vědecké práci v některém úzkém oboru, je však erudován natolik, že ve svém středoškolském, respektive vysokoškolském působišti prokáže schopnost tvorby kvalitních učebních textů, je seznámen s výsledky moderních metod vyučování, důkladně se orientuje v odborné literatuře související s jeho specializací a své odborné výsledky pravidelně publikuje.
Doktorandi konají doktorskou zkoušku z matematiky/informatiky, dějin matematiky a informatiky a z vyučování matematiky/informatiky. Stanovení jednotných požadavků pro všechny doktorandy není možné vzhledem k tomu, že konkrétní zaměření jednotlivých studentů jsou rozdílná a pokrývají prakticky všechny disciplíny matematiky a informatiky. Proto lze stanovit požadavky k doktorské zkoušce jen rámcově; jejich upřesnění provede školitel a examinátoři.
I. Požadavky
I.1. Matematika/informatika
Předpokládá se výrazný nadhled nad znalostmi požadovanými u státní zkoušky na
učitelském studiu na MFF UK. Student musí prokázat, že rozumí
souvislostem středoškolské a vysokoškolské látky, orientuje se v základní
učebnicové literatuře a je schopen si připravit a vést výuku v základních
kursech matematiky/informatiky.
Další požadavky stanoví školitel a examinátoři (minimálně několik kapitol odborného textu, jehož obsah není součástí standardního vysokoškolského kursu). Celá tato partie by měla jít výrazně nad rámec znalostí specifikovaných v předchozím odstavci.
I.2. Dějiny matematiky/informatiky
Předpokládá se, že student rozumí podstatě historických témat
a umí se orientovat ve vývoji jednotlivých disciplín. Hlubší znalosti v oblasti historie se předpokládají
v těch partiích, které bezprostředně souvisejí se zaměřením doktoranda.
Školitel a examinátoři určí alespoň 200 stran odborné literatury.
I.3. Vyučování matematiky/informatiky
Předpokládá se dobrá orientace v metodice, didaktice a v metodách řešení matematických/informatických úloh.
Školitel a examinátoři určí alespoň 100 stran odborné literatury.
I.4. Rozšíření obzorů, kultivace
Předpokládá se, že doktorand projevuje zájem o svůj obor, zná a sleduje (alespoň naše) odborné časopisy a literaturu týkající se matematiky/informatiky a jejich vyučování,
ovládá způsob citování prací, vyhledávání bibliografických informací, orientuje se v relevantních databázích vědeckých prací, digitálních knihovnách atd.
Doktorská zkouška završuje studijní část přípravy doktoranda, je nadstavbou nad zkouškami a zápočty povinného a rozšiřujícího programu studia. Literatura k doktorské zkoušce je tedy dána jednak požadavky ke zkouškám povinného programu, jednak rozšiřujícími požadavky školitele.