Směrnice děkana č. 2/2004
Provozní řád objektů Matematicko-fyzikální fakulty
V souvislosti s novým režimem zabezpečení fakultních budov a zaváděním čipových karet
na UK je novým způsobem upraven provoz budov a přilehlých prostor (dále objekty).
Touto směrnicí vydaný provozní řád je platný pro všechny objekty fakulty a je závazný
pro všechny fakultní zaměstnance, studenty, návštěvy a zaměstnance mimofakultních
organizací sídlících v těchto objektech. V návaznosti na tento provozní řád mohou být
vydány lokální provozní řády, které budou upravovat speciální záležitosti a odlišnosti,
které se mohou na jednotlivých objektech vyskytnout. Tyto lokální provozní řády musejí být
v souladu s tímto provozním řádem. Po projednání v kolegiu příslušné sekce je schvaluje
děkan.
Čl. I. - Provozní režimy
- Ve všech objektech fakulty se rozlišuje denní a noční režim. V denním režimu
jsou objekty přístupné v pracovní dny od 6.00 do 22.00 hod., v nočním režimu
v pracovní dny od 22.00 do 6.00 hod. a dále o všech víkendech
a svátcích.
- V denním režimu jsou fakultní objekty volně přístupné přes hlavní vchody. V jejich
blízkosti je na vhodném místě umístěna informace o rozsahu tohoto režimu. Ostatní vchody
jsou až na výjimky standardně uzavřeny.
- V nočním režimu jsou hlavní vchody uzavřeny a je plně aktivován elektronický
zabezpečovací systém. V objektech se v této době nesmí zdržovat nikdo
nepovolaný.
- V nočním režimu je umožněn vstup a pobyt v objektech fakulty pouze
zaměstnancům a studentům, a to pouze tam, kam je konkrétnímu zaměstnanci nebo
studentu umožněn přístup systémem čipových karet.
- Ve všech fakultních objektech je zabezpečena nepřetržitá služba ve
vrátnicích. V denním režimu plní funkci služby informační, v nočním režimu
vykonává i některé strážní funkce. V každém objektu je v nočním režimu
k dispozici on-line seznam osob, které se v objektu právě nacházejí
a jejich základní lokalizace pro případ mimořádné události.
- Pokud se zaměstnanec nebo student nacházejí v objektu na přechodu obou režimů,
jsou povinni tuto skutečnost signalizovat záznamem na čtecím zařízení čipové karty
v tom segmentu budovy, kde se budou po změně režimu nacházet (nacházeli se).
- Na speciální akce, které v objektu v nočním režimu povolí po kladném
stanovisku studijního oddělení tajemník fakulty, musí být zajištěna účast zaměstnance
fakulty vybaveného kartou s potřebnou účinností, nebo musí být zajištěna účast
pracovníka správy budov, nebo bude na tuto akci vydána mimořádně jednorázová čipová karta.
- V částech fakultních objektů, které nejsou vybaveny kartovým systémem, ale
provozní záležitosti vyžadují přístup zaměstnance fakulty, popř. pracovníka mimofakultní
organizace, rozhoduje o konkrétním pověření odpovědné osoby a rozsahu jejího
zmocnění tajemník fakulty.
Čl. II. - Bezpečnostní pravidla
- V budovách platí zákaz kouření (viz Příkaz děkana č. 6/2000), zákaz vnášení
jízdních kol a motocyklů (viz Příkaz tajemníka č. 1/2004), zákaz vstupu nepověřených,
neproškolených či jinak nezpůsobilých osob do provozních, speciálních
(např. laboratorních) a neveřejných prostor. V budovách také platí zákaz
manipulace s technickým zařízením nepověřenými osobami.
- Zaměstnanci jsou povinni při odchodu z pracoviště uzavřít okna, zkontrolovat stav
elektrických spotřebičů a technických medií a uzamknout místnost, za niž
odpovídají. Za uzamknutí poslucháren, učeben, laboratoří, praktik apod. zodpovídají jejich
správci, popř. služba na vrátnici, pokud je tím pověřena.
- V objektech fakulty je zakázáno stěhovat a vynášet zařízení bez vědomí
správy budov.
- Režim osvětlení a vytápění fakultních objektů řídí příslušný správce
objektu. Případné spory rozhoduje tajemník fakulty
- Všechny osoby pohybující se v budovách jsou povinny dodržovat bezpečnostní
a požární předpisy a řídit se provozními řády jednotlivých pracovišť
(např. praktik).
- Zaměstnanci fakulty jsou povinni v rozsahu svých pravomocí zabezpečit svoje
pracoviště, pracovní i osobní materiály proti případnému poškození nebo
odcizení. Jakoukoli mimořádnou událost nebo zjištění jsou povinni neprodleně oznámit svému
nadřízenému, který rozhodne o dalším postupu.
- V případě zjištění spáchání trestného činu (krádež, loupež, jiný násilný trestný
čin), musí být věc nahlášena přímo policii ČR a bez odkladu informován nadřízený
a tajemník fakulty.
- Každá škodní událost bude projednána Náhradovou komisí fakulty a na její
doporučení o řešení události rozhodne tajemník fakulty.
Čl. III. - Čipové karty
- Každý zaměstnanec fakulty nebo její student je vybaven kartou s bezkontaktní čipovou technologií.
- Tyto karty budou multifunkční s případně dále rozšiřujícími funkcemi. Tyto čipové
karty budou mj. umožňovat vstup do fakultních objektů a jejich dalších vyčleněných
prostor.
- Karty jsou vydávány Výdejními centry UK ( http://www.cuni.cz/prukazy ) (na MFF
v budově Ke Karlovu 3), jsou majetkem UK a po skončení pracovního poměru nebo
studia musejí být vráceny.
- O přístupu konkrétního zaměstnance do konkrétního segmentu rozhoduje na návrh
vedoucího pracoviště sekční proděkan, popř. tajemník fakulty, v jehož kompetenci se
fakultní objekt nachází. Sporné případy rozhoduje děkan.
- Příslušné nastavení přístupových práv provádí pro daný objekt odpovědný pracovník SB
ve spolupráci s personálním oddělením a správcem příslušné počítačové domény
(koordinuje vedoucí děkanátního oddělení PSIK).
- Každý fakultní objekt se může dělit na další bezpečnostní zóny. O tomto členění
a jeho změnách rozhoduje na návrh správy budov po dohodě s příslušným sekčním
proděkanem tajemník fakulty. Objekt i zóny mají definovánu bezpečnostní obálku
(rozumí se hranice objektu nebo zóny) a zaměstnance, kterým je vstup do těchto
segmentů umožněn.
- Na základě souhlasu příslušného sekčního proděkana, popř. tajemníka, bude zaměstnanci
v systému provedena příslušná úprava změny přístupu do segmentu nebo objektu.
- Vedení fakulty má přístup do všech objektů a všech jejich zón. V prostorech
upravených Čl. IV. 6. je třeba dodržet speciální režim přístupu.
Čl. IV. - Kamerový systém a zvláště střežené prostory
- Všechny fakultní objekty jsou vybaveny vnitřním a vnějším kamerovým
systémem. Tento systém monitoruje nepřetržitě podle konkrétní konfigurace fakultní
prostory a jejich okolí a provádí archivaci tohoto monitoringu.
- Sledovací monitory jsou umístěny na vrátnici a v kanceláři správce každého
fakultního objektu a umožňují sledování situace pouze v on-line režimu.
- Záznam je jako důkazní materiál pro případ mimořádných událostí archivován a je
po určité době automaticky přemazáván novým.
- Pokud nedojde k mimořádné události, nemá k archivu snímaných záznamů nikdo
přístup, což je zajištěno HW klíčem nebo jiným technickým opatřením.
- V případě mimořádné události rozhodne děkan nebo tajemník fakulty o dalším
postupu a určí konkrétní osobu, které bude za stanovených podmínek na nezbytně nutnou
dobu umožněn přístup k záznamu.
- V objektech fakulty se nacházejí tzv. zvláště střežené prostory. Jsou napojeny na
pult centralizované ochrany (PCO) a jsou střeženy ve speciálně upraveném režimu,
o kterém rozhoduje tajemník fakulty.
Čl. V. - Doprava a parkování
- Všechny komunikace ve fakultních objektech musejí být standardně průchozí
a průjezdné z bezpečnostních a požárních důvodů. Všichni jejich uživatelé
musejí dbát dopravního značení a pokynů správců objektů.
- Přilehlé prostory (dvory budov, parkové a odstavné plochy) neslouží standardně
k parkování, ale pouze pro potřeby dopravní obsluhy. Parkování bude umožněno pouze ve
velmi výjimečných případech, např. pro dopravní prostředky invalidních osob, významných
zahraničních návštěv apod. O těchto výjimkách rozhoduje tajemník fakulty,
v případě nesouhlasu s jeho rozhodnutím rozhodne děkan.
- Způsob otevírání vrat a bran v jednotlivých objektech v zásadě odpovídá
zásadám Čl. I. a III. Jednotlivé brány mohou být ovládány např. z vrátnic nebo
dálkovým ovládacím zařízením. O jeho přidělení nebo odnětí rozhoduje na návrh
příslušného správce objektu tajemník fakulty.
Čl. VI. - Účinnost provozního řádu
Tento provozní řád nabývá účinnosti dnem ... .
V Praze dne 15. dubna 2004
Čl. VII - Kontrola sm-Běrnice
Změny a doplnění tohoto vnitřního předpisu provádí jeho navrhovatel, který je též zodpovědný za jeho aktualizaci z hlediska souladu s platnými právními předpisy a kontrolu. Kontrolu tohoto předpisu provádí také interní auditor, který je též oprávněn podávat návrhy na jeho aktualizaci, zrušení a na vydání nového vnitřního předpisu na základě své funkce.
| prof. RNDr. Ivan Netuka, DrSc.
děkan MFF UK
|
Navrhovatel: Vedoucí správy budov MFF