Otevírané programy bakalářského studia
pro akademický rok 2024/2025
- Studijní program Finanční matematika
- Studijní program Fyzika
- Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání
- Studijní program Matematické modelování
- Studijní program Matematika pro informační technologie
- Studijní
program Matematika se zaměřením na vzdělávání
- Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání
- Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Francouzský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
- Studijní program Obecná matematika
Studijní program Finanční matematika
Finanční matematika
Forma studia:
prezenční
Podmínky přijetí viz Přijímací
řízení ke studiu bakalářských
programů.
Charakteristika: Cílem studijního programu Finanční matematika je uvést studenty do základů financí, pojišťovnictví a matematiky a připravit je na studium v navazujícím magisterském studijním programu Finanční a pojistná matematika na MFF UK, i na práci ve finančních institucích (banky, pojišťovny, investiční a penzijní fondy) a ve státní správě.
Uplatnění absolventů: Bakalář finanční matematiky zná základní teoretické partie matematiky (algebra a kalkulus, pravděpodobnost astatistika, optimalizace) a ovládá aplikace matematických metod v pojišťovnictví a financích. Absolvent programu zvládá výpočetní aspekty těchto metod a má praktické znalosti potřebné pro orientaci v prostředí finančních institucí a státní správy. Studijní obor poskytuje soudobé teoretické a praktické poznatky umožňující absolventovi pokračovat v navazujícím magisterském studiu nebo zastávat analytickou či manažerskou pozici,zejména v bankách a pojišťovnách.
Detaily:
Studijní program Fyzika
Fyzika
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Studijní program Fyzika poskytuje základní znalosti z experimentální a teoretické fyziky, matematiky a programování. Ve třetím roce studia si student volí povinně volitelné předměty a téma bakalářské práce (zpravidla podle oboru zamýšleného budoucího navazujícího magisterského studia) a získá prakticky orientované znalostí v některém z následujících zaměření: Astronomie a astrofyzika, geofyzika, meteorologie a klimatologie, teoretická fyzika, fyzika kondenzovaných soustav a materiálů, optika a optoelektronika, fyzika povrchů a ionizovaných prostředí, biofyzika a chemická fyzika, jaderná a částicová fyzika, matematické a počítačové modelování ve fyzice a technice.
Uplatnění absolventů: Absolvent studijního programu Fyzika má ucelené znalosti v experimentální a teoretické fyzice pokrývající všechny obory fyziky. Současně získal i velmi solidní znalosti z matematiky a osvojil si i základy programování. Volbou povinně volitelných a volitelných předmětů měl student možnost získat prohloubené znalosti v jednom z deseti oborů fyziky. Vzhledem k šíři vzdělání, přizpůsobivosti a všeobecně oceňované schopnosti abstraktního a tvořivého myšlení je student výborně připraven jak na navazující magisterské studium, tak na zaměstnání v řadě prakticky orientovaných oborů, kde jsou tyto schopnosti vyžadovány.
Detaily:
Studijní program Fyzika se zaměřením na vzdělávání
Fyzika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Matematika se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Studijní program poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství fyziky pro střední školy. Studijní program poskytuje základní znalosti obecné i teoretické fyziky a matematických metod užívaných ve fyzice, zaměřuje se na aplikaci těchto znalostí a na to, jak fyzikální znalosti srozumitelně a přitom bez nepřípustného zkreslení zprostředkovat nespecialistům. Ve studiu je proto věnována pozornost i tzv. didaktickým znalostem obsahu. Program rozvíjí také dovednosti v oblasti komunikace a práce s lidmi, zejména práce se žáky a studenty. Propojováním fyzikální odbornosti, didaktických aspektů, prvků zaměřených na osobnostní rozvoj a práci s lidmi připravuje a motivuje studenty pro jejich budoucí kariéru v oblasti fyzikálního vzdělávání.
Uplatnění absolventů: Absolvent má kvalitní průpravu v základech klasické i moderní fyziky a v matematických metodách užívaných ve fyzice. Díky tomu může v případě zájmu pokračovat i na některém z fyzikálních studijních programů navazujícího magisterského studia. Je však připraven především pro studium v navazujícím magisterském programu Učitelství fyziky pro střední školy (jehož absolvování umožňuje vyučovat i na druhém stupni základních škol). Absolvent má proto také základní průpravu v komunikaci s lidmi a v tom, jak pracovat se žáky a studenty ve třídě a jak jim různými aktivizujícími metodami a pomocí experimentů přiblížit fyziku jako zajímavou a přitom pochopitelnou disciplínu. Kombinací racionality, empirie a orientace na práci s lidmi tak daný studijní program poskytuje široké možnosti uplatnění. V kombinaci s výše uvedeným navazujícím magisterským studiem však zejména připravuje kvalitní učitele fyziky (většinou v kombinaci s matematikou), o něž je v praxi velký zájem.
Detaily:
Studijní program Matematické modelování
Matematické modelování
Forma
studia: prezenční
Podmínky přijetí viz Přijímací řízení ke studiu bakalářských
programů.
Charakteristika: Jedním z rysů moderní společnosti je propojování dříve samostatných oborů lidské činnosti. Přenos poznatků a dovedností mezi jednotlivými oblastmi často vede k obrovskému pokroku (v medicíně, fyzice, chemii i biologii). Cílem studijního programu Matematické modelování je výchova absolventů schopných kriticky přemýšlet a spojovat zdánlivě odlišné vědní obory. Absolvent porozumí fyzikálním principům přirodních jevů, jejich matematické formulaci i následnému numerickému řešení vzniklých matematických rovnic. Takovéto spojením matematiky, fyziky a počítačových věd, ve kterém má Matematicko-fyzikální fakulta UK dobrou tradici, je výjimečné ve světovém měřítku. Absolventi budou schopni navazovat ve studiu jak v České republice tak v zahraničí nebo najdou dobré uplatnění například v technologických a výpočetních firmách.
Uplatnění absolventů: Pro pochopení složitých fyzikálních, chemických nebo i společenských systémů je nezbytné zkoumané jevy popsat, neboli vytvořit jejich matematický model. Vývoj takových systémů by pak na základě robustních modelů měl být předpovídatelný. Proces modelování se tak skládá z analýzy důležitých jevů, jejich matematického popisu a následného řešení získaných matematických rovnic. Všechny tyto dovednosti si absolvent oboru Matematické modelování osvojí.
Studium Matematického modelování se vyznačuje značnou volností ve výběru specializace, např. modelování náročných fyzikálních experimentů a inženýrských procesů, modelování v chemickém inženýrství, statistické modelování nebo modelování biologických systémů. Důraz je kladen na porozumnění a ovládnutí matematických nástrojů nutných pro formulaci a analýzu modelů a na následné numerické řešení pomocí současných počítačových metod. Takovéto spojení fyziky, matematiky a počítačových věd je výjimečné ve světovém měřítku.
Absolvent získá důkladnou průpravu v kritickém vědeckém myšlení, analýze komplexních problémů a jejich následné matematické formulaci. Bude schopen použít matematické, fyzikální a počítačové metody pro získání odpovědí na kladené otázky a pro předpověď chování zkoumaných systémů. Absolvent může pokračovat ve studiu v navazujících oborech jak fyzikálních tak matematických nebo začít pracovat v komerčním prostředí (například ve společnostech, které staví na používání matematických modelů, v technologických firmách, poradenství, finančních institucích, IT).Detaily:
Studijní program Matematika pro informační technologie
Matematika pro informační technologie
Forma
studia: prezenční
Podmínky přijetí viz Přijímací řízení ke studiu bakalářských
programů.
Charakteristika: Cílem studijního programu Matematika pro informační technologie je uvést studenty do základů matematických oborů, na nichž je založena současná aplikovaná i teoretická informatika. Součástí programu jsou rozšířené základy programování a další aspektů informačních techonologií, a také úvod do aplikací, zejména v oblasti informační bezpečnosti a počítačové geometrie.
Uplatnění absolventů: Absolvent pochopil základy stěžejních matematických oborů (analýza, algebra, geometrie, pravděpodobnost) a vybraných oblastí matematiky, které nacházejí uplatnění v informačních technologiích. Absolvent má rozvinuté analytické schopnosti, je schopen identifikovat matematickou podstatu problémů z IT praxe a umí aplikovat matematickou teorii a další odborné znalosti k řešení těchto problémů. Absolvent zvládá programovat jednoduché projekty a matematické výpočty. V rámci povinně volitelné výuky se podrobněji seznámil se základy informační bezpečnosti, nebo se základy počítačové geometrie. Jeho znalosti i analytické schopnosti postačují k nástupu do praxe ve specializovaných IT firmách, či v jiných oblastech na pozicích vyžadujících analytické myšlení, nebo se může dále vzdělávat v matematických či informatických navazujících magisterských programech teoretického i aplikovaného zaměření.
Detaily:
Studijní program Matematika se zaměřením na vzdělávání
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Jedná se o mezifakultní studium ve spolupráci MFF UK a FF UK.
Studijní program na MFF poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství matematiky pro střední školy. Studium v programu je založeno na klíčových matematických disciplínách, zejména na matematické analýze, algebře a geometrii, a to ve vztahu ke školské matematice, na jejich historii, na didaktice matematiky a pedagogice. V některých předmětech je prováděna didaktická transformace matematického obsahu; s ohledem na školskou praxi jsou porovnávány různé způsoby zavedení klíčových pojmů a odvozování dalších vlastností.
Studijní program na FF Anglický jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání vzdělává studenty v oboru jazykovědné a literárněvědné anglistiky, který předává s ohledem na jejich budoucí uplatnění ve školství. Oborovou složku proto kombinuje s prvky obecně i oborově učitelské přípravy a úvodní složkou pedagogickou do vyváženého, akademického studia zaměřeného na vzdělávání.
Uplatnění absolventů: Absolvent ovládá základy matematických disciplín (matematická analýza, aritmetika, algebra, lineární algebra, geometrie syntetická, analytická i diferenciální) souvisejících s výukou matematiky na středních školách a druhém stupni základních škol. Znalosti absolventa zahrnují i některé prvky didaktické znalosti obsahu. Při řešení problémů je schopen využít jak klasických postupů, tak počítačových metod. Má základní dovednosti potřebné při komunikaci a práci s lidmi a při individuální práci se žáky. V průběhu pedagogické praxe získal během hospitací základní dovednosti ve sledování a hodnocení kvality výuky. Může dále pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství matematiky pro střední školy a druhý stupeň základních škol. O absolventy učitelského studia matematiky je dlouhodobě velký zájem. Uplatnitelnost absolventů je tedy velmi dobrá.
Detaily:
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Český jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Jedná se o mezifakultní studium ve spolupráci MFF UK a FF UK.Studijní program na MFF poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství matematiky pro střední školy. Studium v programu je založeno na klíčových matematických disciplínách, zejména na matematické analýze, algebře a geometrii, a to ve vztahu ke školské matematice, na jejich historii, na didaktice matematiky a pedagogice. V některých předmětech je prováděna didaktická transformace matematického obsahu; s ohledem na školskou praxi jsou porovnávány různé způsoby zavedení klíčových pojmů a odvozování dalších vlastností.
Uplatnění absolventů: Absolvent ovládá základy matematických disciplín (matematická analýza, aritmetika, algebra, lineární algebra, geometrie syntetická, analytická i diferenciální) souvisejících s výukou matematiky na středních školách a druhém stupni základních škol. Znalosti absolventa zahrnují i některé prvky didaktické znalosti obsahu. Při řešení problémů je schopen využít jak klasických postupů, tak počítačových metod. Má základní dovednosti potřebné při komunikaci a práci s lidmi a při individuální práci se žáky. V průběhu pedagogické praxe získal během hospitací základní dovednosti ve sledování a hodnocení kvality výuky. Může dále pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství matematiky pro střední školy a druhý stupeň základních škol. O absolventy učitelského studia matematiky je dlouhodobě velký zájem. Uplatnitelnost absolventů je tedy velmi dobrá.
Detaily:
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Deskriptivní geometrie se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Studijní program poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství matematiky pro střední školy. Studium v programu je založeno na klíčových matematických disciplínách, zejména na matematické analýze, algebře a geometrii, a to ve vztahu ke školské matematice, na jejich historii, na didaktice matematiky a pedagogice. V některých předmětech je prováděna didaktická transformace matematického obsahu; s ohledem na školskou praxi jsou porovnávány různé způsoby zavedení klíčových pojmů a odvozování dalších vlastností.
Uplatnění absolventů: Absolvent ovládá základy matematických disciplín (matematická analýza, aritmetika, algebra, lineární algebra, geometrie syntetická, analytická i diferenciální) souvisejících s výukou matematiky na středních školách a druhém stupni základních škol. Znalosti absolventa zahrnují i některé prvky didaktické znalosti obsahu. Při řešení problémů je schopen využít jak klasických postupů, tak počítačových metod. Má základní dovednosti potřebné při komunikaci a práci s lidmi a při individuální práci se žáky. V průběhu pedagogické praxe získal během hospitací základní dovednosti ve sledování a hodnocení kvality výuky. Může dále pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství matematiky pro střední školy a druhý stupeň základních škol. O absolventy učitelského studia matematiky je dlouhodobě velký zájem. Uplatnitelnost absolventů je tedy velmi dobrá.
Detaily:
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Francouzský jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Jedná se o mezifakultní studium ve spolupráci MFF UK a FF UK.
Studijní program na MFF poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství matematiky pro střední školy. Studium v programu je založeno na klíčových matematických disciplínách, zejména na matematické analýze, algebře a geometrii, a to ve vztahu ke školské matematice, na jejich historii, na didaktice matematiky a pedagogice. V některých předmětech je prováděna didaktická transformace matematického obsahu; s ohledem na školskou praxi jsou porovnávány různé způsoby zavedení klíčových pojmů a odvozování dalších vlastností.
Studijní program na FF poskytuje možnost studia učitelství francouzského jazyka a literatury na dvoustupňovém modelu přípravy učitelů, který dovoluje rozložit předměty obecné učitelské přípravy, jejich přípravy oborově-učitelské a přípravy oborové do pěti let studia při zachování všech nepochybných výhod, jež přineslo současné studium strukturované, a to jak u studia jednooborového, tak dvouoborového. Absolvent má obecně i oborově učitelské a odborné kompetence nutné pro pokračování v NMgr. studiu učitelství francouzského jazyka a literatury, oborů blízkých a studiu oborovém; pro výkon profese ve vzdělávání v souladu se zákonem č. 563/2004 Sb., v platném znění, a pro výkon profese vyžadující vzdělání v oboru na Bc. úrovni.Uplatnění absolventů: Absolvent ovládá základy matematických disciplín (matematická analýza, aritmetika, algebra, lineární algebra, geometrie syntetická, analytická i diferenciální) souvisejících s výukou matematiky na středních školách a druhém stupni základních škol. Znalosti absolventa zahrnují i některé prvky didaktické znalosti obsahu. Při řešení problémů je schopen využít jak klasických postupů, tak počítačových metod. Má základní dovednosti potřebné při komunikaci a práci s lidmi a při individuální práci se žáky. V průběhu pedagogické praxe získal během hospitací základní dovednosti ve sledování a hodnocení kvality výuky. Může dále pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství matematiky pro střední školy a druhý stupeň základních škol. O absolventy učitelského studia matematiky je dlouhodobě velký zájem. Uplatnitelnost absolventů je tedy velmi dobrá.
Detaily:
Matematika se zaměřením na vzdělávání se sdruženým studiem Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání
Forma studia: prezenční
Podmínky
přijetí viz Přijímací řízení ke studiu
bakalářských programů.
Charakteristika: Jedná se o mezifakultní studium ve spolupráci MFF UK a FF UK.
Studijní program na MFF poskytuje bakalářské vzdělání připravující absolventy zejména na navazující magisterské studium ve studijním programu Učitelství matematiky pro střední školy. Studium v programu je založeno na klíčových matematických disciplínách, zejména na matematické analýze, algebře a geometrii, a to ve vztahu ke školské matematice, na jejich historii, na didaktice matematiky a pedagogice. V některých předmětech je prováděna didaktická transformace matematického obsahu; s ohledem na školskou praxi jsou porovnávány různé způsoby zavedení klíčových pojmů a odvozování dalších vlastností.
Studijní program na FF Německý jazyk a literatura se zaměřením na vzdělávání vzdělává studenty v oboru jazykovědné a literárněvědné germanistiky, a to s ohledem na jejich budoucí uplatnění ve školství. V rámci studia je tedy zastoupena jak složka oborová (jazykovědná a literárněvědná), tak složka obecně i oborově učitelské přípravy, aby v souhrnu bylo dosaženo optimálně vyváženého, profesně zaměřeného studia.
Uplatnění absolventů: Absolvent ovládá základy matematických disciplín (matematická analýza, aritmetika, algebra, lineární algebra, geometrie syntetická, analytická i diferenciální) souvisejících s výukou matematiky na středních školách a druhém stupni základních škol. Znalosti absolventa zahrnují i některé prvky didaktické znalosti obsahu. Při řešení problémů je schopen využít jak klasických postupů, tak počítačových metod. Má základní dovednosti potřebné při komunikaci a práci s lidmi a při individuální práci se žáky. V průběhu pedagogické praxe získal během hospitací základní dovednosti ve sledování a hodnocení kvality výuky. Může dále pokračovat v navazujícím magisterském studiu učitelství matematiky pro střední školy a druhý stupeň základních škol. O absolventy učitelského studia matematiky je dlouhodobě velký zájem. Uplatnitelnost absolventů je tedy velmi dobrá.
Detaily:
Studijní program Obecná matematika
Obecná matematika
Forma studia:
prezenční
Podmínky přijetí viz Přijímací
řízení ke studiu bakalářských
programů.
Charakteristika: Cílem bakalářského studijního programu Obecná matematika je uvést studenty do základů široké škály matematických oborů a připravit je ke studiu v matematických navazujících magisterských studijních programech v ČR i v zahraničí. Tento tradiční program vychovává absolventy schopné podrobné analýzy obtížných teoretických i praktických problémů, kteří jsou připraveni především na studium navazujících magisterských studijních programů zaměřených na matematiku. Mohou se také uplatnit v řadě praktických zaměstnání, které vyžadují analytické schopnosti, přesné logické myšlení a tvůrčí řešení problémů.
Uplatnění absolventů: Absolvent oboru Obecná matematika má všeobecné vědomosti v základních odvětvích matematiky, zejména v matematické analýze, algebře lineární i obecné, geometrii, pravděpodobnosti a statistice, numerické analýze, a hlubší znalosti ve vybrané užší oblasti studia. Osvojil si principy matematického uvažování a logického myšlení, nejdůležitější teoretické výsledky umí přesně zformulovat nebo odvodit. Chápe vztahy a souvislosti mezi jednotlivými odvětvími matematiky. Teoretické poznatky umí použít k řešení vybraných praktických problémů. Je připravován především pro další studium matematiky a příbuzných oborů, ale své schopnosti logického myšlení a tvůrčího řešení problémů může uplatnit i v řadě praktických zaměstnání.
Detaily: