Garantující pracoviště: Katedra didaktiky matematiky
Oborový garant: doc. RNDr. Jarmila Robová, CSc. (KDM)
Garant za pedagogiku a psychologii: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (KDF)
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NPED034 | Pedagogika I | 3 | 2/0 Z | — | |
NPED035 | Pedagogika II | 3 | — | 0/2 Z | |
NPED033 | Psychologie | 6 | — | 2/2 Z | |
NDIM001 | Didaktika matematiky | 6 | — | 2/2 Z+Zk | |
NMUM468 | Praktické aspekty vyučování matematice | 2 | — | 0/2 Z | |
NUMP021 | Moderní matematická analýza | 6 | 2/2 Z+Zk | — | |
NUMP020 | Algebra II | 6 | — | 2/2 Z+Zk | |
NSZZ023 | Diplomová práce I | 6 | — | 0/4 Z | |
NDIM005 | Pedagogická praxe z matematiky I | 1 | 1 týden Z | ||
NDIM006 | Pedagogická praxe z matematiky II | 1 | 2 týdny Z | ||
NDGE011 | Algebraická geometrie | 3 | 2/0 Zk | — | |
NDGE012 | Diferenciální geometrie II | 6 | — | 2/2 Z+Zk | |
NDGE013 | Didaktika deskriptivní geometrie | 6 | 2/2 Z+Zk | — | |
NDGE016 | Pedagogická praxe z deskriptivní geometrie I | 1 | 1 týden Z | ||
NDGE017 | Pedagogická praxe z deskriptivní geometrie II | 1 | 2 týdny Z | ||
NUMV090 | Teorie her | 2 | — | 2/0 Z | |
NUMV021 | Geometrie a architektura | 2 | 0/2 Z | — | |
NMUM465 | Vývoj matematického vzdělávání | 2 | 0/2 Z | — | |
NUMV047 | Pravděpodobnost a finanční matematika pro střední školu | 3 | 0/2 Z | — | |
NMUG305 | Dějiny deskriptivní geometrie | 3 | 2/0 Zk | — | |
NMUG361 | Aplikace deskriptivní geometrie | 2 | 2/0 Z | — |
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NUMP015 | Dějiny matematiky I | 3 | — | 2/0 KZ | |
NUMP016 | Logika a teorie množin | 3 | 2/0 Zk | — | |
NUMP017 | Geometrie III | 3 | 2/0 Zk | — | |
NUMV043 | Metody řešení matematických úloh | 3 | 0/2 Z | — | |
NDIM007 | Pedagogická praxe z matematiky III | 1 | 2 týdny Z | ||
NDGE014 | Deskriptivní geometrie III | 6 | — | 2/2 Z+Zk | |
NDGE018 | Pedagogická praxe z deskriptivní geometrie III | 1 | 2 týdny Z | ||
NSZZ024 | Diplomová práce II | 9 | 0/6 Z | — | |
NSZZ025 | Diplomová práce III | 15 | — | 0/10 Z | |
Povinně volitelné předměty | 6 | ||||
NMUM461 | Aplikace matematiky pro učitele | 2 | — | 0/2 Kv | |
NUMV101 | Vybrané kapitoly z teorie pravděpodobnosti | 3 | — | 2/0 Zk | |
NUMV048 | Statistika a pojistná matematika pro střední školu | 3 | — | 0/2 Z | |
NUMV009 | Geometrie a učitel I | 2 | 0/2 Z | — |
Studium je zakončeno státní závěrečnou zkouškou, která se skládá ze čtyř částí:
Státní závěrečnou zkoušku z nediplomního aprobačního předmětu a jeho didaktiky může student skládat již v zimním semestru 2. ročníku.
Státní závěrečnou zkoušku z pedagogiky a psychologie může student skládat nejdříve v letním semestru 1. ročníku.
Témata jsou stejná jako pro obor Učitelství fyziky-matematiky pro střední školy.
1. Porovnání jednotlivých promítacích metod
Zavedení, konstrukční postupy, názornost, užití v praxi
2. Rozvíjení prostorové představivosti
Modely, prostorová řešení úloh, rysy, obrazy, náčrtky.
3. Metody výuky rýsování a technického kreslení
Přehled o učivu na ZŠ, gymnáziích a průmyslových školách. Metodické zpracování tematických celků.
4. Užití středové kolineace v deskriptivní geometrii
Typy a specifikace středových kolineací v rovině a v prostoru. Užití kolineace při konstrukci průmětů těles, rovinných řezů, perspektivních obrazů a perspektivního reliéfu. Užití kolineace k odvození některých ploch a jejich vlastností (obrazy kulové plochy, jednodílného hyperboloidu).
5. Přímkové plochy
Určení přímkových ploch, plochy 2. stupně, ukázky ploch 3. a 4. stupně. Chaslesova věta a její užití. Konoidy.
6. Obecné vlastnosti rotačních ploch
Zavedení, významné čáry na ploše. Konstrukce průmětů ploch. Tečné roviny a řezy vybraných ploch (anuloid, plochy 2. stupně atp.) rovinami.
7. Základy kinematické geometrie v rovině
Základní pojmy, určení pohybu v rovině. Významné typy pohybů (eliptický, kardioidický, cykloidální, evolventní).
8. Šroubovice, šroubový pohyb, šroubové plochy
Vlastnosti šroubovice. Třídění šroubových ploch a jejich užití v praxi.
9. Užití deskriptivní geometrie v praxi
Geometrický podklad diagnostických přístrojů (rentgen, tomograf) a kartografických metod. Užití ploch ve strojnictví a stavebnictví. Technické kreslení.
10. Parametrické vyjádření křivky
Parametrizace obloukem, Frenetovy vzorce. Výpočet křivosti a torze při obecném parametru. Oskulační kružnice.
11. Parametrické vyjádření plochy
První a druhá základní forma plochy.
12. Křivky na ploše
Hlavní směry a hlavní křivosti. Gaussova křivost plochy.
13. Geodetické křivky na ploše
14. Geometrické základy kartografie
15. Deskriptivní geometrie podporovaná počítačem
16. Mezipředmětové vztahy a jejich využití
Témata jsou stejná jako pro obor Učitelství fyziky-matematiky pro střední školy.
kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
NUMV090 | Teorie her | 2 | — | 2/0 Z | |
NMUM461 | Aplikace matematiky pro učitele | 2 | — | 0/2 Kv | |
NUMV021 | Geometrie a architektura | 2 | 0/2 Z | — | |
NMUM465 | Vývoj matematického vzdělávání | 2 | 0/2 Z | — | |
NUMV101 | Vybrané kapitoly z teorie pravděpodobnosti | 3 | — | 2/0 Zk | |
NUMV047 | Pravděpodobnost a finanční matematika pro střední školu | 3 | 0/2 Z | — | |
NMUG305 | Dějiny deskriptivní geometrie | 3 | 2/0 Zk | — | |
NMUG361 | Aplikace deskriptivní geometrie | 2 | 2/0 Z | — | |
NUMV100 | Psychologické drobnosti pro učitele | 2 | 0/2 Z | — | |
NUMV048 | Statistika a pojistná matematika pro střední školu | 3 | — | 0/2 Z | |
NUMV009 | Geometrie a učitel I | 2 | 0/2 Z | — |