Čj. UKMFF/622087/2023
K provedení čl. 12 Studijního a zkušebního řádu Univerzity
Karlovy (dále jen „SZŘ“), čl. 16 Pravidel pro organizaci studia na
Matematicko-fyzikální fakultě (dále jen „POS“) a čl. 7 Rigorózního
řádu Univerzity Karlovy (dále jen „RŘ“) a dle čl. 9 Opatření rektora
č. 72/2017 (dále jen „OR 72/2017“) vydávám tuto směrnici, která
doplňuje a upřesňuje postupy týkající se vypisování témat,
odevzdávání, evidence a zpřístupňování
závěrečných prací.
Čl. 1
Úvodní
ustanovení
- Za závěrečnou práci se považuje
bakalářská, diplomová, rigorózní a dizertační práce ve smyslu § 45
odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 Zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění (dále jen „zákon o vysokých
školách“). Závěrečná práce má elektronickou a listinnou (tištěnou)
podobu.
- Za odevzdání listinné (pokud je tímto opatřením
vyžadována) i elektronické podoby závěrečné práce a za správnost a úplnost souborů závěrečné práce vložených do Studijního informačního
systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou
podobou závěrečné práce odpovídá student, resp. účastník rigorózního
řízení (dále jen „student“), za zveřejnění závěrečné práce
odpovídá fakulta.
Čl. 2
Fakultní
koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků
fakulty
- Děkan jmenuje v souladu s čl. 8 odst. 1
OR 72/2017 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování
závěrečných prací.
- Činnost fakultního koordinátora je rámcově
popsána v čl. 8 odst. 3 OR 72/2017. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících se
evidence závěrečných prací s pověřeným pracovníkem dle, čl. 8
odst. 4 OR 72/2017, Ústavu výpočetní techniky (dále jen
„ÚVT UK“);
- pravidelně informuje vedení fakulty o stavu evidence
závěrečných prací;
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení
fakulty a po vyhodnocení na fakultě je předává ÚVT UK;
- koordinuje
činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. dává pokyny k provedení příslušných
úkolů vztahujících se k evidenci a zveřejňování elektronické podoby
závěrečných prací pověřeným pracovníkům fakulty dle čl. 3, 4 a 5 OR 72/2017 a kontroluje zpracování těchto úkolů;
- zpracovává
žádosti o vložení závěrečné práce v jiném než schváleném formátu
dle čl. 5 odst. 4 a 5 OR 72/2017.
Jméno fakultního koordinátora, včetně kontaktních
údajů, je uvedeno na webových stránkách fakulty.
- Vedoucí knihovny zodpovídá zejména za:
- zpřístupnění listinné podoby
závěrečných prací ve studovnách knihovny, které upravuje Opatření
děkana č. 27/2022 Provozní řád Knihovny Matematicko-fyzikální fakulty
Univerzity Karlovy v aktuálním znění. Pro nahlížení do závěrečných
prací obhájených po 1. 1. 2006 je upřednostňován univerzitní
repozitář, není-li stanoveno jinak,
- poučení při nahlížení do
listinné podoby závěrečných prací o tom, že získané informace nemohou
být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní,
vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než
autora,
- katalogizaci listinné podoby závěrečných
prací,
Vedoucí knihovny
pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více pracovníků
knihovny.
- Vedoucí studijního oddělení zodpovídá
zejména za:
- správnost a úplnost
evidence přihlášek k rigoróznímu řízení;
- zaznamenání dat
odevzdání listinných podob závěrečných prací;
- správnost a úplnost vložených výsledků obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta, včetně záznamu o průběhu
obhajoby;
- doplnění posudků k dizertačním pracím do
SIS;
- kontrolu záznamů o závěrečných pracích a jejich finalizaci
(tj. potvrzení úplnosti záznamů o závěrečné práci) v SIS.
Vedoucí studijního
oddělení pověří prováděním těchto činností jednoho nebo více
pracovníků oddělení.
Čl. 3
Vypisování
témat, zadání závěrečné práce
- Témata
závěrečných prací zadávají do SIS vyučující, popř. pracovníci
pověření vedoucím pracoviště. Témata jsou zveřejňována po schválení
vedoucím pracoviště, které téma vypisuje.
- Student může navrhnout
téma své závěrečné práce a nabídnout je k vedení některému
vyučujícímu. Pokud se student s vyučujícím domluví na vedení práce,
téma je vypsáno postupem uvedeným v předchozím odstavci.
- Student
se na vypsané téma hlásí elektronicky v SIS. Jestliže vedoucí práce
vyjádří souhlas s přidělením tématu studentovi a zadání schválí
garant programu, v němž student práci zapisuje (popř. jiný děkanem
pověřený pracovník), je přihlášení k tématu závěrečné práce
závazné. Schvalování zadání závěrečných prací a evidence zadaných
závěrečných prací se děje prostřednictvím SIS (viz čl. 16, odst. 1
POS). Změna tématu závěrečné práce nebo vedoucího práce je možná na
základě písemné žádosti studenta, kterou posuzuje děkan fakulty. K žádosti je nutné přiložit kladné stanovisko vedoucího práce a garanta
příslušného studijního programu (viz čl. 16 odst. 2 POS).
- Na
dizertační práce se odstavce 1 a 2 nevztahují.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava a odevzdání
závěrečné práce
- Závěrečná práce musí vyhovovat
kritériím stanoveným SZŘ, fakultou a pracovištěm, které téma
závěrečné práce vypsalo, splňovat náležitosti odborného textu a mít
příslušný rozsah. Závěrečná práce musí obsahovat shrnutí závěrů
práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů. Práce
nesmí obsahovat rozsáhlejší pasáže doslovně převzaté z externích
zdrojů (včetně jiných prací studenta). Pasáže, k jejichž přípravě
byly použity nástroje umělé inteligence, musejí být řádně označeny.
Práce musí také obsahovat abstrakt v jazyce anglickém a v jazyce českém
nebo slovenském (netýká se studentů anglickojazyčných programů).
Abstrakty jsou součástí textu práce a navíc je nutno je vložit do SIS i v samostatných souborech. Pokud práce obsahuje přílohy, musejí být
také vloženy do SIS.
- Typografická úprava závěrečné práce musí
odpovídat šabloně, která definuje požadovanou úpravu závěrečné práce.
Tato šablona je studentům k dispozici na webových stránkách
fakulty.
- V případě, že student chce uveřejnit ve své
závěrečné práci svůj publikovaný článek, je buď povinen uveřejnit
verzi článku, která není shodná s licencovanou verzí vydavatele článku,
nebo musí článek vložit do příloh práce a zažádat o odložení
zveřejnění přílohy práce. Toto ustanovení se netýká článků, které
jsou veřejně dostupné.
- Počet exemplářů v listinné podobě je
stanoven takto:
a. bakalářské a diplomové práce v oblastech
vzdělávání Matematika, Fyzika a Učitelství: 1 exemplář;
b.
bakalářské a diplomové práce v oblasti vzdělávání Informatika: práce
se v listinné podobě neodevzdává, předseda komise pro obhajobu zajistí
dostupnost práce při obhajobě v elektronické nebo v listinné
podobě;
c. dizertační práce – 1 exemplář v pevné
vazbě;
d. v případě, že student žádá o odložení zveřejnění
závěrečné práce, je nutné odevzdat jeden exemplář navíc, a to i v případě, že jinak by listinnou podobu odevzdávat
nemusel.
- Závěrečnou práci v elektronické podobě odevzdá
student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle
odpovídajícího plánovaného termínu obhajoby. Dále platí:
a. Jeden
exemplář bakalářské/diplomové práce v listinné podobě (pokud je
vyžadován v souladu s čl. 4 odst. 4) odevzdá student před obhajobou
předsedovi komise pro obhajobu závěrečné práce. Pokud student listinnou
verzi práce neodevzdá, obhajoba neproběhne.
b. Práci dizertační
odevzdá student na studijní oddělení při přihlášení k obhajobě.
c. Do knihovny bude po obhajobě odevzdán 1 exemplář
listinné podoby dizertační práce studijním oddělením.
d.
Elektronickou podobu závěrečné práce, nevylučuje-li to její povaha (viz
čl. 3 OR 72/2017), vkládá student prostřednictvím webového rozhraní SIS v modulu „Témata prací (Výběr práce)“, a to výhradně ve formátu
Portable Document Format for the Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo
2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo PDF/A-2u, přípona:
„.pdf“).
- Má-li závěrečná práce přílohu či přílohy
(např. multimediální formáty či softwarová díla), vloží student do SIS
také tuto přílohu; v případě více příloh vloží jeden komprimovaný
soubor (ve formátu ZIP) obsahující všechny přílohy závěrečné práce.
Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena na 850 MB. V případě, že
je příloha nebo komprimovaný soubor větší než 850 MB, odevzdá je
student na datovém nosiči fakultnímu koordinátorovi, který vložení
přílohy do SIS zajistí. Formáty souborů, které jsou ukládány do SIS k závěrečné práci jako příloha, jsou podrobně popsány v čl. 5
Opatření rektora 72/2017 a zveřejněny na webové stránce instrukcí pro
odevzdávání prací.
- V případě, že charakter přílohy
neumožňuje uložit ji ve formátech dle čl. 5 odst. 2 písm. a-e Opatření
rektora 72/2017 (např. jde o vědecká data, aplikaci apod.), vloží student
přílohu závěrečné práce v jiném formátu a současně požádá o schválení formátu příloh vyplněním formuláře v SIS obsahujícího
následující informace:
a. důvod žádosti – povinně,
b.
požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo bližší
specifikace) nebo programovací jazyk (včetně verze) – povinně,
c.
název a verze aplikace, pokud se jedná o proprietární formát dat určité
aplikace,
d. operační systém (včetně verze), pod nímž lze přílohu
otevřít nebo spustit,
e. další relevantní informace (např. výčet a popis modulů a knihoven).
Pro jednu
závěrečnou práci je podávána vždy pouze jedna žádost. Bez schválení
fakultním koordinátorem nebude závěrečná práce považována za řádně
odevzdanou.
- Termíny pro odevzdání závěrečné práce v elektronické podobě jsou dány harmonogramem
akademického roku.
- Student odpovídá za správnost a úplnost
odevzdané elektronické podoby závěrečné práce a jejích příloh a za
její soulad s listinnou podobou (pokud je tímto opatřením vyžadována).
Obsahový nesoulad elektronické a listinné podoby závěrečné práce může
být důvodem pro zahájení disciplinárního řízení.
- V případě,
že student po odevzdání elektronické podoby závěrečné práce v SIS
zjistí, že v ní potřebuje provést dodatečně změny, požádá
fakultního koordinátora o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy.
Odemknutí závěrečné práce je možné pouze do termínu stanoveného
harmonogramem pro odevzdání závěrečné práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po datu určeném pro odevzdání závěrečné
práce, provede pověřený pracovník fakulty takové změny na základě
souhlasu děkana.
- Kontrola podobnosti textu závěrečné práce oproti
systému kontroly plagiátů je prováděna automaticky po odevzdání
elektronické podoby závěrečné práce, a to do jednoho pracovního dne od
odevzdání závěrečné práce. Výsledek kontroly je přístupný u záznamu o závěrečné práci v SIS studentovi, vedoucímu závěrečné
práce/školiteli a oponentům. V případě zjištění plagiátu může být
se studentem zahájeno disciplinární řízení.
Čl. 5
Přihláška k obhajobě bakalářské nebo
diplomové práce
- Termín podání přihlášky k obhajobě je dán harmonogramem akademického roku.
- Přihláška k obhajobě musí být odevzdána prostřednictvím SIS.
- Potvrzení
přihlášení studenta k obhajobě závěrečné práce je podmíněno
odevzdáním závěrečné práce v elektronické podobě. Datum odevzdání
elektronické podoby zaznamenává SIS automaticky v okamžiku, kdy student
stiskne v SIS tlačítko Odevzdat. Pověřený pracovník studijního
oddělení provede kontrolu náležitostí odevzdané závěrečné práce
uvedených v čl. 4.
Čl.
6
Obhajoba
- Elektronická podoba odevzdané závěrečné
práce bude k dispozici k nahlédnutí veřejnosti nejméně pět pracovních
dní před konáním obhajoby v SIS v modulu „Témata prací (Výběr
práce)“.
- Vedoucí práce/školitel a oponenti závěrečné práce se
mohou seznámit s elektronickou podobou této práce v SIS. Pracoviště
zajistí, že oponentům bude na vyžádání k dispozici též listinná
podoba závěrečné práce.
Po odevzdání závěrečné práce,
nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby této práce, budou k záznamu o závěrečné práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku
vedoucího práce/školitele a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky
student mohl seznámit. Vedoucí/školitel a oponenti odevzdají předsedovi
příslušné komise pro SZZ nebo jím pověřenému pracovníkovi též
podepsané posudky v listinné podobě k založení do spisové dokumentace
studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště
může pověřený pracovník do SIS vložit posudek vedoucího
práce/školitele nebo oponenta v jeho zastoupení.Po odevzdání
závěrečné práce a nejméně pět pracovních dnů před konáním obhajoby
práce vloží do SIS vedoucí/školitel a oponent posudky na odevzdanou práci v elektronické podobě bez podpisu nebo podepsané uznávaným elektronickým
podpisem. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště
může pověřený pracovník vložit posudek vedoucího práce/školitele nebo
oponenta do SIS v jeho zastoupení. Pokud posudek vložený v zastoupení
neobsahuje uznávaný elektronický podpis autora posudku, autor posudku
odevzdá předsedovi příslušné komise pro SZZ nebo jím pověřenému
pracovníkovi též podepsaný posudek v listinné podobě k založení do
spisové dokumentace studenta.
- Po obhajobě vloží pověřený
pracovník pracoviště k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu
obhajoby.
Znění článku 6 odstavce
3 upraveno Opatřením
děkana č. 10/2025.
Čl.
7
Kontrola a zveřejnění závěrečné práce
- Po
obhajobě závěrečné práce má autor možnost vložit k záznamu o závěrečné práci v SIS soubor s případnými erraty závěrečné
práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných drobných chyb), a to
nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
- Po obhajobě závěrečné
práce provede pověřený pracovník v SIS kontrolu úplnosti záznamu o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst. 2 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby závěrečné
práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu závěrečné práce s názvem uvedeným v textu této práce. Po provedení kontroly pověřený
pracovník provede tzv. finalizaci pro zveřejnění závěrečné práce, a to
do 20 dní od obhajoby.
- Po finalizaci záznamu o práci a uplynutí
lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 (není-li stanoveno jinak) bude
elektronická podoba závěrečné práce automaticky odeslána do
univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o závěrečné práci
bude katalogizován v knihovním systému. V případě, že nedojde ke
zveřejnění závěrečné práce v univerzitním repozitáři, situaci
vyřeší fakultní koordinátor.
- Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní závěrečné práce požádat o prodloužení lhůty
pro zveřejnění této práce, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby
práce dle ustanovení § 47b odst. 4 Zákona o vysokých školách. Tato
žádost se podává prostřednictvím SIS. Žádosti posuzuje fakultní
koordinátor a zaznamená výsledek posouzení do SIS.
- V případě
prodloužení lhůty pro zveřejnění závěrečné práce dle odst. 4 tohoto
článku se bude dále postupovat takto: po uplynutí lhůty pro zveřejnění
závěrečné práce dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 budou do univerzitního
repozitáře a do knihovního systému exportovány pouze ostatní údaje o závěrečné práci, nikoliv vlastní text závěrečné práce a její
přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním
uveřejněna v univerzitním repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce,
jíž se týká odklad zveřejnění, zašle pověřený pracovník bez
zbytečného odkladu po termínu obhajoby Odboru pro studium a záležitosti
studentů na Rektorát UK. Text závěrečné práce a přílohy budou
zveřejněny po uplynutí prodloužené lhůty dle odstavce 4 tohoto
článku.
Čl. 8
Uznávání
diplomových nebo dizertačních prací za
rigorózní
- V případě, kdy je jako rigorózní práce
uznána diplomová či dizertační práce, nevztahuje se na tuto práci
požadavek, aby nebyla použita k získání jiného nebo stejného titulu.
Pověřený pracovník studijního oddělení založí v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku
obhajoby (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání
rigorózní práce). Dále k záznamu o této práci přiloží příslušné
soubory týkající se rigorózní práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě nepovinné.
Čl.
9
Publikování závěrečné práce
- Publikování
závěrečné práce v listinné podobě se řídí Zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon) v platném znění.
- Závěrečné práce jsou dle autorského zákona
školním dílem.
Čl. 10
Závěrečná
ustanovení
- Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho
schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné
části internetových stránek fakulty, nejdříve však dnem
1. 1. 2024.
- Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušují
Směrnice děkana č. 4/2019 a Směrnice děkana
č. 4/2020.
Navrhovatelé:
doc. RNDr. Vladislav Kuboň, Ph.D.,
proděkan pro koncepci studia
doc. Mgr. Michal Kulich, Ph.D., proděkan pro
studijní záležitosti
Opatření bylo projednáno vedením fakulty dne
6. 12. 2023 a AS MFF UK dne 20. 12. 2023.
Schválil dne
21. 12. 2023:
doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK