Výzkum vnitřní motivace při experimentálních aktivitách
Výzkumný tým: Petr Kácovský, Marie Snětinová, Martin Chvál, Jitka Houfková, Zdeňka Koupilová, Alexandr Nikitin
O výzkumu
Tento kvantitativní výzkum sleduje, jak různé experimentální aktivity ve fyzice stimulují vnitřní motivaci, resp. situační zájem žáků SŠ; teoretickým rámcem výzkumu je tzv. teorie sebeurčení. Konkrétně zkoumáme tři aktivity, které dlouhodobě nabízí a zajišťuje naše katedra – samostatné experimentování v Interaktivní fyzikální laboratoři, demonstrační Fyzikální pokusy pro SŠ a science show Fyzika všemi smysly. Respodenty jsou tedy středoškoláci navštěvující tyto akce.
Výzkumný nástroj
Pro potřeby výzkumu jsme zkonstruovali výzkumný nástroj QIM (Questionnaire of Intrinsic Motivation), který má tři části:
- Část A je určena ke sběru metadat o respondentech (např. věk, pohlaví, známky z fyziky apod.).
- Část B vychází z publikace Analýza vyučovacích předmětu na základě výpovědí žáků (Pavelková et al., 2010) a zaměřuje se na dlouhodobé postroje respondentů vůči fyzice coby školnímu předmětu.
- Část C je stěžejní částí dotazníku, která byla zkonstruována na základě inventáře vnitřní motivace (IMI).
Část C se liší počtem i pořadím položek podle toho, zda se vztahuje k frontálně předváděným vystoupením (Fyzikální pokusy pro SŠ, Fyzika všemi smysly) nebo k experimentování samotných žáků (Interaktivní fyzikální laboratoř). Proto se v níže uvedených publikacích používají pro dotazník QIM specifičtější označení DIMI a LIMI:
DIMI = Dotazník používaný při frontálních vystoupeních (Fyzikální pokusy pro SŠ a Fyzika všemi smysly; verze pro tyto dvě akce se vzájemně liší pouze názvem a úvodním textem).
LIMI = Dotazník používaný při samostatném experimentování žáků (v Interaktivní fyzikální laboratoři).
Publikace související s výzkumem
Kácovský, P. et al. (2023). Predictors of students’ intrinsic motivation during practical work in physics. International Journal of Science Education, 45(10), 806–826. [Online].
Kácovský, P., Snětinová, M. (2021). Physics demonstrations: who are the students appreciating them? International Journal of Science Education, 43(4), 529–551. [Online].
Snětinová, M., Kácovský, P., & Machalická, J. (2018). Hands-On Experiments in the Interactive Physics Laboratory: Students’ Intrinsic Motivation and Understanding. Center for Educational Policy Studies Journal, 8(1), 55–75. [Online].