Směrnice děkana č.
4/2019
Pravidla
pro evidenci, odevzdávání a zveřejňování
závěrečných prací
K provedení čl. 11 a 12 Studijního a zkušebního řádu Univerzity Karlovy (dále jen „SZŘ“) a čl. 7 Rigorózního řádu Univerzity Karlovy (dále jen „RŘ“) a dle
čl. 9 Opatření rektora č. 72/2017 (dále jen „OR 72/2017“) vydávám
tuto směrnici, která doplňuje a upřesňuje postupy týkající se
vypisování témat, odevzdávání, evidence a zpřístupňování
závěrečných prací.
Čl.
1
Úvodní ustanovení
- Za závěrečnou práci se
považuje bakalářská, diplomová, rigorózní a dizertační práce ve smyslu
§ 45 odst. 3, § 46 odst. 3 a 5 a § 47 odst. 4 Zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách, v platném znění (dále jen „zákon o vysokých
školách”). Závěrečná práce má elektronickou a listinnou (tištěnou)
podobu.
- Za odevzdání listinné i elektronické podoby závěrečné
práce a za správnost a úplnost souborů závěrečné práce vložených do
Studijního informačního systému (dále jen „SIS“) a jejich soulad s odevzdávanou listinnou podobou závěrečné práce odpovídá student,
resp. účastník rigorózního řízení (dále jen „student“), za
zveřejnění závěrečné práce odpovídá fakulta.
Část I.
Bakalářské, diplomové, rigorózní a dizertační práce
Čl.
2
Fakultní koordinátor, odpovědnosti a pravomoci pracovníků
fakulty
- Děkan jmenuje v souladu s čl. 8 odst. 1 OR
72/2017 fakultního koordinátora pro oblast evidence a zveřejňování
závěrečných prací.
- Činnost fakultního koordinátora je rámcově
popsána v čl. 8 odst. 3 OR 72/2017. Fakultní koordinátor zejména:
- komunikuje ve věcech týkajících
se evidence závěrečných prací s pověřeným pracovníkem dle, čl.
8 odst. 4 OR 72/2017, Ústavu výpočetní techniky (dále jen
„ÚVT UK“),
- pravidelně informuje
vedení fakulty o stavu evidence závěrečných prací,
- sbírá podněty a připomínky k evidenci a zveřejňování závěrečných prací z pracovišť fakulty a od vedení
fakulty a po vyhodnocení na fakultě je předává ÚVT UK,
- koordinuje činnosti fakulty v oblasti evidence a zveřejňování závěrečných prací v součinnosti s ÚVT UK, tj. dává
pokyny k provedení příslušných úkolů vztahujících se k evidenci a zveřejňování elektronické podoby závěrečných prací pověřeným
pracovníkům fakulty dle čl. 3, 4 a 5 OR 72/2017 a kontroluje zpracování
těchto úkolů,
- zpracovává žádosti o vložení závěrečné práce v jiném než schváleném formátu dle čl.
5 odst. 4 a 5 OR 72/2017.
Jméno fakultního koordinátora,
včetně kontaktních údajů, je uvedeno na webových stránkách
fakulty. - Vedoucí pracovišť fakulty pro vzdělávací, vědeckou a odbornou činnost (dále jen „pracovišť“) odpovídají zejména za:
- vypsání témat závěrečných
prací,
- zadání témat závěrečných
prací studentům,
- kontrolu
náležitostí odevzdaných závěrečných prací dle čl. 5 odst. 3 OR
72/2017
- případné dodání podkladů
listinné podoby, elektronické podoby a posudků závěrečných prací atd.,
pro doplnění starších (obhájených před 1. 1. 2006) závěrečných
prací do SIS, nejsou-li k dispozici v Knihovně MFF UK (dále jen
„knihovna“),
- součinnost při
identifikaci závěrečných prací, které jsou již vloženy v univerzitním
repozitáři nebo v knihovním systému a záznamy o nich mají být
přeneseny do SIS.
Vedoucí pracovišť pověří prováděním
těchto činností jednoho nebo více pracovníků. - Vedoucí knihovny
zodpovídá zejména za:
- zpřístupnění listinné podoby závěrečných
prací ve studovnách knihovny, které upravuje Výpůjční řád Knihovny
Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy. Pro nahlížení do
závěrečných prací obhájených po 1. 1. 2006 je upřednostňován
univerzitní repozitář, není-li stanoveno jinak,
- poučení při nahlížení do listinné podoby
závěrečných prací o tom, že získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou
tvůrčí činnost jiné osoby než autora,
- katalogizaci listinné podoby závěrečných
prací,
Vedoucí knihovny pověří prováděním těchto činností
jednoho nebo více pracovníků knihovny. - Vedoucí studijního
oddělení zodpovídá zejména za:
- správnost a úplnost evidence přihlášek k rigoróznímu řízení,
- zaznamenání
dat odevzdání listinných podob závěrečných prací,
- správnost a úplnost vložených výsledků
obhajob ve studijních povinnostech v SIS a ve spisové dokumentaci studenta,
včetně záznamu o průběhu obhajoby,
- součinnost při identifikaci studenta a jeho
studia, jehož závěrečná práce je již vložena v univerzitním
repozitáři nebo v knihovním systému a záznam o ní má být přenesen
do SIS,
- doplnění posudků k závěrečným pracím do SIS.
- kontrolu záznamů o závěrečných pracích a jejich finalizaci (tj. potvrzení úplnosti záznamů o závěrečné práci) v SIS.
Vedoucí studijního oddělení pověří prováděním
těchto činností jednoho nebo více pracovníků oddělení.
Čl. 3
Vypisování témat, zadání
závěrečné práce
- Jednotlivá pracoviště, resp.
pracovníci pověření vedoucími jednotlivých pracovišť, vypisují témata
závěrečných prací prostřednictvím SIS. Student může sám navrhnout
téma závěrečné práce a může se též individuálně obrátit na
vyučujícího, u kterého má zájem, aby vedl jeho závěrečnou práci. V případě, že se vedoucí závěrečné práce/školitel se studentem
domluví, vypíše v SIS sám nebo prostřednictvím pověřeného pracovníka
nové téma v SIS.
- Student se může na téma vypsané v SIS hlásit v období určeném harmonogramem akademického roku. Přihlášení provede
elektronicky v SIS. Pověřený pracovník studijního oddělení potvrdí v SIS přiřazení závěrečné práce danému studentovi. Od tohoto okamžiku
je přiřazení závěrečné práce studentovi závazné. Pověřený
pracovník vyhotoví listinnou podobu zadání závěrečné práce ve třech
exemplářích (u mezifakultního studia čtyři) s uvedením identifikace
studenta, jemuž je závěrečná práce zadána. Toto zadání schvaluje
vedoucí pracoviště a děkan fakulty svým podpisem. Změna tématu
závěrečné práce je následně možná pouze na základě písemné
žádosti studenta, kterou posuzuje děkan fakulty.
- Na dizertační
práce se odstavce 1 a 2 nevztahují.
- Od okamžiku závazného
přiřazení závěrečné práce nemá student možnost opravovat některé
údaje v SIS (např. téma závěrečné práce a anotaci). Zároveň je mu
umožněno prostřednictvím SIS ukládat elektronickou podobu závěrečné
práce, příloh, abstraktů a errat.
Čl. 4
Náležitosti, formální úprava a odevzdání závěrečné práce
- Závěrečná práce musí
vyhovovat kritériím stanoveným SZŘ, fakultou a pracovištěm, které téma
závěrečné práce vypsalo, splňovat náležitosti odborného textu a mít
příslušný rozsah. Závěrečná práce musí obsahovat shrnutí závěrů
práce, seznam použité literatury či jiných citovaných zdrojů. Musí také
obsahovat abstrakt, a to jak v českém nebo slovenském jazyce, tak v jazyce
anglickém, nebo v jazyce, ve kterém je uskutečňován studijní program, v němž je student zapsán. Abstrakty spolu s textem závěrečné práce a errata jsou vloženy do SIS zvlášť. Pokud práce obsahuje přílohy, musejí
být také vloženy do SIS. Do listinné podoby závěrečné práce musí být
na začátek vložena kopie zadání práce.
- Typografická úprava
závěrečné práce musí odpovídat šabloně, která definuje požadovanou
úpravu závěrečné práce. Tato šablona ve formátu RTF/LaTeX a ukázka
jejího použití ve formátu PDF/A je studentům k dispozici ke stažení na
webových stránkách fakulty.
- Závěrečná práce musí obsahovat
vlastnoručně podepsané závazné prohlášení o těchto skutečnostech:
- student vypracoval závěrečnou
práci samostatně,
- všechny použité
prameny a literatura byly řádně citovány,
- závěrečná práce nebyla využita k získání jiného nebo stejného titulu.
- V případě,
že student chce uveřejnit ve své závěrečné práci publikovaný článek,
je buď povinen uveřejnit verzi článku, která není shodná s licencovanou
verzí vydavatele článku, nebo musí článek vložit do příloh práce a zažádat o odložení zveřejnění přílohy práce.
- Počet
exemplářů je stanoven takto:
- bakalářské práce – 2 exempláře (+
1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění
závěrečné práce),
- diplomové
práce – 2 exempláře (+ 1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění závěrečné práce),
- dizertační práce – 3 exempláře (+
1 exemplář v případě, že student žádá o odložení zveřejnění
závěrečné práce),
- Závěrečnou práci odevzdá student v termínu určeném harmonogramem akademického roku dle odpovídajícího
plánovaného termínu obhajoby, a to ve dvojí podobě:
- příslušný počet exemplářů
bakalářské/diplomové práce v listinné podobě odevzdá student
pověřenému pracovníkovi. Práci dizertační odevzdá student na studijní
oddělení.
-
do knihovny bude po
obhajobě odevzdán: - 1 exemplář listinné podoby diplomové práce
pracovištěm, na němž byla práce studentovi zadána,
- 1 exemplář
listinné podoby dizertační práce studijním oddělením.
Směrnicí děkana č.
4/2020 změněno na následující znění:
do knihovny bude po
obhajobě odevzdán: - 1 exemplář listinné podoby dizertační práce
studijním oddělením.
- elektronickou podobu závěrečné práce,
nevylučuje-li to její povaha (viz čl. 3 OR 72/2017), vkládá student
prostřednictvím webového rozhraní SIS v modulu „Témata prací (Výběr
práce)“, a to výhradně ve formátu Portable Document Format for the
Long-term Archiving 1 Level „A“ nebo 2 Level „U“ (PDF/A-1a nebo
PDF/A-2u, přípona: .pdf).
- Má-li závěrečná práce
přílohu či přílohy (např. multimediální formáty či softwarová díla),
vloží student do SIS také tuto přílohu; v případě více příloh
vloží jeden komprimovaný soubor (ve formátu ZIP) obsahující všechny
přílohy závěrečné práce. Velikost souborů ukládaných do SIS je omezena
na 850 MB. V případě, že je některý ze souborů větší než 850 MB,
student odevzdá soubory na datovém nosiči fakultnímu koordinátorovi, který
vložení přílohy do SIS zajistí. Soubory, které jsou ukládány do SIS k závěrečné práci jako příloha, budou přijímány v následujících
formátech:
- v případě
dokumentů textového charakteru ve formátu:
- Portable Document Format
for the Long-term Archiving (PDF/A) úrovně 1a (dle ISO 19005–1:205)
(PDF/A-1a, přípona .pdf),
- Portable Document Format for the Long-term
Archiving (PDF/A) úrovně 2u (dle ISO 19005–2:2011) (PDF/A-2u,
přípona .pdf),
- prostý text v kódování UTF-8 dle ISO/IEC 10646:2014,
- v případě dokumentů obrazového charakteru
ve formátech:
- Joint Photographic Experts Group File Interchange Format
(JPEG/JFIF, přípony: .jpeg, .jpg),
- Portable Network Graphics (PNG,
přípona: .png),
- Portable Document Format for the Long-term Archiving
(PDF/A) úrovně 1a (dle ISO 19005–1:205) (PDF/A-1a,
přípona .pdf),
- Portable Document Format for the Long-term Archiving
(PDF/A) úrovně 2u (dle ISO 19005–2:2011) (PDF/A-2u,
přípona .pdf),
- v případě
zvukových dokumentů ve formátech:
- Waveform audio format (WAV,
přípony: .wav nebo .wave),
- Moving Picture Experts Group Phase Audio
Layer III (přípona: .mp3),
- v případě audiovizuálních dokumentů ve
formátech:
- Moving Picture Experts Group Phase 2 (MPEG-2,
přípona: .vob),
- Moving Picture Experts Group Phase 4 (MPEG-4,
přípona: .mp4),
- v případě tabulkových dokumentů ve
formátech:
- Comma-separated values (CSV, přípona:
.csv),
- Extensible Markup language (XML, přípona: .xml) –
součástí předání v takovém případě musí být též odpovídající
XSD nebo DTD.
- v případě,
že charakter přílohy neumožňuje uložit ji ve formátech dle odst.
7 písm. a-f) (např. jde o vědecká data, aplikaci apod.), vloží student
přílohu závěrečné práce v jiném formátu a současně požádá o schválení formátu příloh vyplněním formuláře v SIS obsahujícího
následující informace:
- důvod žádosti –
povinně,
- požadované formáty souborů přílohy (včetně verze nebo
bližší specifikace) nebo programovací jazyk (včetně verze) –
povinně,
- název a verze aplikace, pokud se jedná o proprietární
formát dat určité aplikace,
- operační systém (včetně verze), pod
nímž lze přílohu otevřít nebo spustit,
- další relevantní
informace (např. výčet a popis modulů a knihoven).
Pro
jednu závěrečnou práci je podávána vždy pouze jedna žádost. Bez
schválení fakultním koordinátorem nebude závěrečná práce považována
za řádně odevzdanou - Termíny pro odevzdání závěrečné práce v elektronické a listinné podobě jsou dány harmonogramem akademického
roku, závěrečná práce je považována za odevzdanou, pokud student včas
odevzdal obě její podoby. Odevzdání elektronické verze předchází
odevzdání listinné podoby závěrečné práce.
- Student odpovídá
za správnost a úplnost odevzdané elektronické podoby závěrečné práce a jejích příloh a za její soulad s listinnou podobou. Obsahový nesoulad
elektronické a listinné podoby závěrečné práce může být důvodem pro
zahájení disciplinárního řízení.
- V případě, že student po
odevzdání elektronické podoby závěrečné práce v SIS zjistí, že v ní
potřebuje provést dodatečně změny, požádá fakultního koordinátora o odemknutí záznamu o práci v SIS pro úpravy. Odemknutí závěrečné
práce je možné pouze do termínu stanoveného harmonogramem pro odevzdání
závěrečné práce k obhajobě. Pokud je třeba v SIS provést úpravy i po
datu určeném pro odevzdání závěrečné práce, provede pověřený
pracovník fakulty takové změny na základě souhlasu vedoucího
pracoviště.
- Kontrola podobnosti textu závěrečné práce oproti
systému kontroly plagiátů je prováděna automaticky po odevzdání
elektronické podoby závěrečné práce, a to do jednoho pracovního dne od
odevzdání závěrečné práce. Výsledek kontroly je přístupný u záznamu o závěrečné práci v SIS studentovi, vedoucímu závěrečné
práce/školiteli a oponentům. V případě zjištění podobnosti textu
závěrečné práce může být se studentem zahájeno disciplinární
řízení.
Čl. 5
Přihláška k obhajobě
- Termín podání přihlášky k obhajobě je
dán harmonogramem akademického roku.
- Přihláška k obhajobě musí
být odevzdána prostřednictvím SIS.
- Potvrzení přihlášení
studenta k obhajobě závěrečné práce je podmíněno odevzdáním
závěrečné práce v listinné i elektronické podobě. Pověřený
pracovník zaznamená v SIS datum odevzdání listinné podoby této práce.
Datum odevzdání elektronické podoby zaznamenává SIS automaticky v okamžiku, kdy student stiskne v SIS tlačítko Odevzdat. Pověřený
pracovník studijního oddělení provede kontrolu náležitostí odevzdané
závěrečné práce uvedených v čl. 4.
Čl.
6
Obhajoba
- Elektronická nebo listinná podoba odevzdané
závěrečné práce bude k dispozici k nahlédnutí veřejnosti nejméně
pět pracovních dní před konáním obhajoby a po dobu deseti pracovních dnů
po konání obhajoby na pracovišti, které zadalo závěrečnou práci nebo v SIS v modulu „Témata prací (Výběr práce)“. Součástí
zveřejněné informace bude rovněž jméno a příjmení pracovníka, který
bude na pracovišti pověřen zajištěním nahlížení do
závěrečných prací.
- Ze závěrečné práce zpřístupněné
postupem dle odst. 1 je možné pořizovat na své vlastní náklady výpisy,
opisy nebo rozmnoženiny. Rozmnoženiny zajišťuje po dobu zpřístupnění
závěrečné práce na pracovišti knihovna dle svého platného
ceníku.
- Vedoucí práce/školitel a oponenti závěrečné práce se
mohou seznámit s elektronickou podobou této práce v SIS. Pracoviště
zajistí, že oponentům bude k dispozici též listinná podoba závěrečné
práce. Listinná podoba závěrečné práce bude k dispozici při
obhajobě.
- Po odevzdání závěrečné práce, nejméně pět
pracovních dnů před konáním obhajoby této práce, budou k záznamu o závěrečné práci v SIS vloženy elektronické podoby posudku vedoucího
práce/školitele (má-li vedoucí práce/školitel povinnost psát posudek) a posudky oponentů tak, aby se s těmito posudky student mohl seznámit.
Vedoucí/školitel (má-li vedoucí práce/školitel povinnost psát posudek) a oponenti odevzdají předsedovi příslušné komise pro SZZ nebo jím
pověřenému pracovníkovi též podepsané posudky v listinné podobě k založení do spisové dokumentace studenta. V odůvodněných případech a po dohodě s vedoucím pracoviště může pověřený pracovník do SIS
vložit posudek vedoucího práce/školitele nebo oponenta v jeho
zastoupení.
- Po obhajobě vloží pověřený pracovník pracoviště k záznamu o práci v SIS záznam o průběhu obhajoby.
Čl. 7
Kontrola a zveřejnění závěrečné
práce
- Po obhajobě závěrečné práce má autor možnost
vložit k záznamu o závěrečné práci v SIS soubor s případnými
erraty závěrečné práce (obsahujícími opravy typografických a obdobných
drobných chyb), a to nejpozději do 15 dnů po konání obhajoby.
- Po
obhajobě závěrečné práce provede pověřený pracovník v SIS kontrolu
úplnosti záznamu o práci včetně přiložených souborů dle čl. 2 odst.
3 písm. d) z hlediska náležitostí pro zveřejnění elektronické podoby
závěrečné práce a kontrolu souladu českého a anglického názvu
závěrečné práce s názvem uvedeným v textu této práce. Po provedení
kontroly pověřený pracovník provede tzv. finalizaci pro zveřejnění
závěrečné práce, a to do 20 dní od obhajoby.
- Po finalizaci
záznamu o práci a uplynutí lhůty dle čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 (není-li
stanoveno jinak) bude elektronická podoba závěrečné práce automaticky
odeslána do univerzitního repozitáře ke zveřejnění a záznam o závěrečné práci bude katalogizován v knihovním systému. V případě, že nedojde ke zveřejnění závěrečné práce v univerzitním repozitáři, situaci vyřeší fakultní
koordinátor.
- Vedoucí práce/školitel může v případě konkrétní
závěrečné práce požádat o prodloužení lhůty pro zveřejnění této
práce, a to až na dobu 3 let od termínu obhajoby práce dle ustanovení §
47b odst. 4 Zákona o vysokých školách. Tato žádost se podává
prostřednictvím SIS. Žádosti posuzuje fakultní koordinátor a zaznamená
výsledek posouzení do SIS.
- V případě prodloužení lhůty pro
zveřejnění závěrečné práce dle odst. 4 tohoto článku se bude dále
postupovat takto: po uplynutí lhůty pro zveřejnění závěrečné práce dle
čl. 7 odst. 1 OR 72/2017 budou do univerzitního repozitáře a do
knihovního systému exportovány pouze ostatní údaje o závěrečné práci,
nikoliv vlastní text závěrečné práce a její přílohy. Informace o odložení zveřejnění bude spolu s odůvodněním uveřejněna v univerzitním repozitáři. Jeden výtisk závěrečné práce, jíž se
týká odklad zveřejnění, zašle pověřený pracovník bez zbytečného
odkladu po termínu obhajoby Odboru pro studium a záležitosti studentů na
Rektorát UK. Text závěrečné práce a přílohy budou zveřejněny po
uplynutí prodloužené lhůty dle odstavce 4.
Čl. 8
Uznávání diplomových nebo
dizertačních prací za rigorózní
- V případě, kdy je
jako rigorózní práce uznána diplomová či dizertační práce, nevztahuje
se na tuto práci ustanovení čl. 4, odst. 3 c). Pověřený pracovník
studijního oddělení založí v SIS záznam o rigorózní práci a záznam o studijní povinnosti s uvedením výsledku obhajoby (datem obhajoby je v tomto případě datum rozhodnutí o uznání rigorózní práce). Dále k záznamu o této práci přiloží příslušné soubory týkající se
rigorózní práce, s výjimkou posudků, které jsou v tomto případě
nepovinné.
Část II.
Habilitační
práce
Čl.
9
- Odevzdávání habilitačních prací se řídí čl.
2 Pravidel pro habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem na
Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy.
- Fakultní
koordinátor pro habilitační práce není totožný s fakultním
koordinátorem pro závěrečné práce.
Část III.
Publikování závěrečné
práce
Čl.
10
- Publikování závěrečné práce v listinné podobě
se řídí Zákonem č. 121/2000 Sb., o právu autorském o právech
souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů
(autorský zákon) v platném znění.
- Závěrečné práce jsou dle
autorského zákona školním dílem.
Část IV.
Závěrečná ustanovení
- Touto
směrnicí se k datu nabytí její účinnosti zrušuje Směrnice děkana č.
8/2010.
- Tato směrnice nabývá účinnosti dnem
vydání.
Navrhovatel: doc. RNDr. Vladislav Kuboň,
Ph.D., proděkan pro koncepci studia.
Směrnice byla schválena vedením
fakulty dne 6. 2. 2019, projednána v AS fakulty dne
27. 2. 2019,
vydána dne 1. 3. 2019.
Schválil:
prof. RNDr. Jan Kratochvíl, CSc., v. r.
děkan
MFF UK