Neplatí od 16. 9. 2019, viz Směrnice děkana č. 12/2019.
Na základě zákona o požární ochraně č.133/1985 Sb. v platném znění (dále jen zákon o PO) a prováděcí vyhlášky MV č.246/2001 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o PO (dále jen vyhláška),
vydává
děkan Matematicko-fyzikální fakulty tuto směrnici ke stanovení organizace zabezpečení požární ochrany v objektech a na pracovištích Univerzity Karlovy v Praze, Matematicko-fyzikální fakulty.
Obsah:
1. Úvodní ustanovení
1. 1. Platnost směrnice
Směrnice nabývá platnosti dnem vydání a vztahuje se na všechny zaměstnance v pracovním poměru a na osoby, které jsou ve vedlejším pracovním poměru nebo pracují pro MFF na základě jiné dohody. Rovněž se vztahuje na studenty. Na cizí zaměstnance, kteří provádějí na pracovištích UK v Praze – MFF činnosti se zvýšeným nebezpečím požáru nebo s těmito činnostmi přicházejí do styku na základě smlouvy, objednávky ap., se směrnice vztahuje v článcích: 3. 1.; 4.; 5.; 6. 1.; 7. 1. V ostatních článcích přiměřeně.
Směrnice se nevztahuje na dodavatele zboží, odběratele a jiné návštěvy. Za to, že tyto osoby dodrží obecně platné předpisy pro zabezpečení požární ochrany, odpovídají přiměřeně vedoucí zaměstnanci, na jejichž pracovištích tyto osoby přebývají.
1. 2. Odpovědnost za požární ochranu
Za požární ochranu na pracovištích odpovídají jejich příslušní vedoucí zaměstnanci v rámci svých pravomocí jako nedílnou a rovnocennou součást své řídící práce.
2. Ustanovení osob, které plní úkoly na úseku požární ochrany
2. 1. Osoba odborně způsobilá a její úkoly
Ustavení osoby odborně způsobilé je zajištěno smlouvou s platným osvědčením o odborné způsobilosti.
Osoba odborně způsobilá plní tyto úkoly:
Oprávnění osoby odborně způsobilé:
Požadavky na kvalifikaci:
Odborně způsobilá osoba se musí prokázat platným osvědčením vydaným Generálním ředitelstvím hasičského záchranného sboru ČR. Odpovědnost se řídí podmínkami v Obchodním zákonu.
2. 2. Preventista PO a jeho úkoly
Preventista požární ochrany se ustaví v objektech podle platného posouzení požárního nebezpečí. Na základě zákona o PO, děkan fakulty ustavuje preventistu PO jmenovacím dekretem, kde jsou uvedeny úkoly a četnost preventivních požárních kontrol (viz Příloha č. 9).
Preventista PO plní tyto úkoly:
Oprávnění preventistů PO:
Požadavky na kvalifikaci:
Preventista PO před zahájením činnosti a dále minimálně jedenkrát ročně musí absolvovat odbornou přípravu, kterou provádí OZO.
2. 3. Zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO
Na UK v Praze, MFF je ustaven zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP), který zajišťuje plnění úkolů PO. Tento zaměstnanec zprostředkovává styk s osobou odborně způsobilou, s požárním referentem RUK a se zaměstnanci MFF.
Požadavky na kvalifikaci:
Školení běžných zaměstnanců 1× za 2 roky, odborná příprava preventistů 1× za rok, nebo školení vedoucích zaměstnanců 1× za 3 roky.
2. 4. Zaměstnanec odpovědný za požárně bezpečnostní zařízení
Vedoucí zaměstnanec správy budov a správci jednotlivých objektů odpovídají za zajištění provozu požárně bezpečnostních zařízení v rámci jejich pracovní smlouvy.
Požadavky na kvalifikaci:
Postačuje školení z PO pro vedoucí zaměstnance a správce budov 1× za 3 roky.
2. 5. Požární preventivní hlídky
Na pracovištích, kde je vykonávána činnost se zvýšeným požárním nebezpečím případně s vysokým požárním nebezpečím a jsou přítomni alespoň tři zaměstnanci, se ustaví preventivní požární hlídka. Na základě ustanovení zákona o PO, děkan fakulty ustavuje zaměstnance do PPH na návrh vedoucích zaměstnanců. Jmenování zaměstnanců do preventivní požární hlídky musí být provedeno jmenovacím dekretem, kde jsou uvedeny úkoly PPH (viz Příloha č. 8). Složení PPH je uvedeno v příloze požárního řádu pro daný objekt nebo příslušné pracoviště.
Požadavky na kvalifikaci:
Zaměstnanci zařazení do PPH se účastní odborné přípravy minimálně 1× ročně. Odbornou přípravu provádí OZO.
2. 6. Zabezpečení PO při provádění prací, při nichž může dojít k požáru nebo výbuchu
V případě požárně nebezpečné činnosti, na jakémkoliv pracovišti v objektu MFF, se musí postupovat podle směrnice, (viz Příloha č. 10), kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při činnostech, které by mohly způsobit požár nebo výbuch. Záznamový list k provedení činnosti a stanovení zvláštních požárně bezpečnostních opatření (viz Příloha č. 11).
Za požárně nebezpečnou činnost se považuje jakákoliv činnost, která by mohla způsobit požár či výbuch. Jedná se zejména o svářecí a řezací práce za použití plamene nebo elektrického oblouku, řezání rozbrušovacími adaptéry, lepení izolací plamenem, aj. Za posouzení požárního nebezpečí činnosti a vystavení příkazu odpovídá vedoucí zaměstnanec příslušného pracoviště, kterého se předmětná činnost týká ve spolupráci s pracovníkem údržby a popřípadě odborné firmy, která činnost provede. V případě potřeby i s odborně způsobilou osobou. V případě, že tyto činnosti budou prováděny dodavatelským způsobem, je třeba zajištění výše uvedených povinností, vyřešit smluvně. Součástí smlouvy musí být i způsob školení o PO.
Požadavky na kvalifikaci:
Zaměstnanec zabezpečující dozor a dohled musí absolvovat před akcí nebo při stálém jmenování minimálně 1× za rok školení o PO týkající se požárně nebezpečné činnosti. Obsah školení s rozvrhem jsou uvedeny v bodě 5.1. 7.
2. 7. Zřízení míst pro ohlášení požárů
Ohlašovny požárů se zřizují, je-li tak stanoveno v podmínkách PO pro daný objekt. Požadavek na kvalifikaci pracovníků ohlašoven požárů zajišťující požární ochranu v mimopracovní době je uveden v bodě 5.1. 4.
3. Dokumentace požární ochrany
3. 1. Základní požadavky
Veškerou dokumentaci vypracuje osoba odborně způsobilá. Vedoucí zaměstnanci jsou povinni odborně spolupracovat podle potřeb na vypracování dokumentace. Veškerou dokumentaci PO schvaluje děkan fakulty. Schválenou dokumentaci pro své pracoviště, jsou vedoucí zaměstnanci povinni převzít a případně ji viditelně umístit pro všechny zaměstnance pracoviště nebo zaměstnance s ní v nutném rozsahu prokazatelně seznámit. Seznámení se vztahuje i v přiměřeném rozsahu na cizí osoby, které se s vědomím vedoucího zaměstnance zdržují na pracovištích, kam není běžný přístup veřejnosti, nebo na jejich pracovištích provádějí činnosti se zvýšeným nebezpečím požáru.
V případě poškození, ztráty nebo při změnách, které se týkají obsahu dokumentace, jsou vedoucí zaměstnanci povinni neodkladně sdělit tyto skutečnosti osobě odborně způsobilé, zaměstnanci pověřenému zajištěním plnění úkolů PO (referentovi PO a BOZP) nebo prevetistovi PO.
3. 2. Druhy dokumentace požární ochrany
Skutečný rozsah zpracovávané dokumentace pro konkrétní objekt je stanoven v podmínkách PO anebo v posouzení požárního nebezpečí.
3.2. 1. Dokumentace o začlenění do kategorie činností se zvýšeným (vysokým) požárním nebezpečím
Dokumentace je prohlášením o začlenění jednotlivých činností do kategorie podle požární nebezpečnosti na základě stanovených kriterií podle zákona o PO. Zpracuje se na všechny prováděné činnosti.
3.2. 2. Dokumentace o stanovení podmínek PO (posouzení požárního nebezpečí)
Dokumentace o stanovení podmínek PO obsahuje základní vyhodnocení požárního nebezpečí a následné stanovení rámcových požadavků na zajištění požární ochrany. Zpracuje se na všechny prováděné činnosti vyjma těch, na něž se vypracuje posouzení požárního nebezpečí.
3.2. 3. Dokumentace posouzení požárního nebezpečí
V případě činnosti s vysokým požárním nebezpečím se vypracuje posouzení požárního nebezpečí. Toto posouzení požárního nebezpečí nahrazuje dokumentaci o stanovení podmínek PO. Odborně způsobilá osoba odpovídá za formální i odborný obsah těchto dokumentací. Tato dokumentace před zahájením účinnosti podléhá souhlasu HZS.
3.2. 4. Požární řády
Požární řád upravuje základní zásady zabezpečování požární ochrany na místech, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným nebo s vysokým požárním nebezpečím. Požární řád musí být uložen tak, aby k němu měl přístup každý zaměstnanec daného pracoviště. Vypracuje se, je-li tak stanoveno v podmínkách PO nebo v PPN.
3.2. 5. Požární poplachová směrnice
Požární poplachová směrnice vymezuje činnost zaměstnanců, popřípadě dalších osob při vzniku požáru. Požární poplachová směrnice musí být vyvěšena tak, aby k ní měl přístup každý zaměstnanec daného pracoviště. Vypracuje se, je-li tak stanoveno v podmínkách PO nebo v PPN.
3.2. 6. Požární evakuační plán
Slouží k řešení podmínek pro zajištění evakuace, osob, věcí. Požární evakuační plán tvoří textová část a grafické znázornění dispozic podlaží. Textová část se ukládá na místo, odkud bude evakuace řízena. Grafické části se umisťují na vstupy do podlaží. Vypracuje se, je-li tak stanoveno v podmínkách PO nebo v PPN.
3.2. 7. Dokumentace o školení zaměstnanců, studentů a odborné přípravě preventivních požárních hlídek a preventistů požární ochrany
Vedoucí zaměstnanci jsou povinni vést záznamy o školení svých zaměstnanců, studentů doktorandů, studentů prezenčního studia zařazených na pracoviště (viz čl. 5.). Dokumentaci o školení studentů prezenčního studia vede studijní odd. (viz čl. 5.). Dokumentaci o školení vedoucích zaměstnanců a o odborné přípravě požárních hlídek a preventistů požární ochrany vyhotoví osoba odborně způsobilá. Tato dokumentace se ukládá u referenta požární ochrany.
3.2. 8. Požární kniha
Požární kniha slouží k záznamům o všech důležitých skutečnostech týkajících se požární ochrany, např. o provedených preventivních požárních prohlídkách, školení zaměstnanců a osob, odborné přípravě preventivních požárních hlídek, o vzniklých požárech, uskutečnění cvičného požárního poplachu a kontrole dokumentace požární ochrany.
Požární kniha slouží také k záznamům o kontrole, údržbě nebo opravě požárně bezpečnostního zařízení.
Kontrolní zápisy musí být dány k podpisu vedoucím zaměstnancům, jichž se zápis týká. Vyplývá-li ze zjištěných skutečností nutnost seznámit děkana fakulty s obsahem zápisu, musí mu být zápis dán k podpisu neprodleně.
Požární knihu vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP) a jmenovaní preventisté PO pro jednotlivé objekty.
3.2. 9. Doklady prokazující dodržování technických podmínek a návodů vztahujících se k požární bezpečnosti výrobků nebo činností
Zajištění požární bezpečnosti při provozu technických a technologických zařízení se prokazuje doklady o jejich kontrolách, údržbě a opravách provedených podle požadavků stanovených právními předpisy, normativními požadavky a průvodní dokumentací výrobců. Za doklady se považují:
Vztahuje se i na dodavatele činností.
Doklady vedou vedoucí zaměstnanci popřípadě určení zaměstnanci odpovědní za provoz předmětných zařízení a provozů.
3.2. 10. Dokumentace o činnosti preventivní požární hlídky a požární asistenční hlídky
Dokumentaci preventivní požární hlídky pracoviště tvoří:
a) příloha požárního řádu,
b) záznam o odborné přípravě,
c) jmenovací dekret PH,
d) písemný zápis o zjištěných závadách, je-li jej nutné pro zajištění odstranění závadného stavu vyhotovit.
Dokumentace o činnosti požární asistenční hlídky
Dokumentaci požární asistenční hlídky tvoří:
a) písemný příkaz k provedení požárně nebezpečné činnosti,
b) záznam o odborné přípravě,
c) jmenovací dekret PH
d) písemný zápis o zjištěných závadách, je-li jej nutné pro zajištění odstranění závadného stavu vyhotovit.
3.2. 11. Směrnice pro požárně nebezpečné činnosti
Směrnice upravuje podmínky za, kterých lze v objektech provádět práce, které by mohly způsobit požár nebo výbuch (viz Příloha č. 10).
3.2. 12. Evidenční a kontrolní list technických prostředků PO * Evidenční a kontrolní list technických prostředků PO (viz Příloha č. 15) se vede na ty prostředky PO, u nichž není vystavován samostatný protokol o revizi nebo kontrole revizním technikem nebo určenou osobou, nebo se nevede provozní kniha apod. Zápisy do Evidenčního a kontrolního listu je třeba provádět minimálně 1× ročně pokud výrobce nebo obecně platný předpis nestanoví lhůtu kratší.
3.2. 13. Další dokumentace požární ochrany:
Další dokumentace požární ochrany je dokumentace obsahující podmínky požární bezpečnosti, zpracovávaná a schvalovaná, popřípadě vedená podle zvláštních předpisů, například požárně bezpečnostní řešení, směrnice pro činnost bezpečnostní agentury apod.
3. 3. Související ustanovení
Dokumentace PO se musí prověřit vždy po požáru a dojde-li ke změnám, které mohou mít na obsah dokumentace PO vliv a minimálně jedenkrát ročně. Prověřování účinnosti vydané dokumentace PO vyhlášením cvičného požárního poplachu se provádí 1 x ročně ve všech objektech MFF UK vyhlášením cvičného požárního poplachu. Cvičný požární poplach musí být prokazatelně oznámen příslušnému operačnímu středisku HZS alespoň 7 kalendářních dnů před jeho konáním.
4. Odpovědnost a povinnosti zaměstnanců, studentů a osob, které se s vědomím fakulty zdržují na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím
4. 1. Povinnosti všech zaměstnanců, studentů a osob, které se s vědomím fakulty zdržují na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím
Požadavky na kvalifikaci:
Všichni zaměstnanci, studenti zařazení na pracoviště a osoby, které se s vědomím fakulty zdržují na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím, se musí zúčastnit školení zaměstnanců o požární ochraně. Poprvé před prvním zahájením pracovního poměru a dále jedenkrát za dvacet čtyři měsíců. Obsah školení je uveden v článku 5. této směrnice.
4. 2. Povinnosti vedoucích zaměstnanců
Vedoucí zaměstnanci nesou odpovědnost za požární ochranu na svých pracovištích a za plnění úkolů požární ochrany vyplývající z obecně platných předpisů, této směrnice a další dokumentace požární ochrany a podle pracovní náplně a níže uvedených bodů:
Požadavky na kvalifikaci:
Všichni vedoucí zaměstnanci se musí poprvé před prvním zahájením pracovního poměru zúčastnit školení zaměstnanců o požární ochraně. Dále před zahájením výkonu vedoucího zaměstnance absolvovat školení o požární ochraně pro vedoucí zaměstnance. Opakované školení pro vedoucí zaměstnance musí vedoucí zaměstnanci absolvovat opakovaně 1× za 36 měsíců. Školení je ukončeno přezkoušením. Pokud vedoucí zaměstnanec toto přezkoušení neabsolvoval úspěšně, musí přezkoušení opakovat do 3 měsíců. Bez úspěšného ukončení školení pro vedoucí zaměstnance, nelze vykonávat funkci vedoucího zaměstnance. Obsah školení je uveden v čl. 5. této směrnice.
5. Školení o požární ochraně, zaměstnanců, studentů, odborná příprava preventivní požární hlídky pracoviště, požární asistenční hlídky, preventistů požární ochrany
Školení se vztahuje na všechny zaměstnance, kteří jsou v pracovním poměru, studenty doktorandy, diplomanty a studenty prezenčního studia. O školení se provede záznam. Dále se školení v nutném rozsahu vztahuje na osoby, které provádějí činnosti se zvýšeným nebezpečím požáru nebo s touto činností přicházejí do styku. Za jejich proškolení odpovídá ten, kdo je objednal. Pokud k jejich proškolení je zapotřebí spolupráce dalších vedoucích zaměstnanců, jsou tito vedoucí povinni provést proškolení v rámci svých pracovišť.
Rovněž je třeba proškolit osoby, které se s vědomím vedoucího zaměstnance MFF UK zdržují na pracovištích, která nejsou běžně přístupná pro veřejnost, anebo v objektech provádějí činnosti na základě obchodní smlouvy nebo objednávky. Za jejich proškolení odpovídá příslušný vedoucí zaměstnanec MFF UK, na jehož pracovišti se s jeho vědomím osoby zdržují.
Osoby, které na pracoviště vstupují v rámci organizované prohlídky (exkurze), se školí přiměřeně. O rozsahu rozhodne osoba, která za jejich bezpečnost odpovídá. Obdobně se postupuje v případě jednotlivých návštěv a ubytovaných osob na pokojích v objektu Sokolovská 83.
Školení o požární ochraně se provádí podle čl. 5.
Tematické plány, rozvrhy o školení a odborná příprava zaměstnanců zařazených do preventivních asistenčních požárních hlídek a preventistů jsou uvedeny v čl. 7. Záznamy o školení z PO jsou uvedeny v Příloze č. 1 až 7.
5. 1. Školení o požární ochraně
5.1. 1. Školení vedoucích zaměstnanců
Školení vedoucích zaměstnanců provádí osoba odborně způsobilá. Poprvé v době nástupu do funkce a dále jedenkrát za 36 měsíců. Na závěr školení ověří odborně způsobilá osoba znalosti vedoucích zaměstnanců kontrolním testem. O školení se musí vyhotovit záznam (viz Příloha č. 1). Originál záznamu vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
5.1. 2. Školení zaměstnanců, doktorandů a studentů prezenčního studia zařazených na pracoviště
Provádí vedoucí zaměstnanec na svém pracovišti. Poprvé vždy před zahájením pracovní činnosti a dále při každé změně pracoviště nebo pracovního zařazení, pokud se tím mění obsah skutečností, se kterými má být zaměstnanec nebo student seznámen. Rovněž je třeba takto proškolit zaměstnance, studenty, kteří se například vrátili z mateřské dovolené či jiné delší nepřítomnosti či porušily předpisy.
Na závěr školení musí vedoucí zaměstnanec ověřit znalosti zaměstnanců ústními kontrolními dotazy.
Školení se opakuje vždy jednou za 24 měsíců. O školení se vyhotoví záznam (viz Příloha č. 2). Originál si ponechá vedoucí pracoviště a kopii odevzdá zaměstnanci pověřenému zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
5.1. 3. Školení studentů prezenčního studia
Školení studentů prezenčního studia z PO je upraveno písemným záznamem při zápisu do I. ročníku a opakovaně do dalších ročníků. Písemný záznam a školící texty o požární ochraně a bezpečnosti práce pro studenty je zveřejněn zde. Záznam se ukládá do osobního spisu studenta/studentky na studijním oddělení. Platnost písemného záznamu je jeden školní rok.
V případě, že student textu zčásti nebo zcela neporozumí, je třeba požádat na studijním oddělení o zajištění školení výkladem osobou odborně způsobilou.
Bude-li student v průběhu studia zařazen na pracoviště (např. diplomová práce, doktorandské studium apod.) nebo pro činnost na odborných pracovištích, toto školení nepostačuje a musí být doplněno školením provedeným příslušným vedoucím daného pracoviště podle článku 5.1. 2.
5.1. 4. Školení zaměstnanců zajišťující požární ochranu v mimopracovní době a v době sníženého provozu
Školení zaměstnanců zajišťující požární ochranu v mimopracovní době a v době sníženého provozu provádí nadřízený vedoucí zaměstnanec. Školení zaměstnanců zajišťující požární ochranu v mimopracovní době se provádí poprvé před nástupem do funkce a dále jedenkrát za 12 měsíců. Na závěr školení se ověří znalosti zaměstnanců ústními kontrolními otázkami. O školení se musí vyhotovit záznam (viz Příloha č. 4). Originál si ponechá vedoucí pracoviště a kopii odevzdá zaměstnanci pověřenému zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP). V případě, že se bude zajišťovat bezpečnostní služba na základě smlouvy, příslušný vedoucí zaměstnanec se zúčastní školení vedoucích zaměstnanců MFF.
5.1. 5. Odborná příprava zaměstnanců zařazených do preventivní požární hlídky pracoviště
Odborné přípravy zaměstnanců zařazených do požární hlídky se účastní jmenovaní zaměstnanci jedenkrát za 12 měsíců. Na konci odborné přípravy ověří školitel znalosti zaměstnanců ústními kontrolními otázkami.
Odborná příprava bude provedena hromadně odborně způsobilou osobou v určených termínech na určeném místě. Vedoucí zaměstnanci jsou povinni zaměstnance zařazené do požárních hlídek uvolnit k účasti. Účast na odborné přípravě je součástí předepsané kvalifikace pro výkon pracovní činnosti. O OP se musí vyhotovit záznam (viz Příloha č. 5). Originál záznamu vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
Tyto ustanovení se použijí, i v případě zajišťuje-li se PPH na pracovištích MFF, osobami jiného zaměstnavatele, který provádí činnost pro MFF.
5.1. 6. Odborná příprava zaměstnanců zařazených do funkce preventisty PO
Školení zaměstnanců zařazených do funkce preventisty PO provádí osoba odborně způsobilá. Poprvé před nástupem do funkce a dále jedenkrát za 12 měsíců. Na závěr školení ověří odborně způsobilá osoba znalosti preventistů testem. O OP se musí vyhotovit záznam (viz Příloha č. 6). Originál záznamu vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
5.1. 7. Školení zaměstnanců (asistenční hlídky) zajišťující PO při provádění prací, při nichž může dojít k požáru nebo výbuchu
Školení zaměstnanců zajišťujících požární ochranu při provádění prací, při nichž může dojít k požáru nebo výbuchu provádí nadřízený vedoucí zaměstnanec, preventista PO nebo OZO. Školení zaměstnanců se provádí před zahájením prací nebo v případě trvalejší práce nebo častějšího opakování jedenkrát za 12 měsíců. Na závěr školení se ověří znalosti ústními kontrolními otázkami. O školení se musí vyhotovit záznam (viz Příloha č. 7) ve dvojím vyhotovení. Originál si ponechá vedoucí pracoviště a kopii odevzdá zaměstnanci pověřenému zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
5.1.8 Školení účastníků celoživotního vzdělávání (CŽV)
Školení účastníků CŽV z PO je upraveno písemným záznamem při zápisu do I. ročníku a opakovaně do dalších ročníků. Písemný záznam a školící texty o požární ochraně a bezpečnosti práce pro účastníky CŽV je zveřejněn na zde. Záznam se ukládá do osobního spisu účastníka CŽV na studijním oddělení. Platnost písemného záznamu je jeden školní rok.
V případě, že účastník CŽV textu zčásti nebo zcela neporozumí, je třeba požádat na studijním oddělení o zajištění školení výkladem osobou odborně způsobilou.
Bude-li účastník CŽV v průběhu studia zařazen na pracoviště nebo pro činnost na odborných pracovištích, toto školení nepostačuje a musí být doplněno školením provedeným příslušným vedoucím daného pracoviště podle článku 5.1. 2.
6. Zajištění požární ochrany v mimopracovní době
6. 1. Zajištění požární ochrany v mimopracovní době úvodní ustanovení
Zajištění požární ochrany v mimopracovní době je dáno plněním úkolů uvedených v bodě 6. 2. vedoucími zaměstnanci a 6. 3. je-li zřízena ostraha.
6. 2. Úkoly vedoucích zaměstnanců pro zajištění PO v mimopracovní době:
(vztahuje se přiměřeně i na dodavatele činností se zvýšeným požárním nebezpečím).
6. 3. Úkoly zaměstnanců ostrahy pro zajištění PO v mimopracovní době
Bude-li ostraha zajištěna dodavatelským způsobem, musí být povinnosti zajištěny smluvně. Součástí smlouvy o zajištění PO v mimopracovní době se musí řešit rozsah povinností a odpovědnosti:
Kvalifikační požadavky:
7. Tematické plány školení zaměstnanců o požární ochraně a odborné přípravy zaměstnanců zařazených do požární hlídky a preventistů požární ochrany
7. 1. Tematický plán a časový rozvrh školení vedoucích zaměstnanců
Časový rozvrh: 120 minut.
Provádí: odborně způsobilá osoba.
Účastní se: všichni vedoucí zaměstnanci.
Lhůta provedení: poprvé před nástupem do funkce, a opakovaně jedenkrát za 36 měsíců nebo při změnách, které mají vliv na obsah vědomostí.
Školení zajišťuje: statutární orgán nebo jím pověřený referent PO.
Dokumentace: záznam o provedeném školení vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP), vedoucí zaměstnanci obdrží osvědčení o absolvování školení.
Znalosti se ověří písemným testem.
Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace, právní rámec a vybraná ustanovení
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
7. 2. Tematický plán a časový rozvrh školení o PO zaměstnanců, doktorandů, diplomantů a studentů prezenčního studia zařazených na pracoviště
Časový rozvrh: 60 minut.
Provádí: vedoucí pracoviště, preventista PO, technik PO nebo odborně způsobilá osoba na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se:
Lhůta provedení:
Provádění kontroluje: určený zaměstnanec a odborně způsobilá osoba.
Dokumentace: záznam o provedeném školení, originál vede vedoucí, kopii předá zaměstnanci pověřenému zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
Obsah školení: přizpůsobit každé profesi a pracovišti.
Znalosti: se ověří ústními dotazy.
Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
Informace k chráněné únikové cestě
7. 3. Tematický plán školení studentů prezenčního studia
Školení nahrazuje Písemný záznam a školící texty o požární ochraně a bezpečnosti práce pro studenty.
V případě, že textu zčásti nebo zcela student neporozumí, je třeba požádat na studijním oddělení o zajištění školení výkladem osobou odborně způsobilou. Provádí: zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP), technik PO nebo odborně způsobilá osoba na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: studenti prezenčního studia.
Lhůta provedení:
Bude-li student v průběhu studia zařazen na pracoviště (např. diplomová práce, doktorandské studium apod.) nebo pro činnost na odborných pracovištích, toto školení nepostačuje a musí být doplněno školením provedeným příslušným vedoucím daného pracoviště podle článku 7. 2.
Dokumentace: Písemný záznam o PO a BOZP musí být proveden na přiloženém tiskopise – je součástí organizačního předpisu jako jedna z příloh a tohoto textu. Každý student/studentka se musí podepsat vlastní rukou a datum musí být na záznamu uvedeno přesně. Záznam bude uložen v osobním spise studenta/studentky na studijním oddělení.
Studenti se přiměřeně seznámí s tímto obsahem:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o zásadách hašení a evakuace
7. 4. Tematický plán a časový rozvrh školení o PO zaměstnanců zajišťující PO v době sníženého provozu a v mimopracovní době
Časový rozvrh: 60 minut.
Provádí: vedoucí zaměstnanec, preventista PO, technik PO nebo odborně způsobilá osoba na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: osoby zajišťující požární ochranu v mimopracovní době.
Lhůta provedení:
Provádění kontroluje: odborně způsobilá osoba, preventista PO, určený zaměstnanec.
Dokumentace: záznam o provedeném školení (originál si ponechá vedoucí, kopii předá referentovi PO a případně bezpečnostní agentuře).
Znalosti se ověří ústními dotazy. Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace, právní rámec a vybraná ustanovení
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
7. 5. Tematický plán a časový rozvrh školení zaměstnanců zajišťující PO při požárně nebezpečných činnostech – asistenční hlídky
Časový rozvrh: 30 minut.
Provádí: vedoucí zaměstnanec, preventista PO, technik PO nebo odborně způsobilá osoba na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: osoby zajišťující požární ochranu při provádění nebezpečných prací.
Lhůta provedení:
Provádění kontroluje: odborně způsobilá osoba, preventista PO, určený zaměstnanec.
Dokumentace: záznam o provedeném školení (originál si ponechá vedoucí, kopii předá určenému zaměstnanci).
Znalosti se ověří ústními dotazy.
Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace, právní rámec a vybraná ustanovení
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
Praktické seznámení
7. 6. Tematický plán a časový rozvrh odborné přípravy zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek
Časový rozvrh: 90 minut.
Provádí: odborně způsobilá osoba nebo technik PO (v případě činností s vysokým PN OP provádí pouze odborně způsobilá osoba) na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: zaměstnanci zařazení do preventivních požárních hlídek nebo požárních asistenčních hlídek.
Lhůta provedení: opakovaně jedenkrát za 12 měsíců.
Školení zajišťuje: zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
Dokumentace: záznam o provedené odborné přípravě vede referent PO. Znalosti se ověří ústními dotazy.
Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace, právní rámec a vybraná ustanovení
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
Praktické seznámení
7. 7. Tematický plán a časový rozvrh odborné přípravy zaměstnanců jmenovaných preventisty požární ochrany
Časový rozvrh: 120 minut.
Provádí: odborně způsobilá osoba nebo technik PO (v případě činností s vysokým PN OP provádí pouze odborně způsobilá osoba) na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: zaměstnanci jmenovaní preventisty požární ochrany.
Lhůta provedení: opakovaně jedenkrát za 12 měsíců.
Školení zajišťuje: zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
Dokumentace: záznam o provedené odborné přípravě, test a osvědčení vede zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP).
Znalosti se ověří písemným testem.
Obsah školení:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace, právní rámec a vybraná ustanovení
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o požárně bezpečnostních zařízeních v organizaci
Informace o zásadách hašení a evakuace
7. 8. Tematický plán školení účastníků celoživotního vzdělávání (CŽV)
Školení nahrazuje Písemný záznam a školící texty o požární ochraně a bezpečnosti práce pro účastníky CŽV.
V případě, že textu zčásti nebo zcela účastník CŽV neporozumí, je třeba požádat na studijním oddělení o zajištění školení výkladem osobou odborně způsobilou.
Provádí: zaměstnanec pověřený zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP), technik PO nebo odborně způsobilá osoba na základě ustanovení §16 a 16a zákona č.133/1985 Sb.
Účastní se: účastník CŽV.
Lhůta provedení:
Bude-li účastník CŽV v průběhu studia zařazen na pracoviště nebo pro činnost na odborných pracovištích, toto školení nepostačuje a musí být doplněno školením provedeným příslušným vedoucím daného pracoviště podle článku 7. 2.
Dokumentace: Písemný záznam o PO a BOZP musí být proveden na přiloženém tiskopise – je součástí organizačního předpisu jako jedna z příloh a tohoto textu. Každý účastník/účastnice se musí podepsat vlastní rukou a datum musí být na záznamu uvedeno přesně.
Záznam bude uložen v osobním spise účastníka/účastnice na studijním oddělení.
Účastníci se přiměřeně seznámí s tímto obsahem:
Struktura požární ochrany v podmínkách organizace
Informace o možných rizicích při provozovaných činnostech
Informace o dokumentech na úseku PO
Informace o technických zařízeních v organizaci
Informace o stavu a rozmístění věcných prostředků požární ochrany
Informace o zásadách hašení a evakuace
8. Zajištění požární ochrany při činnostech se zvýšeným nebezpečím požáru
(vztahuje se přiměřeně i na dodavatele činností se zvýšeným požárním nebezpečím)
Za zajištění požární ochrany při činnostech se zvýšeným nebezpečím požáru, prováděných cizími zaměstnanci, odpovídá ten, kdo práce provádí, pokud nebude ve smlouvě dohodnuto jinak. Zaměstnanec, který výše uvedené práce objednal, odpovídá za to, že tito cizí zaměstnanci budou proškoleni. Záznam o tomto školení si vedoucí uschová. Obdobně se postupuje v případě nutnosti provedení odborné přípravy PPH.
Druhy a způsob zpracování a vedení nezbytné dokumentace požární ochrany nebo některých jejích částí na základě stanovení podmínek požární bezpečnosti (např. pokyny pro činnost preventivní požární hlídky), určí ten, kdo práce provádí.
9. Postihy
Zaměstnanec, který se dopustí porušení povinností v plnění ustanovení této směrnice, může být potrestán podle Zákoníku práce. O porušení povinností svým podřízeným musí přímý nadřízený zaměstnanec informovat odborně způsobilou osobu a zaměstnance pověřeného zajištěním plnění úkolů PO (referent PO a BOZP). Zároveň musí být opětovně proškolen. Proškolení provede přímý nadřízený zaměstnanec.
10. Nájem a pronájem
V případě, že si fakulta pronajme prostory u jiné právnické nebo fyzické osoby, jsou zaměstnanci MFF UK povinni respektovat v oprávněném rozsahu požadavky pronajímatele na požární ochranu. Ve smlouvě lze dohodnout, že některé úkoly bude pro nájemce plnit pronajímatel.
Zaměstnanec MFF UK, který uzavírá nájemní smlouvy, je povinen v každé nájemní smlouvě řešit zajištění a odpovědnost za požární ochranu. (viz Příloha č. 14).
V nájemních smlouvách musí být stanoveny základní požadavky na zajištění požární ochrany v objektu a to v tomto minimálním rozsahu:
Tyto uvedené zásady musí být zpracovány do nájemních smluv, nebo uzavřeny jako dodatek ke stávajícím nájemním smlouvám.
V případě potřeby konzultujte s odborně způsobilou osobou.
11. Spálení hořlavých odpadů
Potřebuje-li fakulta z vážných důvodů provést spálení hořlavých odpadů na volném prostranství, je povinen odpovědný vedoucí zaměstnanec:
Za zajištění požární ochrany odpovídá příslušný vedoucí zaměstnanec, který o spalování rozhodl.
Tímto ustanovením nejsou dotčeny další obecně platné předpisy, zejména o životním prostředí a hygienické předpisy a předpisy pro ochranu vod ap.
12. Součinnost s orgánem státního požárního dozoru
Vedoucí zaměstnanec na výzvu poskytne orgánu státního požárního dozoru výrobky nebo vzorky k provedení požárně technické expertizy ke zjištění příčiny vzniku požáru. Zároveň požádá orgán o Protokol o předání a převzetí výrobku nebo vzorku.
13. Zrušující ustanovení
Tato směrnice nahrazuje Příkaz děkana č. 1/2002 a je účinná dnem vydání.
Navrhovatel: Leoš Hájek, referent PO a BOZP
Dokumentaci zpracoval: Ivo Linx, odborně způsobilá osoba č. osv. Š-153/96, a Leoš Hájek, referent PO a BOZP
Směrnice byla schválena vedením fakulty dne 15. května 2013,
vydána dne 20.května 2013.
Schválil:
prof. RNDr. Jan Kratochvíl, CSc.
děkan MFF UK
14. Seznam příloh
Příloha č. 1: | Záznam o provedeném nástupním/opakovaném školení vedoucích zaměstnanců o požární ochraně. | |
Příloha č. 2: | Záznam o provedeném nástupním/opakovaném školení zaměstnanců, doktorandů a studentů zařazených na pracoviště o požární ochraně. | |
Příloha č. 3: | Písemné záznamy o školení z požární ochrany a bezpečnosti práce pro studenty prezenčního studia a účastníky celoživotního vzdělávání (CŽV). | |
Příloha č. 4: | Záznam o provedeném nástupním/opakovaném školení zaměstnanců o požární ochraně, kteří zajišťují požární ochranu v době sníženého provozu a v mimopracovní době. | |
Příloha č. 5: | Záznam o účasti na odborné přípravě členů preventivní požární hlídky pracoviště. | |
Příloha č. 6: | Záznam o účasti na odborné přípravě preventistů požární ochrany. | |
Příloha č. 7: | Záznam o provedeném nástupním/opakovaném školení zaměstnanců o požární ochraně, kteří zajišťují požární ochranu při provádění požárně nebezpečných prací. | |
Příloha č. 8: | Jmenovací dekret zaměstnance zařazeného do preventivní požární hlídky. | |
Příloha č. 9: | Jmenovací dekret preventisty požární ochrany. | |
Příloha č. 10: | Směrnice, kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování, nahřívání živic v tavných nádobách a dalších činnostech, které by mohly způsobit požár nebo výbuch. | |
Příloha č. 11: | Záznamový list (ke sváření, rozbrušování), k provedení činností a stanovení zvláštních požárně bezpečnostních opatření. | |
Příloha č. 12: | Pokyny pro provádění prohlídek přenosných a pojízdných hasicích přístrojů. | |
Příloha č. 13: | Hlášení a evidence požárů. | |
Příloha č. 14: | Dodatek k nájemní smlouvě mezi UK v Praze MFF a nájemcem o zajištění požární ochrany. | |
Příloha č. 15: | Evidenční a kontrolní list technického prostředku PO a pokyny ke kontrole. | |
Příloha č. 16: | Formulář: Osvědčení o zaškolení zaměstnance s návodem technického prostředku, elektrické spotřebiče apod. | |
Příloha č. 17: | Opatření správy budov k chráněné únikové cestě, úpravě interiéru, nástěnkám, přístupu k nástěnným hydrantům a hasicím přístrojům. |
15. Přehled použitých zkratek
HZS | Hasičský záchranný Sbor | |
PO | požární ochrana | |
PHP | přenosné hasicí přístroje | |
OZO | odborně způsobilá osoba v oblasti PO | |
TPO | technik požární ochrany | |
PPH | preventivní požární hlídka | |
PAH | požární asistenční hlídka | |
DZP | dokumentace zdolávání požárů | |
OP | operativní plán | |
OK | operativní karta | |
PEP | požární evakuační plán | |
ČSN | Česká technická norma (zkratka vytvořená podle dřívějšího názvu Česká státní norma) |