Učitelství informatiky pro střední školy
Tato stránka vychází z podkladů pro tištěné studijní plány (tzv. Karolinku).
Garantující pracoviště: Katedra softwaru a výuky informatiky
Oborový garant: doc. Mgr. Cyril Brom, Ph.D.
Doporučený průběh studia
Předměty povinné jsou vytištěny tučně, povinně volitelné předměty normálním písmem, doporučené volitelné předměty kurzívou.
Hlavní studijní plán (maior)
1. rok studia
| kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
| NPEP401 | Pedagogika I | 3 | 1/1 Z | — | |
| NPGR003 | Základy počítačové grafiky | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
| NUIN019 | Základy tvorby webu | * | 4 | 1/2 KZ | — |
| NPEP402 | Pedagogika II | 3 | — | 1/1 Z | |
| NPEP403 | Psychologie | 6 | — | 2/2 Z | |
| NUIN014 | Informační technologie | * | 4 | — | 2/1 Z+Zk |
| NDIN020 | Metody a strategie výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN021 | Plánování a reflexe výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN007 | Pedagogická praxe z informatiky 2 | 5 | 2 týdny Z | ||
* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.
2. rok studia
| kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
| NPEP501 | Diagnostika a autodiagnostika pro učitele | 2 | 0/1 Z | — | |
| NTIN090 | Základy složitosti a vyčíslitelnosti | 4 | 2/1 Z+Zk | — | |
| NUIN019 | Základy tvorby webu | * | 4 | 1/2 KZ | — |
| NDIN008 | Pedagogická praxe z informatiky 3 | 5 | 2 týdny Z | ||
| NSZZ501 | Diplomová práce I | 8 | 0/6 Z | — | |
| NUIN014 | Informační technologie | * | 4 | — | 2/1 Z+Zk |
| NDIN020 | Metody a strategie výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN021 | Plánování a reflexe výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NUIN017 | Speciální oborový seminář | 3 | — | 0/2 Z | |
| NSZZ502 | Diplomová práce II | 12 | — | 0/10 Z | |
* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.
Předmět NDIN020 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN015 Didaktika informatiky, předmět NDIN021 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN012 Didaktika uživatelského software. Pokud jste absolvovali dřívější verzi předmětu, splnění odpovídajícího současného předmětu vám bude automaticky uznáno. Pokud naopak studujete podle staršího studijního plánu s povinnými předměty NDIN015 a NDIN012, splnění těchto předmětů si zajistíte absolvováním odpovídajícího nového předmětu NDIN020 resp. NDIN021.
Doporučené volitelné předměty
| kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
| NPFL012 | Úvod do počítačové lingvistiky | 3 | 2/0 Zk | — | |
| NAIL028 | Úvod do robotiky | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
| NPRG036 | Datové formáty | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
| NPED045 | Multimediální vzdělávání v pojetí psychologického výzkumu | 3 | 1/1 KZ | — | |
| NPED015 | Pedagogický seminář I | 3 | 0/2 Z | — | |
| NDBI046 | Úvod do datového inženýrství | 5 | — | 2/2 Z+Zk | |
| NPED016 | Pedagogický seminář II | 3 | — | 0/2 Z | |
| NAIL127 | AI v kontextu | 3 | 1/1 Z | 1/1 Z | |
| NPED048 | Pokročilý seminář z didaktiky informatiky | 1 | 0/1 Z | 0/1 Z | |
Přidružený studijní plán (minor)
1. rok studia
| kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
| NPGR003 | Základy počítačové grafiky | 5 | 2/2 Z+Zk | — | |
| NUIN019 | Základy tvorby webu | * | 4 | 1/2 KZ | — |
| NUIN014 | Informační technologie | * | 4 | — | 2/1 Z+Zk |
| NDIN020 | Metody a strategie výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN021 | Plánování a reflexe výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN007 | Pedagogická praxe z informatiky 2 | 5 | 2 týdny Z | ||
* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.
2. rok studia
| kód | Předmět | Kredity | ZS | LS | |
| NTIN090 | Základy složitosti a vyčíslitelnosti | 4 | 2/1 Z+Zk | — | |
| NUIN019 | Základy tvorby webu | * | 4 | 1/2 KZ | — |
| NDIN008 | Pedagogická praxe z informatiky 3 | 5 | 2 týdny Z | ||
| NUIN014 | Informační technologie | * | 4 | — | 2/1 Z+Zk |
| NDIN020 | Metody a strategie výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NDIN021 | Plánování a reflexe výuky informatiky | * | 4 | — | 0/3 Z |
| NUIN017 | Speciální oborový seminář | 3 | — | 0/2 Z | |
* Předmět není vyučován v každém akademickém roce, je vyučován zpravidla jednou za dva roky. Zapište si jej podle toho v 1. nebo ve 2. roce svého studia.
Předmět NDIN020 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN015 Didaktika informatiky, předmět NDIN021 je vzájemně záměnný s dřívějším předmětem NDIN012 Didaktika uživatelského software. Pokud jste absolvovali dřívější verzi předmětu, splnění odpovídajícího současného předmětu vám bude automaticky uznáno. Pokud naopak studujete podle staršího studijního plánu s povinnými předměty NDIN015 a NDIN012, splnění těchto předmětů si zajistíte absolvováním odpovídajícího nového předmětu NDIN020 resp. NDIN021.
Doporučené volitelné předměty
Doporučujeme stejné volitelné předměty jako u plánu maior.Požadavky znalostí ke státní závěrečné zkoušce z informatiky a didaktiky informatiky (zahájení studia v roce 2022 nebo později)
Odborná témata
1. Počítačová geometrie a grafika
Barvy v počítačové grafice, barevné systémy, rastrová a vektorová grafika, průhlednost, kreslicí algoritmy a anti-aliasing. Matematika pro 3D grafiku (homogenní transformace, projekce), reprezentace a zobrazení 3D scén. Principy zobrazování 3D scén na GPU (jen základy). Základy realistického renderingu, základy stínování.
2. Základy tvorby webu
Umístění stránek na internetu, zobrazení v prohlížeči, webhosting, doména; cache, cookies. Přehled základních webových technologií a příklady jejich použití (HTML5, CSS3, JavaScript, AJAX, server-side jazyky, databáze, API), responsivní layout. Přístupnost webu, SEO optimalizace. Frameworky, systémy pro správu obsahu. Statické vs. dynamické stránky, průběh zpracování formuláře. Bezpečnost webových aplikací - certifikáty, HTTP/HTTPS, same-origin policy. Digitální stopa, cookies.
3. Základy složitosti a vyčíslitelnosti
Časová a prostorová složitost vztah determinismu a nedeterminismu. Polynomiální převeditelnost, P a NP problémy, NP úplnost. Algoritmicky vyčíslitelné funkce, Churchova-Turingova teze. Rozhodnutelné a částečně rozhodnutelné jazyky a jejich vlastnosti. Algoritmicky neřešitelné problémy.
4. Informační technologie
Ztrátová a bezztrátová komprese dat, metody a využití. Formáty multimediálních souborů (grafika, audio, video). Vyhledávání informací na webu, centralizované vyhledávače, PageRank, decentralizované vyhledávání, sítě typu P2P. Kryptografie s veřejným klíčem, elektronický podpis, kryptoměny. Neuronové sítě (základy).
Didaktická témata
Metodicky zajímavý krátký výklad některého z předem známých témat. Hodnotí se především metodický přístup k výkladu a vystižení podstaty problematiky. Student si téma připraví pro žáky druhého stupně základní školy nebo gymnázia.
Výklad pro 2. stupeň ZŠ
- – Proměnná
- – Podmínka
- – Cyklus s pevným počtem opakování
- – Cyklus s podmínkou
- – Podprogram
- – Dvojková soustava a její význam pro digitální svět
- – O čem je umělá inteligence - stručný úvod pro dvanáctileté
- – Princip ukládání dat na počítači; trvalé úložiště vs. operační paměť; alokační tabulka souborů, mazání dat z počítače
- – Principy fungování internetu a struktura internetu; pojmy server, router, uživatelský počítač, IP adresa, útok DoS (Denial of service)
- – Posílání dat po internetu; koncepty stahování (download), nahrávání na internet (upload) a streamování
- – Koncept digitální stopy a identity na internetu pro dvanáctileté
- – Podmínka
Výklad pro gymnázium
- – Základy objektově orientovaného programování, rozdíl mezi jednoduchou proměnnou a objektem, objekt a jeho vlastnosti, metody
- – Vyhledávání v poli (sekvenční, binární, pomocí zarážky)
- – Výpočet hodnoty polynomu Hornerovým schématem
- – Generování všech permutací v lexikografickém uspořádání
- – Jednoduchý třídicí (řadicí) algoritmus
- – Quicksort
- – Heapsort
- – Rekurzivní podprogramy
- – Průchod stromem do hloubky a do šířky (rekurze, zásobník, fronta)
- – Prohledávání s návratem (backtracking)
- – Vyhledávání, vkládání a vypouštění v binárním vyhledávacím stromu
- – Algoritmus minimaxu
- – Algoritmy vyčíslení hodnoty aritmetického výrazu
- – Grafy a jejich reprezentace
- – Nalezení minimální kostry grafu
- – Dijkstrův algoritmus
- – Určení délky nejdelší rostoucí vybrané podposloupnosti
- – Gaussova eliminace
- – Viditelnost proměnných, způsoby předávání parametrů procedur a funkcí
- – Reprezentace 2D obrázků na počítači (vektor vs. rastr a důležité pojmy s tím související)
- – Reprezentace barev v počítači (RGB, CMYK, HSV)
- – Z čeho se skládá 3D scéna a jak se zobrazuje na GPU
- – Základní formáty pro ukládání rastrových obrázků (JPEG, GIF, PNG, BMP, TIFF,...), jejich možnosti a výhody; vysvětlení principu ztrátové a bezztrátové komprese
- – O čem je umělá inteligence - stručný úvod pro sedmnáctileté
- – Co znamená šifrování dat - stručný úvod; princip šifry, podpisu, klíče, certifikátu
- – Co je to operační systém; kernel, ovladače, plánovač, jádra procesoru
- – Posílání emailů, vysvětlení cesty od odesílatele k příjemci, zabezpečení, spam a spamové filtry, útoky vedené pomocí emailů
- – Koncept digitální stopy a identity na internetu pro sedmnáctileté
- – Zadání skupinového úkolu na téma evidence dat do sdílené tabulky (úlohu vymyslí student)
- – Vysvětlení pojmu informační systém na jednoduchém konkrétním příkladu
- – Pojem dotazu v relační databázi, dotazovací jazyky typu SQL
- – Návrh počítačové hry: sestavení návrhu nějaké (obecně známé) hry
- – Vyhledávání v poli (sekvenční, binární, pomocí zarážky)

