Zachovejte si radost z poznávání, radí oceněná učitelka fyziky

25. srpna 2015
Konference GIREP-EPEC, která se zaměřuje na fyzikální vzdělávání, přinesla dvě ocenění pro MFF UK. Dr. Irena Dvořáková získala cenu za přínos výuce na základních a středních školách a Mgr. Petr Kácovský převzal cenu za nejlepší studentský poster.

Konference GIREP-EPEC, která se zaměřuje na fyzikální vzdělávání, přinesla dvě ocenění pro MFF UK. Dr. Irena Dvořáková získala cenu za přínos výuce na základních a středních školách a Mgr. Petr Kácovský převzal cenu za nejlepší studentský poster.

Obě ceny uděluje organizace European Physics Society Physics Education Division (EPS-PED). Jejím hlavním cílem je posilovat pozitivní vnímání fyziky jako vědní disciplíny ve společnosti. Jedním ze způsobů, jak EPS-PED tyto cíle uskutečňuje, je právě oceňování učitelů, kteří se – ať jednorázově či dlouhodobě – zasazují o zkvalitnění a další rozvoj výuky fyziky.

RNDr. Irena Dvořáková, Ph.D. převzala cenu Secondary Teaching Award za přínos výuce fyziky na základních a středních školách. Dr. Dvořáková působí na katedře didaktiky fyziky MFF UK a již více než 25 let se věnuje projektu Heuréka. Hlavním cílem tohoto projektu je učit fyziku tak, aby si žáci mohli na většinu poznatků přijít sami na základě experimentů, otázek a problémů, které jim předkládá učitel nebo které zajímají je samotné. Kromě práce se žáky je nedílnou součástí Heuréky i práce se současnými a budoucími učiteli. „Českým učitelům fyziky bych poradila, aby si co nejdéle zachovali dětskou radost z poznávání a aby se nebáli chyb, které určitě všichni děláme. Chyba je naším normálním průvodcem na cestě poznání,“ vzkazuje dr. Dvořáková svým kolegům.

Mgr. Petr Kácovský obdržel cenu za nejlepší studentský poster, jehož tématem bylo „The position of experiments in grammar school students’ semantic space“. Mgr. Kácovský je doktorandem na katedře didaktiky fyziky MFF UK, dlouhodobě se věnuje popularizaci fyziky a její výuky a zaměřuje na efektivní využívání experimentů ve výuce. „S jedním z nejhezčích pokusů se setkávají už žáci 6. třídy. Dělá se hned v prvních hodinách fyziky a jde o pokus, při kterém žáci zapalují svíčku na dálku. Působí to velmi efektně a motivačně pro další zkoumání skupenství látek,“ přibližuje roli pokusů v hodinách fyziky dr. Dvořáková. Na fyzikální pokusy pro výuku se zaměřuje soutěž Matfyz FEAT, kterou MFF UK každoročně pořádá.

Oběma oceněným gratulujeme.

- OMK -