Směrnice děkana č. 5/2010
Opatření děkana pro organizaci studia na Matematicko-fyzikální fakultě Univerzity Karlovy v Praze
Čl. 1
Úvodní
ustanovení
Toto Opatření děkana pro organizaci studia na Matematicko-fyzikální
fakultě (dále jen „předpis“) upravuje podle čl. 19 odst.
2 a 3 a souvisejících ustanovení Studijního a zkušebního řádu
Univerzity Karlovy v Praze (dále jen „univerzita“), v platném znění, a podle čl. 14 a 15 Pravidel pro organizaci studia na
Matematicko-fyzikální fakultě (dále jen „fakulta“) vydaných opatřením
rektora č. 19/2006, v platném znění, podrobnosti organizace studia na
fakultě.
Část I.
Podrobnosti o organizaci studia v bakalářských a magisterských studijních programech
Akademický
rok
- Výuka a s ní související aktivity se v akademickém roce řídí
harmonogramem příslušného akademického roku, který vyhlašuje děkan svým
opatřením.
- Výuka v každém semestru trvá nejméně 13 týdnů, pokud studijní
plán nestanoví jinak. Výjimku může povolit ze závažných důvodů po
projednání s rektorem děkan.
- Zkouškové období jak v zimním, tak v letním semestru trvá zpravidla
5 týdnů.
Čl. 3
Studijní
plány
- Na návrh garanta nebo rady garantů studijního programu vydává děkan po
vyjádření senátu fakulty a schválení vědeckou radou fakulty studijní
plány, a to nejpozději k datu zahájení akademického roku. U studijních
plánů jednotlivých oborů jsou uvedena garantující pracoviště
a odpovědní učitelé, kteří za realizaci studijních plánů
zodpovídají.
- Studium uskutečňované v kombinované formě má studijní plány
obsahově shodné se studiem uskutečňovaným v prezenční formě
(s výjimkou povinnosti absolvovat předmět tělesná výchova, který není
součástí studia uskutečňovaného v kombinované formě), časové
rozvržení studijních povinností však může děkan na základě žádosti
studenta v kombinované formě studia upravit.
Čl. 4
Výuka
- Výuku vedou akademičtí pracovníci fakulty, popřípadě mimofakultní
odborníci dle § 70 odst. 5 z. č. 111/1998 Sb., v platném znění (dále
jen učitelé).
- Evidenci studia každého studenta fakulty provádí studijní
oddělení.
Čl. 5
Studijní informační systém
- Student si zapisuje předměty ve Studijním informačním systému (dále
SIS) a ve výkazu o studiu v termínech daných harmonogramem příslušného
akademického roku.
- Příslušný učitel zapisuje výsledek zkoušky, zápočtu či
klasifikovaného zápočtu do SIS a výkazu o studiu. Student kontroluje
výsledky zkoušek, zápočtů či klasifikovaných zápočtů v SIS a výkazu
o studiu. Při zjištění rozdílu v záznamech (SIS a výkaz o studiu)
student kontaktuje ihned příslušného učitele, který nesrovnalosti
neprodleně opraví. Pokud opravu není možné včas provést, nesrovnalosti
řeší děkan.
- Student v termínu stanoveném harmonogramem příslušného akademického
roku umožní studijnímu oddělení kontrolu údajů ve výkazu o studiu (viz
čl. 4 odst. 9 Studijního a zkušebního řádu univerzity).
Čl. 6
Zápočty a zkoušky
- Požadavky pro udělení zápočtu stanoví a oznámí učitel na začátku
semestru během prvního měsíce výuky.
- Pro konání zkoušek je určeno zejména zkouškové období semestru, ve
kterém probíhá výuka předmětu. V tomto zkouškovém období vypisuje
učitel termíny zkoušek podle pravidel uvedených ve Studijním a zkušebním
řádu univerzity. Zkoušející vypíše nejpozději ke dni začátku
zkouškového období termíny zkoušek tak, aby studenti měli možnost
rozvrhnout si zkoušky rovnoměrně ve zkouškovém období. Termíny
a maximální počty studentů na jednotlivé termíny zkoušek oznámí
učitel prostřednictvím SIS. Počet termínů musí být přiměřený počtu
studentů a nesmí být menší než tři.
- Souhlasí-li zkoušející a student a je-li to možné s ohledem na
harmonogram akademického roku, může se zkouška konat i mimo zkouškové
období.
- Nestanoví-li děkan jinak, jsou termíny zkoušek podle odstavce 1 určeny
pro nejvýše tři přihlášení se daného studenta na zkoušku z daného
zapsaného předmětu, nejde-li o postup po řádné omluvě podle věty
třetí čl. 6 odst. 16 Studijního a zkušebního řádu univerzity
a odstavce 3.
- Nedostaví-li se student ke zkoušce v termínu, na který je přihlášen,
bez řádné omluvy, není klasifikován. Tuto skutečnost zaznamená
zkoušející dle čl. 5 odst. 2 do SIS. O řádnosti omluvy rozhoduje
zkoušející.
- V případě velkého počtu zkoušených studentů může děkan určit
dalšího zkoušejícího. Děkan může rovněž určit jiného než
původního zkoušejícího.
- Požadavky pro konání zkoušky stanoví a oznámí učitel na začátku
semestru během prvního měsíce výuky. Požadavky ke zkoušce vycházejí ze
sylabů předmětů uvedených v SIS.
- U ústní zkoušky má zkoušený právo na přiměřenou přípravu.
- Student nebo učitel má právo požádat děkana, aby se opravná zkouška
konala před komisí, kterou jmenuje děkan.
- Souborná zkouška se koná před komisí. K souborné zkoušce se student
přihlašuje na studijním oddělení v termínu stanoveném harmonogramem
akademického roku.
Čl. 7
Uznávání kreditů po přechodu z bakalářského do
navazujícího magisterského studia
Na základě písemné žádosti studenta navazujícího magisterského
studia děkan studentovi zpravidla uzná kredity za absolvované předměty v bakalářském studiu za předpokladu, že jsou splněny následující
podmínky:
- jde o předměty povinné nebo povinně volitelné nebo jejich ekvivalenty
ve studovaném oboru navazujícího magisterského studia,
- kredity za ně získané v bakalářském studiu jsou nad počet kreditů
nutných k úspěšnému absolvování bakalářského studia,
- nejedná se o povinné předměty bakalářského studijního
programu.
V případě zkoumání ekvivalence předmětů se postupuje stejně jako v případě žádosti o uznání studijní povinnosti.
Čl. 8
Státní závěrečná zkouška
- Ke státní závěrečné zkoušce nebo její části je student povinen se
písemně přihlásit na studijním oddělení v termínu stanoveném
děkanem.
- Předsedu, nejméně jednoho místopředsedu a další členy nejméně
pětičlenné komise pro státní závěrečné zkoušky jmenuje děkan
z profesorů, docentů a odborníků schválených vědeckou radou
fakulty.
- Státní závěrečná zkouška se může konat, jsou-li přítomni alespoň
tři členové komise pro státní závěrečné zkoušky včetně jejího
předsedy nebo místopředsedy.
- O hodnocení bakalářské nebo diplomové práce se jedná v neveřejném
zasedání, kterého se může zúčastnit i vedoucí práce a oponent.
O konání státní závěrečné zkoušky nebo její části se vyhotoví
zápis, který podepisuje předseda nebo místopředseda a všichni přítomní
členové komise.
Čl. 9
Bakalářská a diplomová práce
- Student, který splnil podmínky stanovené studijními plány, má právo
na zadání bakalářské (diplomové) práce.
- Student, který si vybral téma bakalářské (diplomové) práce, požádá
o přidělení tématu prostřednictvím SIS. Jestliže vypisovatel tématu
vysloví souhlas s vedením práce, vedoucí garantujícího pracoviště
podepíše formulář o zadání bakalářské (diplomové) práce a zašle
jej ve stanoveném termínu studijnímu oddělení. Na tomto základě děkan
studentovi zadá bakalářskou (diplomovou) práci.
- Za vypsání dostatečného počtu témat zodpovídají vedoucí
pracovišť. Student je oprávněn nad rámec vypsaných témat navrhnout
vypsání dalšího jím zvoleného tématu.
- Student může ze závažných důvodů požádat děkana o změnu tématu
nebo změnu vedoucího bakalářské (diplomové) práce, a to nejvýše
jednou.
- Vedoucí bakalářské (diplomové) práce může ze závažných důvodů
požádat děkana o uvolnění z vedení zadané bakalářské (diplomové)
práce. Jestliže děkan žádosti vyhoví, stanoví zároveň studentovi
jiného vedoucího bakalářské (diplomové) práce.
- Pokud studijní plán předepisuje zápočet z bakalářské (diplomové)
práce, potvrzuje jím v příslušném semestru vedoucí bakalářské
(diplomové) práce, že student na ní pracoval. Při neudělení zápočtu
může vedoucí bakalářské (diplomové) práce navrhnout děkanovi, aby
zrušil zadání této práce. O nové téma musí student požádat.
- Bakalářská (diplomová) práce musí být předložena v předepsané
úpravě v jazyce českém (resp. slovenském) nebo anglickém. Práce musí
obsahovat abstrakt v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém. Se
souhlasem děkana může být bakalářská (diplomová) práce napsána
i v jiném jazyce.
- Vypracovanou bakalářskou (diplomovou) práci odevzdá student současně
v písemné podobě předsedovi příslušné komise pro státní závěrečné
zkoušky a v elektronické podobě prostřednictvím SIS v termínu
stanoveném harmonogramem akademického roku. Současně student vloží do SIS
také abstrakty práce.
- Komise stanoví oponenta bakalářské (diplomové) práce a navrhne datum
obhajoby. Vedoucí práce spolu s oponentem předloží předsedovi komise
posudky v takovém termínu, aby se student s nimi mohl seznámit alespoň
pět dnů před obhajobou.
- Bakalářskou (diplomovou) práci posuzuje a klasifikuje komise
s přihlédnutím k hodnocení vedoucího a oponenta práce.
- Jestliže student neobhájí bakalářskou (diplomovou) práci, může ji po
doporučení komise buď přepracovat a předložit v některém
z následujících termínů, nebo může požádat o zadání nové
bakalářské (diplomové) práce. Zadání nové bakalářské (diplomové)
práce nezakládá nárok na další termíny obhajoby práce.
Část II.
Podrobnosti o organizaci studia v doktorských studijních
programech
Čl. 10
Oborové
rady
- Při každém studijním oboru v rámci doktorského studijního programu
je zřízena rada doktorského studijního oboru (dále jen RDSO), která je
subkomisí oborové rady (dále jen OR) pro příslušný studijní obor. Členy
RDSO vybrané z členů OR pověřuje výkonem funkce a odvolává děkan po
vyjádření vědecké rady fakulty.
- Předsedu, místopředsedu a případného tajemníka RDSO volí její
členové.
- Studium v doktorských studijních oborech sledují a hodnotí
příslušné RDSO následujícím způsobem:
- navrhují děkanovi složení přijímacích komisí a požadavky
k přijímacím zkouškám,
- připravují program kurzů, seminářů, přednášek a dalších forem
doktorského studia,
- schvalují individuální studijní plány studentů a témata
disertačních prací,
- provádějí roční kontrolu plnění studijních povinností,
- stanovují požadavky k státním doktorským zkouškám,
- navrhují děkanovi složení zkušebních komisí pro státní doktorské
zkoušky a komisí pro obhajoby disertačních prací.
Čl. 11
Spoluúčast partnerských pracovišť
- Spoluúčast partnerských pracovišť na finančním, organizačním
a personálním zabezpečení doktorského studia a jejich zastoupení v OR,
RDSO a zkušebních komisích je předmětem dvoustranných dohod mezi
univerzitou nebo fakultou a těmito pracovišti, případně předmětem
společné akreditace dle § 81 z. č. 111/1998 Sb., v platném znění.
- Finanční náklady spojené s prováděním doktorského studia se hradí
v rámci uvedených dohod z prostředků organizací, které se na
zajištění tohoto studia podílejí.
Čl. 12
Školitel a konzultant
- Při sestavování individuálního studijního plánu a při řešení
zadaného výzkumného tématu vede studenta doktorského studia školitel. Na
návrh RDSO a po projednání ve vědecké radě fakulty jmenuje školitele
děkan. Pokud je navrhovaný školitel profesorem či docentem nebo pokud má
vědeckou hodnost DrSc. nebo DSc., projednání ve vědecké radě fakulty není
nutné. Jmenování je podmíněno souhlasem školitele tuto funkci
vykonávat.
- Školitel může navrhnout ustanovení konzultanta z řad pedagogických,
vědeckých nebo odborných pracovníků fakulty, partnerských pracovišť či
jiných organizací, který je díky svým speciálním odborným znalostem nebo
metodickým a technickým možnostem schopen vést studenta v rámci určité
etapy doktorského studia. Konzultanta jmenuje na návrh RDSO děkan fakulty po
jeho předchozím souhlasu.
Čl. 13
Zápis
- Při zápisu předloží student individuální studijní plán sestavený
ve spolupráci se školitelem. Individuální studijní plán musí být
doporučen příslušnou RDSO.
- Individuální studijní plán obsahuje:
- seznam zvolených kurzů, seminářů a přednášek,
- časový plán absolvování zkoušek a získávání zápočtů,
- zadané téma disertační práce,
- předpokládané termíny etap výzkumné práce,
- další studijní povinnosti.
Čl. 14
Kontrola a změny průběhu studia
- Školitel podle čl. 8 odst. 3 Studijního a zkušebního řádu
univerzity provádí jednou ročně hodnocení studenta a podává o něm
zprávu RDSO. RDSO pak ve stanoveném termínu předává hodnocení dodané
školitelem spolu se svým stanoviskem děkanovi.
- V případě hodnocení podle čl. 8 odst. 3 písm. b) Studijního
a zkušebního řádu univerzity rozhodne RDSO, jakým způsobem se uvedené
nedostatky napraví.
- Součástí zprávy je upřesnění individuálního studijního plánu
studenta pro další rok studia.
Čl. 15
Studium v zahraničí
- Součástí doktorského studia může být práce na některém
zahraničním vědeckém pracovišti.
- Zkoušky složené během doktorského studia v zahraničí může děkan
na návrh RDSO uznat jako zkoušky předepsané individuálním studijním
plánem.
Čl. 16
Státní doktorská zkouška
- Předsedu, nejméně jednoho místopředsedu a další členy nejméně
pětičlenné zkušební komise pro státní doktorskou zkoušku jmenuje děkan
na návrh RDSO z členů odpovídající komise „K“. Komise „K“
skládající se z profesorů, docentů a odborníků schválených vědeckou
radou fakulty jmenuje děkan.
- Předsedou zkušební komise je zpravidla vedoucí školicího pracoviště
nebo jím navržený pracovník, kterého jmenuje děkan fakulty. Alespoň jeden
člen zkušební komise nesmí být členem akademické obce fakulty. Alespoň
dva členové zkušební komise musí být profesory nebo vědeckými
pracovníky s přiznanou vědeckou hodností DrSc. nebo DSc. a alespoň dva
její členové musí být z jiného než školicího pracoviště. Jedním
z členů zkušební komise je zpravidla i školitel.
- Návrh termínu a místa konání státní doktorské zkoušky musí být
předsedou nebo místopředsedou zkušební komise podán na studijní
oddělení nejméně jeden měsíc před jejím konáním. Na základě tohoto
návrhu děkan stanoví datum a místo konání zkoušky.
- Termín státní doktorské zkoušky musí být vyhlášen a vhodným
způsobem zveřejněn nejméně měsíc před stanoveným termínem. Oznámení
o konání zkoušky se zasílá členům komise pro státní doktorskou
zkoušku, školiteli a studentovi.
- Státní doktorská zkouška se může konat, jsou-li přítomni alespoň
tři členové zkušební komise včetně jejího předsedy nebo
místopředsedy. Alespoň jeden z přítomných členů zkušební komise musí
být z jiného než školicího pracoviště.
- Zkušební komise jedná o výsledku zkoušky v neveřejném zasedání.
Zkouška je hodnocena stupněm „prospěl/a“, je-li při hlasování
odevzdána nadpoloviční většina kladných hlasů.
Čl. 17
Disertační práce a její obhajoba
- Obhajobu disertační práce lze konat pouze po splnění všech úkolů
individuálního studijního plánu a úspěšném složení státní
doktorské zkoušky.
- Disertační práce musí být předložena v předepsané úpravě
v jazyce českém (resp. slovenském) nebo anglickém. Práce musí obsahovat
abstrakt v jazyce českém (resp. slovenském) a anglickém. Se souhlasem
děkana může být disertační práce napsána i v jiném jazyce.
- Jako disertační práci lze předložit i soubor tematicky jednotných
publikací v odborných časopisech doplněný jednotícím komentářem.
- Vypracovanou disertační práci odevzdá student současně v písemné
podobě na studijní oddělení a v elektronické podobě prostřednictvím
SIS. Současně student vloží do SIS také abstrakty práce.
- K obhajobě uchazeč předloží:
- stručný životopis se základními osobními údaji,
- oborovou radou určený minimální počet výtisků
disertační práce,
- autoreferát a anotaci disertační práce,
- seznam publikovaných prací nebo prací přijatých k uveřejnění
a jejich případné citace,
- doklad o absolvování předepsané zkoušky z anglického jazyka.
- Další materiály, potřebné k obhajobě, stanoví děkan; mezi nimi jsou
zejména posudky na disertační práci od alespoň dvou oponentů
a vyjádření školitele k uchazeči a k disertační práci.
- Předsedu, nejméně jednoho místopředsedu a další členy nejméně
pětičlenné komise pro obhajobu doktorské disertační práce jmenuje děkan
na návrh RDSO z členů odpovídající komise „K“.
- Předsedou komise pro obhajobu doktorské disertační práce je zpravidla
předseda nebo některý z místopředsedů komise „K“. Alespoň dva
členové komise pro obhajobu doktorské disertační práce musí být
z jiného než školicího pracoviště a alespoň jeden nesmí být členem
akademické obce fakulty. Členem komise pro obhajobu doktorské disertační
práce nesmí být ani školitel ani konzultant studenta, jehož práce bude
před komisí obhajována.
- Komise pro obhajobu doktorské disertační práce ustanoví dva oponenty,
z nichž alespoň jeden musí být z jiného než školicího pracoviště.
Jména oponentů komise oznámí děkanovi.
- Odevzdá-li student svou disertační práci a jsou-li k disposici
všechny předepsané náležitosti, stanoví děkan na základě návrhu
předsedy komise pro obhajobu disertační práce, před níž bude obhajoba
probíhat, datum a místo konání obhajoby.
- Termín obhajoby musí být vyhlášen a vhodným způsobem zveřejněn
nejméně měsíc před stanoveným datem a po tuto dobu je disertační práce
veřejně přístupná na studijním oddělení. Oznámení o konání obhajoby
se zasílá členům komise pro obhajobu doktorské disertační práce,
oponentům, školiteli a studentovi.
- Obhajoba se může konat, je-li přítomno alespoň pět členů komise pro
obhajobu disertační práce včetně jejího předsedy nebo místopředsedy.
Alespoň dva z přítomných členů komise musí být z jiného než
školicího pracoviště a alespoň jeden nesmí být členem akademické obce
fakulty. O hodnocení disertační práce se jedná v neveřejném zasedání,
kterého se účastní členové komise, oponenti a školitel. Hlasovací
právo v tajném hlasování mají všichni přítomní členové komise.
Práce je hodnocena stupněm „prospěl/a“, je-li při hlasování odevzdána
nadpoloviční většina kladných hlasů.
- Pokud se doktorské studium realizuje na základě písemné dohody mezi
univerzitou a zahraniční vysokou školou o společném školení, může
tato dohoda stanovit požadavky na obhajobu disertační práce (složení
komise, případně i místo obhajoby, jazyk, v němž má být práce
podána, apod.). V takovém případě jmenuje děkan po schválení ve
vědecké radě fakulty komisi ad hoc.
Část III.
Závěrečná ustanovení
Čl. 18
Kontrola
Změny a doplnění tohoto opatření předkládá děkanovi ke schválení
jeho navrhovatel, který je též zodpovědný za jeho aktualizaci z hlediska
souladu s platnými právními předpisy a vnitřními předpisy.
Čl. 19
Závěrečná ustanovení
Tato směrnice nabývá platnosti dnem jejího podpisu a účinnosti prvním
dnem akademického roku 2010/2011, to je dnem 29. září 2010. Tato směrnice v plném rozsahu ruší a nahrazuje Směrnici děkana č. 6/2008, která
pozbývá účinnosti dnem 28. září 2010.
Navrhovatel: prof. RNDr. Lubomír Skála, DrSc.,
proděkan pro koncepci studia
Opatření bylo schváleno dne 9. června 2010,
vydáno dne 11. června 2010.
Schválil:
prof. RNDr. Zdeněk Němeček,
DrSc.
děkan MFF UK v Praze