Collaboration on international assessments TIMSS and PISA

 

Collaboration on TIMSS

Members of the department have been involved in the preparation and implementation of the international TIMSS research in the Czech Republic since 1991, when the first major survey was prepared, conducted in 1995. They regularly participate in coding responses to open-ended questions (in pilot and main surveys), which allows for a deeper understanding of students’ problem-solving methods, tracking certain misconceptions, and providing a critical assessment of coding manuals and some task assignments. They also devote themselves to monitoring the development of Czech students' results in natural sciences, conducting analyses, and creating TIMSS-like tasks reflecting the identified issues of Czech students.

 

Selected book publications (with contributions from department members) related to TIMSS survey

Tomášek, V., & kolektiv. (2021). Inspirace pro rozvoj dovedností TIMSS: Úlohy z matematiky a přírodovědy. Česká školní inspekce. [Online].

Janoušková, S., Tomášek, V., Peclinovská, S., Pražáková, D., & kolektiv. (2019). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 1. stupeň základní školy. Česká školní inspekce. [Online].

Janoušková, S., Tomášek, V., Frýzek, M., Houfková, J., & Mandíková, D. (2017). Publikace s uvolněnými úlohami z mezinárodního šetření TIMSS 2015. Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Česká školní inspekce.

Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D., Starý, K., & kolektiv. (2013). Čtenářské, matematické a  přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: Náměty pro rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění šetření TIMSS a PIRLS 2011. Česká školní inspekce. [Online]. 

Janoušková, S., Tomášek, V., Frýzek, M., Houfková, J., & Mandíková, D. (2013). TIMSS 2011: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Česká školní inspekce. [Online].

Mandíková, D., Houfková, J., & kolektiv. (2011). Přírodovědné úlohy pro druhý stupeň základního vzdělávání: Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].

Hejný, M., Houfková, J., Jirotková, D., Mandíková, D., & kolektiv. (2011). Matematické a přírodovědné úlohy pro první stupeň základního vzdělávání: Náměty na rozvoj kompetencí žáků na základě zjištění výzkumu TIMSS 2007. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].

Frýzek, M., Frýzková, M., Janoušková, S., Mandíková, D., Palečková, J., & Tomášek, V. (2009). Výzkum TIMSS 2007: Úlohy z matematiky a přírodovědy pro 4. ročník. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].

Frýzková, M., Janoušková, S., Mandíková, D., Palečková, J., Švejdová, D., & Tomášek, V. (2009). Výzkum TIMSS 2007: Úlohy z přírodních věd pro 8. ročník. Ústav pro informace ve vzdělávání.

Mandíková, D., Palečková, J., & Tomášek, V. (1996). Praktické úlohy TIMSS. Výzkumný ústav pedagogický.

 

Collaboration on PISA

Collaboration on the PISA research has been ongoing since 1999, primarily focusing on the investigation of scientific literacy. Similar to the TIMSS research, this collaboration involves coding responses to open-ended questions in both pilot and main surveys. Department members have also contributed to the development of new tasks on scientific literacy for the surveys conducted in 2015 and 2025. Additional activities related to PISA include regular evaluations of prepared tasks and coding manuals, translations of tasks and other materials, as well as in-depth analyses of Czech students’ results in natural sciences. Efforts are also directed towards creating PISA-like tasks aimed at addressing identified issues among Czech students. Attention is paid to Czech students’ attitudes towards natural sciences, assessed through questionnaire surveys, along with their development over time.

 

Selected book publications (with contributions from department members) related to PISA survey

Starý, K., Mandíková, D., Laufková, V., Jirotková, D., Houfková, J., Hejný, M., & Dvořák, D. (2014). Úlohy pro rozvoj dovedností. Metodická publikace pro učitele základních škol a víceletých gymnázií. Česká školní inspekce. [Online].

Mandíková, D., Houfková, J., & kolektiv. (2012). Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Utváření kompetencí žáků na základě zjištění šetření PISA 2009. Česká školní inspekce. [Online].

Palečková, J., & Mandíková, D. (2003). Netradiční přírodovědné úlohy. Ústav pro informace ve vzdělávání. [Online].