Čj. UKMFF/589077/2023


Opatření děkana č. 19/2023

Stanovení organizace zabezpečení požární ochrany


Úvod

Děkan Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy (dále jen „MFF UK“) vydává toto opatření ke stanovení organizace zabezpečení požární ochrany v objektech a na pracovištích MFF UK. Stanovení organizace požární ochrany upravuje vytvoření vlastního organizačního systému, nezbytného pro plnění povinností vyplývajících z předpisů o požární ochraně (dále jen „PO“), a to zejména:

  • zákona č. 133/1985 Sb., o požární ochraně, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o PO“);
  • vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o stanovení podmínek požární bezpečnosti a výkonu státního požárního dozoru (dále jen „vyhláška o požární prevenci“);
  • vyhlášky Ministerstva vnitra č. 87/2000 Sb., kterou se stanoví podmínky požární bezpečnosti při svařování a nahřívání živic v tavných nádobách.

Účelem je vytvořit podmínky zejména pro:

  • účinnou ochranu a zdraví občanů a majetku před požáry,
  • poskytování pomoci při požárech, živelních pohromách a jiných mimořádných událostech,
  • vytváření podmínek pro hašení požárů a pro záchranné práce.
 

Čl. 1
Zkratky a pojmy

Akademičtí pracovníci: profesoři, docenti, mimořádní profesoři, odborní asistenti, asistenti, lektoři a vědečtí, výzkumní a vývojoví pracovníci, kteří jsou zaměstnanci MFF UK vykonávajícími v pracovním poměru podle sjednaného druhu práce jak pedagogickou, tak tvůrčí činnost;

Certifikát: vygenerované osvědčení ze školení BOZP, PO a školení řidičů v systému Moodle;

DPČ: dohoda o pracovní činnosti;

DPP: dohoda o provedení práce;

HZS: Hasičský záchranný sbor;  

Oddělení děkanátu: dílčí organizační útvar specifikovaný v Opatření děkana č. 1/2021 Organizační uspořádání děkanátu Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy;

PO: požární ochrana;

Požární a bezpečnostní technik: osoba odborně způsobilá v prevenci rizik a požární ochranně dle Opatření děkana č. 1/2021, Organizační uspořádání děkanátu MFF UK; odborně způsobilou osobou je zaměstnanec MFF UK, který absolvoval odbornou přípravu k získání osvědčení o odborné způsobilosti dle § 11, odst. 1, zákona o PO;

Pracoviště: samostatná organizační jednotka fakulty, definovaná v Příloze č. 1 Statutu MFF UK, Organizační řád, ze dne 14. června 2017;

Preventista požární ochrany (dále jen „preventista PO“): ustanovený zaměstnanec MFF UK, který plní úkoly podle § 5 odst. 1 písm. d) a e) a § 16a odst. 1 písm. c). Preventista požární ochrany vykonává činnost na základě absolvování odborné přípravy (§ 11, odst. 6, zákona);

Preventivní požární hlídka: ustanovený zaměstnanec nebo zaměstnanci ve smyslu § 13 odst. 1 písm. a) zákona o požární ochraně na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím;

Student: osoba, která se zapsala ke studiu na MFF UK do bakalářského, magisterského nebo doktorského studijního programu;

Účastník CŽV: účastník celoživotního vzdělávání na Univerzitě Karlově dle Řádu celoživotního vzdělávání a Opatření rektora č. 19/2019, změna opatření rektora č. 39/2017 – Podmínky přijímání zájemců, pravidla uskutečňování a organizace programu celoživotního vzdělávání Univerzita třetího věku;

Vedoucí zaměstnanec: zaměstnanec MFF UK, který je na jednotlivém stupni řízení fakulty oprávněn stanovit a ukládat podřízeným zaměstnancům pracovní úkoly, organizovat, řídit, kontrolovat jejich práci a dávat jim k tomu účelu závazné pokyny;

Zaměstnanec: fyzická osoba, která má pracovněprávní vztah k MFF UK na základě pracovní smlouvy;

Zaměstnavatel: MFF UK.

 

Čl. 2
Odpovědnost a pravomoci

  1. Za organizaci a zajišťování požární ochrany na MFF UK odpovídá statutární zástupce v rozsahu stanoveném zákonem o PO, kterým je děkan fakulty MFF UK a/nebo tajemník MFF UK v rozsahu oprávnění tajemníka dané Opatřením děkana č. 7/2021.
  2. Vedoucí zaměstnanci odpovídají za zabezpečování úkolů a povinností na úseku PO podle vykonávané funkce v rozsahu stanoveném tímto opatřením a organizačním řádem.
  3. Pro plnění úkolů PO jsou zřízeny tyto funkce:
    1. odborně způsobilá osoba v oboru PO (v případě MFF UK požární a bezpečnostní technik),
    2. preventivní požární hlídka,
    3. preventista PO,
    4. zaměstnanec odpovědný za požárně bezpečnostní zařízení.
 

Čl. 3
Stanovení požadavků na odbornou kvalifikaci

  1. Ke splnění povinnosti zajistit s výše zmiňovanou legislativou, sestavuje požární a bezpečnostní technik „Tematický plán a časový rozvrh školení o požární ochraně“, který je Přílohou č. 1 tohoto opatření.
  2. Za plnění povinností na úseku požární ochrany na pracovištích MFF UK odpovídají vedoucí zaměstnanci podle zákona o PO, §5 odst. 1 b) a c). Vedoucí zaměstnanci musejí absolvovat školení pro vedoucí zaměstnance, které se opakuje nejméně 1× za 3 roky. Toto školení je prováděno formou e-learningových kurzů v systému Moodle. Tematický plán školení pro vedoucí zaměstnance je uveden v oddíle 1 Přílohy č. 1. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení o PO zúčastnil, a dále vede evidenci zaměstnanců o školení. Vygenerovaný certifikát proškolených vedoucích zaměstnanců archivuje v elektronické podobě tři roky.
  3. Všichni zaměstnanci jsou povinni dodržovat ustanovení § 17 zákona o PO (základní povinnosti fyzických osob) a § 18 a § 19 (osobní a věcná pomoc při zdolávání požáru). Zaměstnanci se účastní školení o PO nejméně 1× za 2 roky.Toto školení je prováděno formou e-learningových kurzů v systému Moodle. Tematický plán, dle kterého je školení provedeno, je v oddíle 2 Přílohy č. 1. Požární a bezpečnostní technik kontroluje, zda se zaměstnanec školení PO zúčastnil, a dále vede evidenci zaměstnanců o školení. Vygenerované certifikáty proškolených zaměstnanců archivuje v elektronické podobě dva roky.
  4. Zaměstnanci vykonávající práci pro MFF UK na základě DPP nebo DPČ jsou seznámeni s předpisy PO při podpisu DPP nebo DPČ. Seznámení s předpisy PO probíhá formou samostudia, a to přečtením materiálů PO, které jsou umístěny na intranetu. Podpisem smlouvy DPP nebo DPČ zaměstnanec stvrzuje, že byl proškolen.
  5. Zaměstnanci bez přístupu k počítači se školí v rozsahu uvedeném v oddílu 3 „Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření. Platnost školení stvrzují zaměstnanci v prezenční listině. Školení zajišťuje vedoucí zaměstnanec pracoviště nebo oddělení děkanátu. Originál dokumentace o průkazném školení archivuje dva roky, kopii dokumentace o proškolení zašle požárnímu a bezpečnostnímu technikovi, který kontroluje platnost školení.
  6. Členové preventivních požárních hlídek a preventisté PO plní úkoly podle § 13 odst. 2 zákona o PO. Odborná příprava preventivních požárních hlídek a preventistů PO, dále osob pověřených zabezpečováním PO v době sníženého provozu a v mimopracovní době jako obsluha pro místa ohlášení požáru (ohlašovna požáru), se provádí nejméně 1× ročně a provádí ji požární a bezpečnostní technik. Školení je prováděno formou e-learningových kurzů v systému Moodle dle oddílu 5 „Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření. Požární a bezpečnostní technik kontroluje proškolení zaměstnanců ustanovených do preventivních požárních hlídek a preventistů PO. Vygenerované certifikáty archivuje v elektronické podobě jeden rok.
  7. Zaměstnanci ustanovení do preventivních požárních hlídek bez přístupu k počítači se školí v rozsahu bodu 6 „Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření. Platnost školení stvrzují zaměstnanci v prezenční listině. Školení provádí požární a bezpečnostní technik ve spolupráci s vedoucím zaměstnance pracoviště nebo oddělení děkanátu. Dokumentace o proškolení je uložena u požárního a bezpečnostního technika je archivována jeden rok.
  8. Školení o PO pro studenty a účastníky celoživotního vzdělávání se při nástupu na MFF UK řídí čl. 1 a čl. 2 Opatřením děkana č. 18/2023, stanovení organizace zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci.
  9. Povinnost školení osob pohybujících se v prostorách MFF UK s vědomím MFF UK (např. účastníci akcí, zaměstnanci dodavatelských firem apod.) se řídí čl. 14 Opatření děkana č. 18/2023, stanovení organizace zajištění bezpečnosti práce a ochrany zdraví při práci.
 

Čl. 4
Povinnosti statutárního zástupce MFF UK

  1. Zodpovídá za plnění povinností na úseku požární ochrany v souladu s § 2 odst. 2 zákona o PO.
  2. Prostřednictvím požárního a bezpečnostního technika řídí, organizuje a zajišťuje úkoly požární ochrany v souladu s předpisy o PO a vyhlášky o požární prevenci, zejména:
    1. plní úkoly dle § 5, 6, 13, 15, 16, 16 a) zákona o PO,
    2. k plnění povinností na úseku PO pověřuje odborně způsobilou osobu nebo technika požární ochrany dle § 11 zákona o PO,
    3. schvaluje dokumentaci požární ochrany uvedenou v § 27 odst.1 písm. a) až i) vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb. (vyhláška o požární prevenci),
    4. zřizuje komisi pro vyšetření příčin a následků případného požáru,
    5. stanovuje podřízeným pracovníkům rozsah práv, odpovědností a konkrétní povinnosti na úseku PO jako rovnocennou a neoddělitelnou součást plnění jejich pracovních nebo funkčních povinnosti a kontroluje jejich činnost,
    6. na základě návrhů odborně způsobilé osoby vydává pokyny vedoucím zaměstnancům k zajištění požární ochrany a k odstraňování zjištěných nedostatků,
    7. zabezpečuje plánování, zřizování a udržování požárně bezpečnostních zařízení a věcných prostředků PO v provozuschopném stavu,
    8. přijímá opatření k odstranění závad na úseku PO,
    9. zajišťuje provádění kontrol, dodržování předpisů PO, plnění příkazů, zákazů a pokynů týkajících se PO,
    10. odpovídá za zajištění PO v mimopracovní době, při činnostech se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru, při akcích, kterých se zúčastní větší počet lidí, a vydává závazné pokyny k zajištění stanovených podmínek požární bezpečnosti,
    11. odpovídá za zajištění pravidelného školení z PO a odbornou přípravu pracovníků dle tematických plánů a časových rozvrhů všech školení o PO,
    12. odpovídá za kontrolu a vyžaduje, aby zaměstnanci cizích organizací, dočasně vykonávající práce v objektech MFF UK, byli seznámeni s organizací PO,
    13. odpovídá za řádné zveřejnění požárních poplachových směrnic, požárních řádů a další předepsané dokumentace PO,
    14. odpovídá za pravidelné provádění cvičného požárního poplachu,
    15. umožňuje orgánu státního požárního dozoru provedení kontroly plnění povinností na úseku požární ochrany, poskytuje mu požadované doklady, dokumentaci a informace vztahující se k zabezpečování požární ochrany.
 

Čl. 5
Povinnosti vedoucích zaměstnanců

  1. Vedoucí zaměstnanci mají odpovědnost za požární ochranu na svých pracovištích a za plnění úkolů požární ochrany vyplývající z obecně platných předpisů, tohoto opatření děkana a další dokumentace PO (požární poplachové směrnice, požární řád).
    1. zabezpečují, vyžadují a kontrolují plnění stanovených podmínek požární bezpečnosti podřízenými zaměstnanci na pracovištích, za která odpovídají,
    2. prokazatelně seznamují podřízené zaměstnance s předpisy a povinnostmi na úseku PO, vztahujícími se k jejich pracovišti a kontrolují jejich plnění,
    3. zúčastňují se školení vedoucích zaměstnanců o PO při nástupu do funkce, dále pak opakovaně nejméně jednou za 3 roky,
    4. zabezpečují účast zaměstnanců svého pracoviště na pravidelném školení a odborné přípravě z PO,
    5. provádí školení studentů a zaměstnanců při nástupu na pracoviště či laboratoře,
    6. odpovídají za osoby, které se na jejich pracovištích zdržují s jejich vědomím a přiměřeně za návštěvníky daného pracoviště nebo oddělení děkanátu,
    7. dohlíží, aby z pracovišť byly trvale volné únikové cesty a východy, nezastavěné přístupy k elektrickým rozvaděčům, hasicím přístrojům a k uzávěrům médií,
    8. stanovují podřízeným pracovníkům konkrétní úkoly a povinnosti na úseku PO, schvalují písemný příkaz k provedení požárně bezpečnostních prací (Příkaz k provedení činností a stanovení zvláštních požárně bezpečnostních opatření – svařování) v prostředí s nebezpečím požáru a výbuchu,
    9. zajišťují, aby zjištěné závady na úseku PO byly neprodleně odstraněny,
    10. kontrolují dodržování zákazu kouření a další opatření k požární bezpečnosti,
    11. účastní se kontrol dodržování předpisů o PO na svém pracovišti,
    12. ohlašují každý vzniklý požár i uhašený požár bez zbytečného odkladu územně příslušnému Hasičskému záchrannému sboru (telefonní číslo 150), dále vedení fakulty a požárnímu a bezpečnostnímu technikovi,
    13. informují děkana fakulty o způsobu odstranění závad, vzniklých při státní kontrole HZS, případně při vzniklém požáru,
    14. odpovídají za to, aby na pracovištích po skončení pracovní doby nehrozilo nebezpečí požáru, zejména tím, že předají instrukce svým podřízeným ohledně uzavírání požárních dveří, zajištění odstavení rychlovarných konvic od elektrického proudu, udržování čistoty a pořádku na pracovištích, volného přístupu k požárně bezpečnostním zařízením a věcným prostředkům PO a k přenosným hasícím přístrojům,
    15. stanovují zaměstnance do preventivní požární hlídky,
    16. stanovují osoby – dohled po dokončení svařovacích prací, minimálně po dobu 8 hodin,
    17. řídí evakuaci a hasební zásah do příjezdu jednotky HZS,
    18. odpovídají, ve spolupráci s požárním a bezpečnostním technikem, za vyvěšení předepsané dokumentace PO na svých pracovištích (požární poplachové směrnice),
    19. odpovídají za správné označení pracoviště výstražnými a bezpečnostními tabulkami popsanými v Příloze č. 4 tohoto opatření,
    20. spolupracují s požárním a bezpečnostním technikem.
 

Čl. 6
Povinnosti zaměstnanců, studentů a osob, které se s vědomím MFF UK zdržují na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím

  1. Výše citovaní zaměstnanci, studenti a osoby jsou povinni:
    1. dodržovat stanovené podmínky požární bezpečnosti při činnostech v prostorách MFF UK,
    2. počínat si tak, aby nedocházelo ke vzniku požáru, zejména při používání tepelných, elektrických, plynových a jiných spotřebičů, při skladování a používání hořlavých látek, manipulaci s nimi nebo s otevřeným ohněm či jiným zdrojem zapálení,
    3. dodržovat předpisy o PO, seznámit se s požárním řádem pracoviště, požárními poplachovými směrnicemi, evakuačním plánem a další dokumentací PO a řídit se předmětnými ustanoveními,
    4. plnit příkazy a dodržovat zákazy týkající se požární ochrany na označených místech,
    5. uhasit požár, jestliže je to možné, nebo provést nutná opatření k zamezení jeho šíření,
    6. v případě vzniku požáru neodkladně vyhlásit požární poplach, přivolat pomoc a provést nutná opatření pro záchranu ohrožených osob,
    7. oznámit vznik každého požáru na ohlašovnu požáru, případně na linku tísňového volání HZS a vedoucímu zaměstnanci,
    8. zúčastnit se na základě výzvy velitele zásahu zdolávání požáru a řídit se při této činnosti jeho pokyny,
    9. zúčastnit se školení PO a podrobit se ověření znalostí,
    10. znát rozmístění hasicích přístrojů, nástěnných hydrantů a ostatních požárně bezpečnostních zařízení a umět je používat,
    11. dbát na to, aby pracoviště po skončení práce bylo v požárně nezávadném stavu,
    12. dodržovat podmínky a návody k použití výrobků, přístrojů a zařízení.
  2. Zaměstnancům je zakázáno:
    1. konat práce, které mohou vést ke vzniku požáru, a práce, k jejichž provádění nemají odbornou způsobilost,
    2. poškozovat, zneužívat nebo znemožňovat použití věcných prostředků PO a požárních bezpečnostních zařízení,
    3. v prostorách fakulty kouřit,
    4. používat vlastní tepelné a elektrické spotřebiče včetně elektrických zařízení (vařiče, vrtačky, svářecí soupravy apod.),
    5. vědomě bezdůvodně přivolat jednotku HZS nebo zneužít linku tísňového volání.
 

Čl. 7
Požární a bezpečnostní technik

  1. Kvalifikace odborně způsobilé osoby, požárního a bezpečnostního technika, musí být v souladu s požadavky § 11 zákona o PO doložena osvědčením vydaným Ministerstva vnitra.
  2. Požární a bezpečnostní technik zajišťuje zejména:
    1. metodicky vede a koordinuje činnost PO na všech pracovištích MFF UK,
    2. sleduje vývoj v oblasti PO z hlediska nejnovějších poznatků technického rozvoje a uplatňuje poznatky v praxi,
    3. vede přehledy o požárech, příčinách a dle poznatků navrhuje opatření k jejich zabránění,
    4. vede dokumentaci PO dle platných předpisů,
    5. provádí kontrolní činnost preventivní požární prohlídky,
    6. navrhuje a vyžaduje vhodné odstraňování závad zjištěných při preventivních požárních prohlídkách,
    7. zpracovává ve spolupráci s vedoucími zaměstnanci požární řády, požární poplachové směrnice, evakuační plány apod.
    8. metodicky řídí a provádí školení o PO vedoucích zaměstnanců,
    9. metodicky řídí a provádí odbornou přípravu členů preventivních požárních hlídek a preventistů PO,
    10. metodicky řídí a provádí školení o PO zaměstnanců,
    11. provádí kontrolu dokumentace PO,
    12. účastní se požárních kontrol a dohlídek státního požárního dozoru,
    13. poskytuje poradenskou činnost,
    14. vstupuje na všechna pracoviště MFF UK a vyžaduje informace důležité pro zjištění stavu požární ochrany a její zajištění,
    15. zabezpečuje, aby všechna požárně nebezpečná místa byla opatřena výstražnými a bezpečnostními značkami,
    16. spolupracuje s vedoucími zaměstnanci.
  3. Požární a bezpečnostní technik provádí zejména tyto úkoly v oblasti PO:
    1. 1× ročně provádí kontrolu zpracované dokumentace požární ochrany,
    2. 1× ročně kontroluje reálnost a úplnost ustanovených preventivních požárních hlídek.
    3. 1× ročně provádí odbornou přípravu zaměstnanců zařazených do preventivních požárních hlídek a preventistů PO, dále osob pověřených zabezpečováním PO v době sníženého provozu a v mimopracovní době a osob obsluhující ohlašovny požáru,
    4. 1× za 6 měsíců provádí preventivní požární prohlídku v objektech se zvýšeným požárním nebezpečím:

      Ke Karlovu 2027/3, Praha 2;
      Ke Karlovu 2026/5, Praha 2;
      V Holešovičkách 747/2, Praha 8;
      Sokolovská 49/83, Praha 8;
      Malostranské náměstí 2/25, Praha 1;

    5. 1× za rok provádí preventivní prohlídku v ostatních objektech bez zvýšeného požárního nebezpečí:

      Albertov 2098/9a, Praha 2;
      Sokolovská 366/84, Praha 8;
      Sokolovská 131/86, Praha 8.

 

Čl. 8
Preventivní požární hlídka

  1. Úkolem preventivní požární hlídky je dohlížet na dodržování předpisů o PO, v případě vzniku požáru provést nutná opatření k záchraně ohrožených osob, přivolat jednotku HZS a zúčastnit se likvidace požáru.
  2. Na pracovištích, kde je vykonávána činnost se zvýšeným požárním nebezpečím a jsou přítomni alespoň tři zaměstnanci, se zřizuje preventivní požární hlídka.
  3. Na základě ustanovení zákona o PO, statutární zástupce fakulty schvaluje zaměstnance do preventivní požární hlídky na návrh vedoucích zaměstnanců pracoviště nebo oddělení děkanátu. Ustanovení zaměstnanců pro preventivní požární hlídky musí být stvrzeno podpisem statutárního zástupce MFF UK na tiskopisu „Pokyny pro preventivní požární hlídky“, který je Přílohou č. 2 tohoto opatření.
  4. Zaměstnanci zařazení do preventivní požární hlídky se účastní odborné přípravy minimálně 1× ročně.
  5. Odbornou přípravu preventivní požární hlídky zajišťuje požární a bezpečnostní technik:
    1. formou e-learningové kurzů, systémem Moodle, v rozsahu oddílu 5 Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření.
    2. zaměstnanci bez přístupu k počítači se školí dle tematického plánu a časového rozvrhu školení pro preventivní požární hlídky a účast stvrzují podpisem do prezenční listiny. Dokumentace, tematický plán a časový rozvrh školení je uveden v oddílu 4 Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření.
    3. doklady o provedeném školení jsou archivovány u požárního a bezpečnostního technika.
  6. Povinnosti členů preventivní požární hlídky na úseku prevence:
    1. dohlížet na dodržování předpisů o požární ochraně a požárních řádů na pracovištích,
    2. po skončení pracovní činnosti zkontrolovat požární bezpečnost na pracovištích,
    3. znát způsob součinnosti s jednotkami požární ochrany,
    4. zúčastňovat se odborné přípravy v předepsaném rozsahu 1× ročně,
    5. znát pracoviště a činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím,
    6. znát rozmístění a způsob použití přenosných hasicích přístrojů a kontrolovat jejich připravenost (vizuálně),
    7. dohlížet, aby nebyly zataraseny přístupy k přenosným hasicím přístrojům, hydrantům, hlavním uzávěrům a ovladačům,
    8. dbát na to, aby byly vždy volné únikové cesty,
    9. dohlížet, aby pracoviště byla označena příslušnými výstražnými a bezpečnostními značkami,
    10. znát způsob vyhlášení poplachu a přivolání první pomoci,
    11. znát způsob a místo evakuace osob a majetku.
  7. Povinnosti členů preventivní požární hlídky při vzniku požáru:
    1. řídit se pokyny velitele, který řídí zásah požární hlídky,
    2. v případě vzniku požáru, ohlásit vznik požáru na ohlašovnu požáru,
    3. zahájit hasební zásah pomocí přenosných hasicích přístrojů nebo hydrantů,
    4. napomáhat při evakuaci osob a materiálu, provádět nutná opatření k záchraně ohrožených osob,
    5. zajistit v případě potřeby vypnutí elektrického proudu a plynu, zajistit podle možnosti, aby z ohrožených prostor byly odstraněny hořlavé látky, které mohou zvyšovat riziko požáru (tlakové láhve, hořlavé kapaliny),
    6. po příjezdu hasičů podat veliteli HZS požadované informace a řídit se jeho pokyny.
 

Čl. 9
Preventista PO

  1. Preventista PO se zřizuje v objektech podle posouzení požárního nebezpečí. V souladu s předpisy zákona o PO, statutární zástupce fakulty stvrzuje svým podpisem, ustanovení preventisty PO na tiskopise „Pokyny pro preventivní požární hlídky“, který tvoří Přílohu č. 2 tohoto opatření.
  2. Zaměstnanci ustanovení jako preventista PO se účastní odborné přípravy 1× ročně.
  3. Odbornou přípravu preventistů PO zajišťuje požární a bezpečnostní technik
    1. formou e-learningové kurzů, systémem Moodle, dle oddílu 5 „Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“, který tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření,
    2. formou prezenčního školení; Zaměstnanci bez přístupu k počítači se školí dle tematického plánu a časového rozvrhu školení pro preventisty a účast stvrzují podpisem do prezenční listiny.
  4. Dokumentace k čl. 9 odst. 3 (Tematický plán a časový rozvrh školení, prezenční listina pro preventisty) dle oddílu 4 „Tematického plánu a časového rozvrhu školení o požární ochraně“ tvoří Přílohu č. 1 tohoto opatření. Doklady o provedeném školení jsou uloženy u požárního a bezpečnostního technika.
  5. Preventista PO plní tyto úkoly:
    1. 1× za 6 měsíců provádí kontrolní činnost na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím,
    2. 1× za 12 měsíců provádí kontrolní činnost na pracovištích bez zvýšeného požárního nebezpečí,
    3. provádí zápisy v požární knize,
    4. oznamuje písemně nedostatky a závady vedoucímu zaměstnanci pracoviště nebo oddělení děkanátu a navrhuje termín na odstranění,
    5. může provádět školení o požární ochraně zaměstnanců (vstupní, opakované),
    6. poskytuje poradenskou činnost,
    7. spolupracuje s požárním a bezpečnostním technikem, informuje ho o zjištěných závadách,
    8. zabezpečuje PO při činnostech se zvýšeným nebezpečím vzniku požáru.
    9. kontroluje řádné zveřejnění požárních poplachových směrnic, požárních řádů a další předepsané dokumentace PO.
    10. dohlíží, aby z pracoviště byly trvale volné únikové cesty a východy, nezastavěné přístupy k elektrickým rozvaděčům, hasicím přístrojům a uzávěrům médií.
 

Čl. 10
Zaměstnanec odpovědný za požárně bezpečnostní zařízení

  1. Pověření správci jednotlivých objektů z oddělení správy budov odpovídají za zajištění provozu a kontroly požárně bezpečnostních zařízení v rámci jejich náplně práce dle čl. 11 tohoto opatření.
 

Čl. 11
Provádění údržby, oprav a kontrol věcných prostředků požární ochrany, požárně bezpečnostních zařízení, technických a technologických zařízení

  1. Kontrola provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení se provádí v rozsahu a způsobem stanoveným právními předpisy, normativními požadavky a průvodní dokumentací výrobce, nejméně však 1× ročně.
  2. Kontroly provozuschopnosti požárně bezpečnostních zařízení smí provádět pouze osoba splňující podmínky právních předpisů, normativní požadavky a požadavky stanovené v průvodní dokumentaci výrobce těchto zařízení.
  3. Kontroly vyhrazených druhů požárně bezpečnostních zařízení provádějí servisní společnosti na základě smluvních vztahů.
  4. Podrobnosti ke kontrolám jsou uvedeny v Příloze č. 3 tohoto opatření.
 

Čl. 12
Dokumentace požární ochrany

  1. Dokumentaci zpracovává požární a bezpečnostní technik. Schvaluje ji statutární zástupce, kterým je na MFF UK děkan fakulty MFF UK a/nebo tajemník MFF UK v rozsahu oprávnění tajemníka dané Opatřením děkana č. 7/2021.
  2. Kontrola dokumentace PO včetně záznamu o jejím výsledku se provádí v rámci preventivních požárních prohlídek, minimálně jednou za rok nebo po každém požáru nebo každé změně, která měla vliv na její obsah.
  3. Na MFF UK je vedena podle vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o požární prevenci, následující dokumentace:
    1. dokumentace o začlenění do kategorie činností podle požárního nebezpečí,
    2. stanovení organizace zabezpečení požární ochrany,
    3. požární řády,
    4. pokyny pro činnost preventivní požární hlídky a preventistů PO,
    5. požární poplachové směrnice,
    6. požární evakuační plán,
    7. řád ohlašovny požáru,
    8. tematický plán školení a časový rozvrh o požární ochraně,
    9. dokumentace o provedeném školení o požární ochraně,
    10. požární kniha.
  4. Součásti dokumentace PO je také další dokumentace, která obsahuje podmínky požární bezpečnosti:
    1. projektová dokumentace (požárně bezpečnostní řešení),
    2. bezpečnostní list,
    3. doklady o oprávnění ke svařování,
    4. dokumentace o kontrolách, revizích a údržbě,
    5. ostatní dokumenty, které stanovují požární bezpečnost.
  5. Požární řád upravuje základní zásady zabezpečování PO na místech, kde se vykonávají činnosti se zvýšeným požárním nebezpečím. Přílohou požárního řádu jsou pokyny pro činnost preventivní požární hlídky včetně jmenného seznamu. Požární řád se zveřejňuje tak, aby byl dobře viditelný a trvale přístupný pro všechny osoby vyskytující se v místě provozované činnosti.
  6. Požární poplachové směrnice vymezují činnosti zaměstnanců, popřípadě dalších osob, při vzniku požáru. Zveřejňují se tak, aby byly dobře viditelné a trvale přístupné pro všechny osoby, vyskytující se v místě provozované činnosti. Účinnost opatření uvedených v požárních poplachových směrnicích se prověřuje formou cvičného požárního poplachu.
  7. Požární evakuační plán upravuje postup při evakuaci osob a majetku fakulty z objektů zasažených nebo ohrožených požárem. Zpracovává se pro objekty a prostory, ve kterých jsou složité podmínky pro zásah. Musí být uložen na trvale dosažitelném místě, grafické znázornění směru únikových cest se umísťuje na dobře viditelném a trvale přístupném místě v daném objektu či prostoru. Úplnost a správnost požárního evakuačního plánu se prověřuje formou cvičného požárního poplachu.
  8. Dokumentace zdolávání požáru (operativní karty) upravují zásady rychlého a účinného zdolávání požárů a záchrany osob a majetku fakulty. Zpracovává se pro objekty a prostory, ve kterých jsou složité podmínky pro zásah. Musí být uloženy na trvale dosažitelném místě a zároveň i u jednotky územně příslušného HZS Hl. m. Prahy.
  9. Řád ohlašovny požárů se zpracovává k zajištění provozu ohlašovny požárů a upravuje tedy způsob přijímání hlášení o vzniku požáru, vyhlášení požárního poplachu pro zaměstnance a další osoby zdržující se na pracovištích fakulty, oznámení požáru na operační středisko hasičského záchranného sboru a povinnosti obsluhy ohlašovny požárů. Musí být uložen na ohlašovně požárů, která je v objektech zřízena na vrátnici.
  10. Ohlašovny požáru zřízené v objektech jsou:
    1. Ke Karlovu 2027/3, Praha 2;
    2. Ke Karlovu 2026/5, Praha 2;
    3. V Holešovičkách 747/2, Praha 8;
    4. Sokolovská 49/83, Praha 8;
    5. Malostranské náměstí 2/25, Praha 1.
  11. Rozsah a obsah školení zaměstnanců o PO a odborné přípravy preventivních požárních hlídek je stanoven v samostatném dokumentu Tematický plán a časový rozvrh školení o požární ochraně.
  12. V Požární knize se vedou záznamy o všech důležitých skutečnostech týkajících se PO, např.:
    1. o provedených preventivních požárních prohlídkách,
    2. o školení zaměstnanců a odborné přípravě preventivních požárních hlídek,
    3. o vzniklých požárech,
    4. o kontrole dokumentace PO,
    5. o kontrole, údržbě nebo opravě věcných prostředků PO a požárně bezpečnostních zařízení.
  13. V každém objektu MFF UK je zavedena jedna požární kniha, která je uložena na ohlašovně požáru (vrátnici/recepci/velíně). Požární knihu vede požární a bezpečnostní technik a jmenovaní preventisté PO pro jednotlivé objekty.
 

Čl. 13
Cvičný požární poplach

  1. Pro účely cvičného požárního poplachu se na ohlašovně požáru kontroluje provozuschopnost sirén a megafonu. Kontrolu provádí preventisté ve spolupráci s požárním a bezpečnostním technikem. O zjištěném stavu provádí zápis do požární knihy 1× ročně.
 

Čl. 14
Zajištění PO v mimopracovní době

  1. Objekty MFF UK jsou v mimopracovní době pro veřejnost uzamčeny. Systém ochrany objektů je řešen samostatným opatřením děkana.
  2. Kontrola objektů MFF UK v mimopracovní době je zajištěna zaměstnanci MFF UK. Zaměstnanci vrátnic a velínů jsou povinni:
    1. provádět po skončení běžné pracovní doby kontrolu běžně přístupných prostor po stránce PO,
    2. řídit se v případě zjištění požáru požárními poplachovými směrnicemi.
  3. Osoby, které jsou pověřeny zabezpečováním PO v době sníženého provozu a v mimopracovní době, jsou povinny absolvovat příslušné školení pro tuto činnost 1× za 2 roky.
 

Čl. 15
Svařování

  1. Svářečské práce na MFF UK jsou řešeny samostatným opatřením tajemníka MFF UK.
 

Čl. 16
Přehled o umístění výstražných a bezpečnostních tabulek

  1. V objektech MFF UK jsou rozmístěny výstražné a bezpečnostní tabulky. Jejich specifikace je uvedena v Příloze č. 4 tohoto opatření.
 

Čl. 17
Preventivní požární prohlídky

  1. Pravidelné kontroly dodržování předpisů o PO se zabezpečují formou preventivních požárních prohlídek, které provádí požární a bezpečnostní technik. Kontroly se provádějí:
    1. 2× ročně na pracovištích se zvýšeným požárním nebezpečím,
    2. 1× ročně na ostatních pracovištích, bez zvýšeného požárního nebezpečí.
  2. Předmětem preventivních požárních prohlídek je zjišťování stavu zabezpečení PO, způsobu dodržování podmínek požární bezpečnosti a prověřování dokladů o plnění povinností, zejména:
    1. dokumentace PO, její zpracování a aktuálnost, vyvěšení na viditelných místech,
    2. provádění školení PO (vstupní, opakovaná) včetně příslušných osnov školení,
    3. hasicí přístroje (umístění, označení, přístupnost, uchycení, stav, neporušenost plomb, provedení revizí odbornou firmou min. 1× ročně),
    4. nástěnné hydranty (úplnost vybavení při porušení plomb, přístupnost, označení, provedení revizí),
    5. další instalovaná požárně bezpečnostní zařízení (funkčnost, přístupnost, označení, provedení revizí),
    6. únikové cesty a východy (průchodnost a označení bezpečnostními tabulkami se směry úniku),
    7. hlavní uzávěry médií – voda, plyn, elektrický proud (přístupnost, označení bezpečnostními tabulkami),
    8. elektrická a plynová zařízení,
    9. svítidla (kryty, bezpečná vzdálenost od hořlavých látek),
    10. kontrola dodržování podmínek požární bezpečnosti vykonávaných činností,
    11. kontrola dodržování zákazů a příkazů,
    12. odstranění dříve zjištěných požárních závad a nedostatků ve stanovených termínech včetně závad zjištěných orgánem státního požárního dozoru.
  3. Cílem preventivních požárních prohlídek je odstranění zjištěných závad a odchylek od žádoucího stavu. Lhůty k odstranění zjištěných požárních závad navrhuje osoba provádějící preventivní požární prohlídku.
  4. Preventivní požární prohlídky se dokládají záznamem do požární knihy (příp. také samostatným zápisem spolu se záznamy BOZP).
 

Čl. 18
Vymezení požadavků na technická a technologická zařízení

  1. Při uzavření nájemních smluv, ve kterých vystupuje MFF UK jako nájemce, jsou externí osoby povinny respektovat, v oprávněném rozsahu, požadavky pronajímatele na požární ochranu.
  2. Kontrolou a koordinací provedení revizí, kontrol technických a technologických zařízení, která jsou součástí budov a současně určena všem pronajímatelům, jsou pověřeni správci budov v jednotlivých lokalitách a vedoucí zaměstnanci na jednotlivých pracovištích, a to dle Přílohy č. 5 tohoto opatření.
  3. Požadavky na technická a technologická zařízení jsou uvedena v Příloze č. 5 tohoto opatření.
 

Čl. 19
Rozsah platnosti

  1. Toto opatření se vztahuje na všechny zaměstnance MFF UK a osoby v obdobném pracovněprávním vztahu a všechny fyzické osoby které se s vědomím zaměstnavatele zdržují na jeho pracovištích. Tyto osoby jsou s opatřením seznámeny v rámci školení o požární ochraně.
 

Čl. 20
Závěrečná ustanovení

  1. Toto opatření nabývá platnosti dnem jeho schválení děkanem MFF UK a účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek fakulty, nejdříve však dnem 1. 1. 2024.
  2. Ke dni účinnosti tohoto opatření se zrušuje Opatření děkana č. 12/2019.
  3. Kontrolou dodržování tohoto opatření je pověřen tajemník MFF UK nebo jím pověřený vedoucí zaměstnanec.
 

Navrhovatelé:
Ilona Pawlasová, odborně způsobilá osoba, č. osvědčení TPO Z-7/2016
Pavel Michálek, vedoucí Správy budov

Opatření bylo projednáno vedením fakulty dne 22. 11. 2023.

Schválil dne 7. 12. 2023:


doc. RNDr. Mirko Rokyta, CSc., v. r.
děkan MFF UK


Přílohy

Příloha č. 1
Tematický plán a časový rozvrh školení o požární ochraně – DOCX

Příloha č. 2
Pokyny pro preventivní požární hlídky – DOCX

Příloha č. 3
Věcné prostředky požární ochrany dle § 2 odst. 3 vyhlášky Ministerstva vnitra č. 246/2001 Sb., o požární prevenci – DOCX

Příloha č. 4
Přehled o umístění výstražných a bezpečnostních tabulek – DOCX

Příloha č. 5
Vymezení požadavků na technická a technologická zařízení – DOCX