Podrobnější hledání
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
zavřít

Učitelství informatiky pro střední školy

Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).

Garantující pracoviště: Katedra softwaru a výuky informatiky
Oborový garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.

Doporučený průběh studia

Předměty povinné jsou vytištěny tučně, povinně volitelné předměty normálním písmem, doporučené volitelné předměty kurzívou.

Hlavní studijní plán (maior)

1. rok studia

kódPředmětKredityZSLS
NPEP401Pedagogika I 31/1 Z
NPGR003Základy počítačové grafiky 52/2 Z+Zk
NUIN019Základy tvorby webu*41/2 KZ
NPEP402Pedagogika II 31/1 Z
NPEP403Psychologie 62/2 Z
NUIN014Informační technologie*42/1 Z+Zk
NDIN020Metody a strategie výuky informatiky*40/3 Z
NDIN021Plánování a reflexe výuky informatiky*40/3 Z
NDIN007Pedagogická praxe z informatiky 2 5 2 týdny Z

* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.

2. rok studia

kódPředmětKredityZSLS
NPEP501Diagnostika a autodiagnostika pro učitele 20/1 Z
NTIN090Základy složitosti a vyčíslitelnosti 42/1 Z+Zk
NUIN019Základy tvorby webu*41/2 KZ
NDIN008Pedagogická praxe z informatiky 3 52 týdny Z 
NSZZ501Diplomová práce I 80/6 Z
NUIN014Informační technologie*42/1 Z+Zk
NDIN020Metody a strategie výuky informatiky*40/3 Z
NDIN021Plánování a reflexe výuky informatiky*40/3 Z
NUIN017Speciální oborový seminář 30/2 Z
NSZZ502Diplomová práce II 120/10 Z

* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.


Předmět NDIN020 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN015 Didaktika informatiky, předmět NDIN021 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN012 Didaktika uživatelského software. Pokud jste absolvovali dřívější verzi předmětu, splnění odpovídajícího současného předmětu vám bude automaticky uznáno. Pokud naopak studujete podle staršího studijního plánu s povinnými předměty NDIN015 a NDIN012, splnění těchto předmětů si zajistíte absolvováním odpovídajícího nového předmětu NDIN020 resp. NDIN021.

Doporučené volitelné předměty

kódPředmětKredityZSLS
NPFL012Úvod do počítačové lingvistiky 32/0 Zk
NAIL028Úvod do robotiky 52/2 Z+Zk
NPRG036Datové formáty 52/2 Z+Zk
NPED045Multimediální vzdělávání v pojetí psychologického výzkumu 31/1 KZ
NPED015Pedagogický seminář I 30/2 Z
NDBI046Úvod do datového inženýrství 52/2 Z+Zk
NPED016Pedagogický seminář II 30/2 Z
NAIL127AI v kontextu 31/1 Z1/1 Z
NPED048Pokročilý seminář z didaktiky informatiky 10/1 Z0/1 Z

Přidružený studijní plán (minor)

1. rok studia

kódPředmětKredityZSLS
NPGR003Základy počítačové grafiky 52/2 Z+Zk
NUIN019Základy tvorby webu*41/2 KZ
NUIN014Informační technologie*42/1 Z+Zk
NDIN020Metody a strategie výuky informatiky*40/3 Z
NDIN021Plánování a reflexe výuky informatiky*40/3 Z
NDIN007Pedagogická praxe z informatiky 2 5 2 týdny Z

* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.

2. rok studia

kódPředmětKredityZSLS
NTIN090Základy složitosti a vyčíslitelnosti 42/1 Z+Zk
NUIN019Základy tvorby webu*41/2 KZ
NDIN008Pedagogická praxe z informatiky 3 52 týdny Z 
NUIN014Informační technologie*42/1 Z+Zk
NDIN020Metody a strategie výuky informatiky*40/3 Z
NDIN021Plánování a reflexe výuky informatiky*40/3 Z
NUIN017Speciální oborový seminář 30/2 Z

* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.


Předmět NDIN020 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN015 Didaktika informatiky, předmět NDIN021 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN012 Didaktika uživatelského software. Pokud jste absolvovali dřívější verzi předmětu, splnění odpovídajícího současného předmětu vám bude automaticky uznáno. Pokud naopak studujete podle staršího studijního plánu s povinnými předměty NDIN015 a NDIN012, splnění těchto předmětů si zajistíte absolvováním odpovídajícího nového předmětu NDIN020 resp. NDIN021.

Doporučené volitelné předměty

Doporučujeme stejné volitelné předměty jako u plánu maior.

Požadavky znalostí ke státní závěrečné zkoušce z informatiky a didaktiky informatiky (zahájení studia v roce 2022 nebo později)

Odborná témata

1. Počítačová geometrie a grafika
Barvy v počítačové grafice, barevné systémy, rastrová a vektorová grafika, průhlednost, kreslicí algoritmy a anti-aliasing. Matematika pro 3D grafiku (homogenní transformace, projekce), reprezentace a zobrazení 3D scén. Principy zobrazování 3D scén na GPU (jen základy). Základy realistického renderingu, základy stínování.

2. Základy tvorby webu
Umístění stránek na internetu, zobrazení v prohlížeči, webhosting, doména; cache, cookies. Přehled základních webových technologií a příklady jejich použití (HTML5, CSS3, JavaScript, AJAX, server-side jazyky, databáze, API), responsivní layout. Přístupnost webu, SEO optimalizace. Frameworky, systémy pro správu obsahu. Statické vs. dynamické stránky, průběh zpracování formuláře. Bezpečnost webových aplikací - certifikáty, HTTP/HTTPS, same-origin policy. Digitální stopa, cookies.

3. Základy složitosti a vyčíslitelnosti
Časová a prostorová složitost vztah determinismu a nedeterminismu. Polynomiální převeditelnost, P  a NP problémy, NP úplnost. Algoritmicky vyčíslitelné funkce, Churchova-Turingova teze. Rozhodnutelné a částečně rozhodnutelné jazyky a jejich vlastnosti. Algoritmicky neřešitelné problémy.

4. Informační technologie
Ztrátová a bezztrátová komprese dat, metody a využití. Formáty multimediálních souborů (grafika, audio, video). Vyhledávání informací na webu, centralizované vyhledávače, PageRank, decentralizované vyhledávání, sítě typu P2P. Kryptografie s veřejným klíčem, elektronický podpis, kryptoměny. Neuronové sítě (základy).

Didaktická témata

Metodicky zajímavý krátký výklad některého z předem známých témat. Hodnotí se především metodický přístup k výkladu a vystižení podstaty problematiky. Student si téma připraví pro žáky druhého stupně základní školy nebo gymnázia.

Výklad pro 2. stupeň ZŠ

Proměnná
Podmínka
Cyklus s pevným počtem opakování
Cyklus s podmínkou
Podprogram
Dvojková soustava a její význam pro digitální svět
O čem je umělá inteligence - stručný úvod pro dvanáctileté
Princip ukládání dat na počítači; trvalé úložiště vs. operační paměť; alokační tabulka souborů, mazání dat z počítače
Principy fungování internetu a struktura internetu; pojmy server, router, uživatelský počítač, IP adresa, útok DoS (Denial of service)
Posílání dat po internetu; koncepty stahování (download), nahrávání na internet (upload) a streamování
Koncept digitální stopy a identity na internetu pro dvanáctileté

Výklad pro gymnázium

Základy objektově orientovaného programování, rozdíl mezi jednoduchou proměnnou a objektem, objekt a jeho vlastnosti, metody
Vyhledávání v poli (sekvenční, binární, pomocí zarážky)
Výpočet hodnoty polynomu Hornerovým schématem
Generování všech permutací v lexikografickém uspořádání
Jednoduchý třídicí (řadicí) algoritmus
Quicksort
Heapsort
Rekurzivní podprogramy
Průchod stromem do hloubky a do šířky (rekurze, zásobník, fronta)
Prohledávání s návratem (backtracking)
Vyhledávání, vkládání a vypouštění v binárním vyhledávacím stromu
Algoritmus minimaxu
Algoritmy vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu
Grafy a jejich reprezentace
Nalezení minimální kostry grafu
Dijkstrův algoritmus
Určení délky nejdelší rostoucí vybrané podposloupnosti
Gaussova eliminace
Viditelnost proměnných, způsoby předávání parametrů procedur a funkcí
Reprezentace 2D obrázků na počítači (vektor vs. rastr a důležité pojmy s tím související)
Reprezentace barev v počítači (RGB, CMYK, HSV)
Z čeho se skládá 3D scéna a jak se zobrazuje na GPU
Základní formáty pro ukládání rastrových obrázků (JPEG, GIF, PNG, BMP, TIFF,...), jejich možnosti a výhody; vysvětlení principu ztrátové a bezztrátové komprese
O čem je umělá inteligence - stručný úvod pro sedmnáctileté
Co znamená šifrování dat - stručný úvod; princip šifry, podpisu, klíče, certifikátu
Co je to operační systém; kernel, ovladače, plánovač, jádra procesoru
Posílání emailů, vysvětlení cesty od odesílatele k příjemci, zabezpečení, spam a spamové filtry, útoky vedené pomocí emailů
Koncept digitální stopy a identity na internetu pro sedmnáctileté
Zadání skupinového úkolu na téma evidence dat do sdílené tabulky (úlohu vymyslí student)
Vysvětlení pojmu informační systém na jednoduchém konkrétním příkladu
Pojem dotazu v relační databázi, dotazovací jazyky typu SQL
Návrh počítačové hry: sestavení návrhu nějaké (obecně známé) hry