Otázky na uchazeče

       Vážené kolegyně, vážení kolegové,
jistě jste si udělali představu o záměrech uchazeče o funkci děkana podle tezí jeho volebního programu. Máte možnost položit uchazeči další otázky ještě před diskuzí na předvolebním shromáždění akademické obce. Dotazy posílejte na adresu předsedy AS Jiri.Dolejsi@mff.cuni.cz nebo jednatele AS Jiri.Lipovsky@mff.cuni.cz.

Strategie pro úroveň a formu studia na MFF

1) Priority studia
Které ze studií nabízených fakultou jsou pro fakultu prioritní a v jakých aspektech (např. jaké obory a formy studia bychom chtěli udržet na světové špičkové úrovni či v kterých oborech bychom měli produkovat maximum absolventů). Mohly by se srovnat priority pro bakalářské, magisterské a doktorské studium? Jakou roli by měly hrát různé paralelní "obory" v rámci jednotlivých sekcí (např., bude fakulta podporovat rozšiřování aplikovaných, nevýzkumných oborů, v kterých oborech bude těžiště výuky, atd.). Jakou pozici by měly mít učitelské obory?

2) Kvalita či kvantita
V nadcházejících letech se očekává výrazný pokles zájemců o vysokoškolské studium z důvodů demograficky slabších ročníků. Fakulta bude zřejmě postavena před volbu mezi
a) udržením stávající kvality studia za cenu snížením počtu studentů a 
b) udržením počtu studentů na úkor snížení úrovně studia.
Kterou z těchto možností bude nové vedení upřednostňovat?

3) Minimální počet studentů
Pokud půjdeme cestou snižování počtu studentů je zřejmé, že existuje jistá dolní hranice pro ještě únosný a akceptovatelný počet studentů při současném počtu akademických pracovníků. Určit tuto hranici není jistě jednoduché a v jejím odhadu bude nemalou roli hrát i celkové vnímání poslání fakulty, vztahu mezi vědeckou a pedagogickou činností, určení priorit, atd.. Má budoucí vedení svůj odhad minimálního únosného počtu studentů?
Pokud by hrozilo, že se dostaneme do kolize s touto hranicí, jak by měla fakulta reagovat?

4) V případě preferování kvantity, jakou formou?
Pokud by prioritou fakulty bylo udržet či navýšit počet studentů a absolventů, jakou formou by toho mělo být dosaženo? Uvažuje nové vedení např. o výraznější dvoukolejnosti studia na fakultě (např. velmi široké aplikačně zaměřené bakalářské studium plus úzké náročné magisterské studium)? Bude prioritou fakulty přetáhnout studenty, kteří nyní končí na technikách a jiných VŠ? Jaké jsou hranice pro pokles kvality, který je s tímto zřejmě nutně spojený.

5) V případě preferování kvality, jakou formou?
Pokud bude prioritou fakultu udržet či zvýšit současnou odbornou úroveň studia, jakými prostředky by se toho mělo dosáhnout? Konkrétně, kde by měla být "úzká místa", která budou filtrovat kvalitní posluchače (přijímací zkoušky, průběžné vyžadování plnění studijních plánů, počty kreditů, jednotlivé zkoušky, bakalářská/diplomová/doktorská práce, státnice, publikace). Jak by se v tomto měl lišit přístup k bakalářskému, magisterskému a doktorskému studiu.

6) Pětileté magisterské studium
Jaký by byl postoj nového vedení k znovuzavedení pětiletého magisterského studia v oborech, ve kterých samotné bakalářské studium není zárukou kvality a uplatnitelnosti absolventa. Jaký je odhad průchodnosti takového požadavku skrze vnější struktury?

doc. Pavel Krtouš

Re: Strategie pro úroveň a formu studia na MFF
Úvodem bych chtěl za dotazy poděkovat, je z nich vidět skutečný zájem o fakultu. Mnoho z nich se dotýká skutečně vážných problémů, se kterými se fakulta potýká, nebo které ji pravděpodobně ovlivní v blízké budoucnosti. Není tedy divu, že se jimi zabývá i volební program a myslím, že na většinu je tam možno nalézt náznak odpovědi. Přesto se pokusím svůj názor na každou skupinu otázek formulovat explicitně.

1) Priority studia
Všechny programy i formy studia mají stejnou váhu a musí jim být věnována příslušná pozornost. Není možno očekávat, že bychom někdy produkovali v kterémkoli programu (včetně bakalářských) velké počty absolventů, důraz je nutno klást na kvalitu. Přesto se domnívám, že "aplikované" obory mají na fakultě své místo, a to buď v oborech, ve kterých má fakulta výsadní postavení (např. finanční a pojistná matematika) nebo jako doplněk, do kterého mohou přecházet studenti, kteří v průběhu studia zjistí, že se nechtějí věnovat vědecké práci. Do kategorie oborů, ve kterých je fakulta výjimečná, patří svým způsobem i učitelské studium, protože kvalita, kterou zde naše fakulta může produkovat, je nesrovnatelná s programy jiných fakult.

2) Kvalita či kvantita
Možnost b) je v zásadě nepřijatelná. Vedení má v programu rozšíření aktivit směrem ke středním školám, které by mělo částečně eliminovat pokles počtu zájemců o studium.

3) Minimální počet studentů
V současné době se podíl financování podle počtu studentů pohybuje na úrovni ~ 30 % celkového rozpočtu a výuka je ekonomicky ztrátová. Přesto je třeba se snažit nejméně o zachování současného počtu studentů, protože bez nich nutně poklesne i kvantita a kvalita vědecké práce. Odpověď na to, jak toho dosáhnout, je obsažena v předchozím bodě.

4) V případě preferování kvantity, jakou formou?
Jak vyplývá z  předchozích odpovědí, kvantita není naším cílem. Letošní zrušení přijímacích zkoušek ukázalo, že uvažovat tímto směrem by ani nebylo realistické.

5) V případě preferování kvality, jakou formou?
Vrátit se k přijímacím zkouškám by byl zřejmě krok zpět, důvody, pro které jsme je zrušili, přetrvávají. Nejdůležitější jsou jednotlivé zkoušky, při kterých je možno znalosti prozkoušet podrobně. Další je kvalita bakalářské, diplomové a disertační práce. Více je možno najít v odpovědi na následující bod.

6) Pětileté studium
Znovuzavedení magisterského studia je zcela neprůchodné a je otázka, zda by bylo přínosem. Je třeba hlavně dopracovat strukturu navazujícího studia, aby se projevily plně jeho výhody. Studenti, kteří se rozhodnou nepokračovat v dalším stupni, musejí mít možnost ukončit vzdělání tak, aby bylo dostatečné pro praxi na příslušné úrovni. K tomu by měly sloužit aplikované obory. Zároveň je potřeba upravit magisterské programy tak, aby v nich mohli studovat úspěšně i dobří absolventi bakalářských programů z jiných fakult (nebo i z našich aplikovaných oborů), byť za cenu, že studium jim bude trvat déle.

prof. Zdeněk Němeček

Obecné otázky týkající se akademické obce

1) Zaměření fakulty
Mluví se o tom, že by fakulta měla usilovat o statut "výzkumné vysoké školy" (pokud se něco v tomto duchu vskutku legislativně ustanoví). Co by toto mělo pro fakultu podle nového vedené obnášet? V jakém vztahu by měla být výzkumná a pedagogická činnost fakulty. Jak by se tento vztah měl např. odrážet do ohodnocovaní pracovišť a jednotlivých pracovníků.

2) Personální politika a demografické složení akademické obce
Jak nové vedení fakulty vnímá současné vědecké, pedagogické a demografické složení akademické obce na fakultě? Jaké cíle by fakulta měla mít - snížení či zvýšení počtu pracovníků, případně jakého typu? Cítí např. nové vedení potřebu předložit pobídky pro usnadnění přijímání mladých pracovníků či pro přitáhnutí špičkových pracovníků z jiných pracovišť?

doc. Pavel Krtouš

Re: Obecné otázky týkající se akademické obce

1) Zaměření fakulty
Výzkumná fakulta je termín, který je navržen v "Bílé knize terciárního vzdělávání". Kritéria pro tento název (podíl vědecké činnosti, podíl doktorských studentů, atd.) fakulta splňuje, ale není jasné, co z takového označení bude plynout v ekonomické oblasti a zda se tedy projeví na odměňování pracovníků.

2) Personální politika a demografické složení akademické obce
Tyto otázky jsou povětšinou zodpovězeny ve volebním programu. Generační výměna je podporována pravidelným vypisováním konkurzů na mladé odborné asistenty. Příchod skutečně kvalitních pracovníků i středního věku je žádoucí, ale není možno ho podporovat centrálně, záleží na aktivitě pracovišť fakulty.

prof. Zdeněk Němeček

Dotazy k tezím

ad D1,2: Můžete uvést na příkladu roku 2007, jak se na tvorbě odvodů do centra a na čerpání jeho služeb podílejí různé kategorie zaměstnanců (profesoři, docenti, odborní asistenti, odborní lektoři, asistenti, vědečtí pracovníci, pracovníci se základním a středoškolským vzděláním působící v sekcích a ostatní)? Pokud se ukáže, že odvody a čerpání se u některé kategorie výrazně liší, budete uvažovat o příslušné nápravě v metodice sestavování rozpočtu?

ad D5,6: Plánujete přijmout opatření podporující spolupráci s průmyslem? Uvažujete o novelizaci Směrnice děkana č.1/2007 o ekonomické a doplňkové činnosti? Pokud ano, v jakém ohledu?

ad G3: Posílení spolupráce se středními školami a zvýšení kvality jejich výuky by byla možné dosáhnout přímým zapojením zaměstnanců MFF do středoškolské výuky. Považujete za možné a užitečné, aby zaměstnanci fakulty v rámci svého úvazku vyučovali i na středních školách? Předpokládám, že by odpovídající část platu přímo hradila příslušná střední škola.

doc. Roman Grill

Re: Dotazy k tezím

ad D1,2: Pro sestavování rozpočtu je základní jednotkou sekce. Výpočet odvodu na centrální aktivity se sice odvíjí od součtu mzdových prostředků, vyplacených pracovníkům příslušné sekce, ale vztáhnout to na jednotlivé kategorie pracovníků není možné. Výše průměrných platů v jednotlivých kategoriích je věcí mzdové politiky pracoviště (sekce) a centrální opatření by bylo proti zásadě co největší autonomie sekcí.

ad D5,6: Spolupráce s průmyslem je jistě žádoucí, ale musí vyplývat ze zaměření pracoviště, jeho kontaktů atd. Myslím, že v tomto ohledu jsou nejlepší pobídkou granty, vypisované průmyslovými podniky, o další motivaci z centrálních prostředků jsme neuvažovali. Žádný předpis není navěky, ale proti uvedené směrnici zatím nikdo nic nenamítal. Pokud přijde konkrétní podnět, budeme se jím samozřejmě zabývat.

ad G3: Vedení výuky na středních školách, ať již povinné nebo formou seminářů, přednášek k aktuálním tématům či vedení kroužků je jedna z forem, kterou bychom chtěli rozšířit. Není přitom tak důležité, kdo bude výuku platit. Každý dobrý student nám přinese kromě uspokojení a spoluúčasti při výzkumu i kolem 300 tis. Kč, takže to za námahu i nějaké výdaje s tím spojené určitě stojí.

prof. Zdeněk Němeček

Obecné dotazy

1) Jaké kroky konkrétně navrhnete, pokud se naplní krizový scénář a počet nastupujících studentů klesne vzhledem k nástupu populačně slabších ročníků v průběhu následujících čtyř let o 30 %? To by v současném rozpočtu znamenalo výpadek příjmů přes 60 mil. Kč.

2) Pokud současně dojde k navýšení příspěvku na vědu, jak předpokládáme vzhledem k připravované metodice hodnocení vědy a výzkumu připravované Radou pro výzkum a vývoj, jak budete vzájemně vyvažovat oba dotační zdroje - institucionální příspěvek na vědu a institucionální příspěvek na výuku
a) ve vztahu k sekcím
b) ve vztahu k akreditovaným studijním programům a oborům?

3) Vezmete v úvahu návrh na obsazení funkce některého z proděkanů, pokud Vám akademický senát navrhne svého kandidáta?

doc. Roman Grill

Re: Obecné dotazy

1) Pokud naše snahy o získání dobrých studentů nedokáží kompenzovat výpadek, musíme se poohlédnout po jiných zdrojích. Máme stále potenciál v doktorském studiu a ve studentech ze zahraničí. Dále je možno doufat, že výzkumné fakulty budou financovány lépe, pokud ovšem tuto kategorii bude novela zákona o vysokých školách obsahovat.

2) Zásadou, na které stojí sestavování rozpočtu je, že sekce dostane veškeré prostředky, které si vydělá. V tomto systému není místo pro nějaké vyvažování. Nerovnováha mezi sekcemi (pokud by k ní v důsledku nové metodiky došlo) je automaticky do jisté míry vyvažována způsobem výpočtu odvodu na centrální aktivity. Metodika výpočtu příspěvku na vědu je známa již nyní a uplatňovat by se měla postupně od roku 2009. Sekce mají dostatek času, aby se přizpůsobily.

3) Prozatím se vždy od kandidáta na děkana očekávalo, že přijde sám s návrhem proděkanů ještě před volbou. Tento návrh je důležitý pro rozhodování senátu, protože vedení fakulty je nutno považovat za jeden celek.

prof. Zdeněk Němeček

Studijní agenda, kvalita výuky angličtiny
Nejen v souvislosti s úvahami o integraci výuky v angličtině do českých studijních programů (volební teze) cítím potřebu výrazně pozvednout úroveň výuky angličtiny. Aspoň tak, aby se jazyková bariéra nestala překážkou v porozumění látce a diskuzi k ní. Nejslabší stránkou je právě porozumění řeči a schopnost vést dialog. Jak vidíte budoucnost jazykové přípravy?
David Kolovratník

Re: Studijní agenda, kvalita výuky angličtiny
Zcela souhlasím s Vaším postojem k angličtině. Ideálního stavu se nedá dosáhnout v hodinovém a kreditovém limitu, který můžeme angličtině věnovat, Myslím, že je věcí každého studenta, aby se v angličtině zdokonaloval dobrovolně, protože nikdo se jazyk nenaučí proti své vůli. Je sice možné pro zájemce zorganizovat nějaké prázdninové kurzy, ale ty, které fakulta pořádala před lety, byly ukončeny pro malý zájem studentů. Není ale možno pominout akce typu WDS (doktorandský týden), kde mohou studenti v angličtině diskutovat. Nepamatuji si však, že by nějaký student naší fakulty položil přednášejícímu dotaz (pokud se ovšem vůbec akce zúčastnil a byl přítomen i jiným referátům než svému vlastnímu). Stejná situace je i při přednáškách zahraničních profesorů, kam většinou studenti chodí z donucení.
prof. Zdeněk Němeček
Za obsah této stránky zodpovídá: Akademický senát.