PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologie učitelství - NPSY001
Anglický název: Psychology of Teaching Profession
Zajišťuje: Katedra didaktiky fyziky (32-KDF)
Fakulta: Matematicko-fyzikální fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: zimní s.:2/0, Zk [HT]
Počet míst: neomezen
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: zrušen
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: T_KDF (17.04.2009)
Předmět se skládá ze tří vzájemně se doplňujících částí: I.Profese učitele II.Autodiagnostika učitele Autodiagnostický výcvik bude zaměřen především na dvě témata: 1. Zjišťování podílu učitele na typu vyvolávané motivace u žáků; 2. Zjišťování vlastních preferencí učitele v hodnocení žáků III.Kompetence učitele při krizových situacích; Psychohygiena učitelské profese 1. Pojem krize, příčiny krizí, reakce na krizi. Možnosti a limity učitele při krizových situacích žáka. Chyby a pasti poskytování krizové intervence. 2. Pomáhající profese - lidský vztah jako součást profese.
Literatura
Poslední úprava: T_KDF (17.04.2009)

Evans, K., Sullivan, J.M.: Treating Addicted Survivors of Trauma. The Guilford press. NY. 1995 Havlík, R. a kol: Učitelské povolání z pohledu společenských věd. Praha, PedF UK, 1998 Hrabal, V.: Jaký jsem učitel ? Praha, SPN 1988. Kopřiva, K.: Lidský vztah jako součást profese. Portál, Praha 2000 Monotématické číslo Pedagogiky, 44, 1994, 4 ?Povolání: učitel" Monotématické číslo Pedagogiky, 49, 1999, 4 ?Psychoanalytické inspirace pro výchovu" Müller, CH.T.(2004): Subjektive Theorien und handlungsleitende Kognitionen von Lehren als Determinanten schulischer Lehr-lern-Prozesse im Physikunterricht, Studien zum Physiklernen, Band 33, 348 Seiten. Pavelková, I.: Motivace žáků k učení. Praha, PedF UK 2002. Pohlmann, B., Möller, J.,Streblow, L.(2004): Zur Fremdeinschätzung von Schülerselbskonzepten durch Lehrer und Mitschüler, Zeitschrift für Pädagigische Psychologie, 18 (3-4), 157-169 Satirová, V.: Kniha o rodině. Práh, Praha 1994 Špatenková, N a kol.: Krizová intervence v praxi. Praha, Grada 2004 Štech, S.: Profesionalita učitele v neo-liberální době. Pedagogika, 57, 2007, 4, s.326-337. Vágnerová, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha, Portál 1999 Wolfe, D.A.: Preventing Physical and Emotional Abuse of Children. The Cuilford Press, N.Y. 1991.

Sylabus
Poslední úprava: T_KDF (17.04.2009)

Předmět se skládá ze tří vzájemně se doplňujících částí:

I. Profese učitele - Prof. PhDr. Stanislav Štech, CSc.:

Psychologické pohledy na profesi učitele jsou ovlivněny vývojem společnosti. Sociologické poznatky tak představují rámec pro pochopení procesů psychologických, kterými je učitelství charakterizováno. Proto je nutné získat vhled minimálně do dvou dimenzí učitelství:

1. Charakteristiky profese a jejich vývoj

(? Co charakterizuje profesi na rozdíl od běžných povolání? ? Funkcionalistický ideál profese: (1) hluboké, neběžné vědění získávané dlouhou převážně teoretickou přípravou; (2) ideál služby (práce má etický rozměr překračující funkci obživy); (3) vysoká autonomie a osobní odpovědnost profesionála. ? Jak je na tom z hlediska těchto kritérií učitelství? Co to znamená semi-profese ? ? Kritika profesí a profesionálů a éra de-profesionalizace: nepříznivý kontext pro zvýšení prestiže učitelství.)

2. Psychologická analýza učitelství: dilemata a ambivalence učitelství.

(? Co znamená, že učitelství je vztahově-vlivovou profesí ? ? Psychologická ?nemožnost" plně ovládnout pedagogický vztah. ? Téma moci, autonomie a přenosu v pedagogickém vztahu. ? dilemata v praktickém výkonu učitelství: blízkost vs. distance, přijetí vs. odmítnutí, moc vs. bezmoc, rutina vs. tvořivost.)

II. Autodiagnostika učitele - Doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.:

Za nedílnou podmínku odborného i lidského růstu je považována sebereflexe učitele. Tento blok se soustředí především na pedagogicko psychologickou autodiagnostiku, která přináší učiteli možnost poznat specifiku vlastního pedagogického působení a prostřednictvím této specifiky poznat sebe, svou učitelskou individualitu a její zdroje. Každý učitel je jednak člověk s určitými osobnostními vlastnostmi, zájmy, názory a schopnostmi, jednak odborník vybavený řadou profesionálních znalostí, dovedností a návyků. Obě sféry se prolínají. Osobnostní charakteristiky jsou základem jedinečnosti učitele ve vztahu k žákovi a k učení. Důležité tedy není odosobnit se v roli učitele, ale naopak umět optimálně využívat své silné stránky, naučit se využívat celý repertoár svých možností a minimalizovat své slabé stránky. Autodiagnostický výcvik bude zaměřen především na dvě témata: 1. Zjišťování podílu učitele na typu vyvolávané motivace u žáků; 2. Zjišťování vlastních preferencí učitele v hodnocení žáků

III. Kompetence učitele při krizových situacích; Psychohygiena učitelské profese - PhDr. Jana Procházková:

1. Pojem krize, příčiny krizí, reakce na krizi. Možnosti a limity učitele při krizových situacích žáka. Chyby a pasti poskytování krizové intervence.

2. Pomáhající profese - lidský vztah jako součást profese stres s jeho zvládání (copingové strategie); Psychohygiena učitelské profese.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK